Narzędzia z kategorii marketing automation mają za zadanie ułatwić codzienną pracę działów marketingowych wielu firm i przyspieszyć niektóre działania związane z pozyskiwaniem nowych klientów czy utrzymywaniem z nimi pozytywnej relacji. Wykorzystywane jako sposób na ograniczenie żmudnej pracy i mechanicznych, powtarzalnych działań dają szansę na bardziej efektywne wykorzystanie czasu marketingowców i działu sprzedaży. Rozwiązań tego typu jest na rynku sporo, ale wybór właściwego nie jest taki oczywisty. Na jakich wartościach warto się skupić wybierając systemy marketing automation i które z dostępnych są obecnie najpopularniejsze?
Możliwości systemów marketing automation
Aby mówić o cechach systemów tego typu i kwestiach, na których należy skupić się przy ich wyborze, warto od początku zdawać sobie sprawę, jakie są możliwości tego typu oprogramowania i jak można efektywnie wykorzystać je w codziennej pracy działu marketingowego. Systemy marketing automation mają upraszczać i automatyzować mechaniczne, powtarzalne czynności pracowników, m.in. przez generowanie wartościowych leadów sprzedażowych. Rozwiązania tego typu mogą automatyzować kampanie e-mail i sms, obsługiwać strony www i blogi oraz ułatwić zarządzanie komunikacją w mediach społecznościowych. Aby niosły realną wartość muszą oczywiście współpracować z działem sprzedaży, a nie wykonywać wszystkie działania według ściśle określonego i wprowadzonego schematu – żaden użytkownik sieci i odbiorca marki nie chce stykać się na co dzień z generycznym przekazem przesyłanym do niego i setek tysięcy innych użytkowników. Jego oczekiwania, indywidualne potrzeby i zachowania mają być w przekazach uwzględnione, a same reklamy czy wiadomości spersonalizowane. Współczesne programy marketing automation są w stanie zadbać o takie szczegóły.
Dostępne systemy marketing automation – jakie narzędzia wybrać?
Przygotowana przez nas lista popularnych systemów marketing automation obejmuje narzędzia cieszące się największą popularnością, ale i zbierające pozytywne recenzje wśród użytkowników na całym świecie.
Mautic
Mautic jest systemem nowym, który wymaga jeszcze wielu poprawek, ale ma wiele zalet, dzięki którym praca z nim jest wyjątkowo wygodna. Przede wszystkim jest to system darmowy, rozwijany jako produkt Open Source, co będzie korzystne z perspektywy firm niechcących inwestować w kolejne oprogramowanie. Może być zainstalowany i utrzymywany na wybranym przez siebie serwerze lub wykorzystywany w komercyjnej wersji chmurowej. Wśród ważniejszych funkcji Mautic wymienić można m.in. zautomatyzowane śledzenie użytkowników na stronie WWW, zbieranie informacji o odwiedzających, obsługę formularzy, dynamiczne treści na stronie, definiowanie złożonych kampanii e-mail marketingowych, obsługę materiałów marketingowych. Program jest wciąż rozwijany i jako starter w kategorii marketing automation sprawdza się naprawdę dobrze.
Dostęp do panelu: www.mautic.org
HubSpot
W porównaniu do młodego Mautica HubSpot jest jednym z najlepiej ocenianych, najpopularniejszych systemów marketing automation na świecie. Kwestię automatyzacji działań marketingowych obsługuje kompleksowo, dając dostęp do zarządzania kampaniami mailingowymi, prowadzenia działań promocyjnych na firmowych blogach, stronach internetowych czy landing page, oraz pełnej integracji z mediami społecznościowymi. HubSpot może być wykorzystany do monitorowania wzmianek o produktach i markach w social media, śledzenia konwersacji czy planowania postów.
Dostęp do panelu: www.hubspot.com
SalesManago
Polski system marketing automation popularny jest nie tylko w kraju, ale i za granicą. Z perspektywy marek działających wyłącznie w Polsce będzie dobrym wyborem m.in. ze względu na pełną obsługę w języku polskim i szybki dostęp do pomocy technicznej, z którą łatwo się porozumieć. Funkcjonalność SalesMango nie odbiega od standardów stosowanych w najlepszych rozwiązaniach na rynku: śledzenie odwiedzających stronę WWW, formularze, kampanie mailingowe są tu podstawą, choć system oferuje też szereg ciekawych i niedostępnych w niektórych narzędziach rozwiązań, np. identyfikację firm na stronie WWW czy rekomendacje produktowe bazujące na zachowaniu klienta. Oprogramowanie jest dostępne w darmowej wersji testowej dającej szansę na zapoznanie się z funkcjami i obsługą programu bez zobowiązań.
Dostęp do panelu: www.salesmanago.pl
Marketo
Automatyzacja marketingu została tu usprawniona przez liczne integracje z zewnętrznymi systemami ułatwiającymi prowadzenie biznesu, w tym najbardziej popularnymi systemami CRM. Wśród funkcji typowych dla automatyzacji marketingu, Marketo może zbierać dane o potencjalnych klientach na podstawie logowania użytkowników przez social media. Ciekawym dodatkiem poza podstawowymi funkcjami programu są też inteligentne rekomendacje dopasowane do zainteresowań i preferencji klientów.
Dostęp do panelu: www.marketo.com
Edrone
Narzędzie napisane typowo pod prowadzenie sprzedaży w sklepach internetowych, skupiające się na rozpoznawaniu klientów i dopasowywaniu rekomendacji na podstawie ich historii przeglądania. Edrone może kierować podpowiedzi bezpośrednio na stronie oraz ułatwiać ich przesyłanie w formie email, sms, push czy reklam w portalach zewnętrznych (Facebook i Google). Wszystkie wiadomości są tu dopasowywane na podstawie interakcji użytkownika on-site i off-site, historii zakupów oraz profilowania użytkowników i bazowania ich zainteresowań na innych użytkownikach o podobnych cechach i zachowaniach. W narzędzie wbudowano gotowe scenariusze, na których można bazować wysyłane do użytkowników wiadomości – dostępne są rozwiązania do obsługi programów lojalnościowych, newsletterów, up-sellingu i cross-sellingu czy scenariusze do kampanii reklamowych na Facebooku.
Dostęp do panelu: edrone.me/pl/
Inne ciekawe systemy marketing automation
Wśród ciekawych systemów marketing automation oferujących podobne funkcjonalności jak piątka wymieniona na naszej liście można wyróżnić także Active Campaign, GetResponse, oraz MailChimp, skupiający się przede wszystkim na kampaniach e-mailowych. Niezależnie od tego, który z systemów wybierzesz, warto pamiętać, że marketing automation ma być tylko wsparciem działań zespołu marketingowego, a nie całkowitym zastąpieniem bieżącej pracy nad działaniami marketingowymi. Klienci chcą być traktowani indywidualnie, a nie obsługiwani przez komputer. Możliwości samodzielnej segmentacji klientów i dopasowywania ofert do ich preferencji dostępne w większości systemów marketing automation ułatwiają dziś budowanie bliższej relacji z klientem bez konieczności rezygnacji z udogodnień automatyzacji działań.