Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Biznes

Strategia marketingowa – jakie elementy powinna zawierać?

Strategia marketingowa

Strategia marketingowa to spójny plan rozwoju przedsiębiorstwa oraz maksymalizacja zysków. Niewątpliwie stanowi fundamentalny dokument każdej organizacji, opisujący cechy, które posiada dana marka, jak również realizację postawionych celów. Warto zatem bliżej przyjrzeć się zasadom dobrej strategii marketingowej.

Czym jest strategia marketingowa?

Strategia marketingowa to szczegółowo opisany i ściśle określony koncept kreatywny marki oraz jej pozycjonowanie na rynku. Pozwala ona na wytyczenie konkretnego planu lub działań, mających na celu dotarcie do potencjalnych klientów. Głównym czynnikiem strategii marketingowych jest zdefiniowanie pozycji wartości dla odbiorcy.  Zawierają one rekomendacje strategiczne z zakresu dopasowania narzędzi oraz kanałów komunikacji.

Gdzie wykorzystywana jest strategia marketingowa i w jakim celu?

Strategia marketingowa firmy jest niezbędna do przeprowadzenia skutecznych działań, osiągania celów, efektywnego wykorzystania zasobów, zrozumienia klientów, konkurencji, mierzenia wyników czy budowania silnej marki. Właśnie dlatego stanowi ważny dokument w działaniach marketingowych, bez niej podejmowane kroki mogą okazać się nieefektywne lub nieskuteczne. Stąd też strategia marketingowa jest wręcz niezbędna w każdej firmie i to niezależnie od jej wielkości czy branży.

Jakie elementy zawiera strategia marketingowa?

Strategia marketingowa przykładowo może się składać z wielu elementów, jest to zależne od wielkości przedsiębiorstwa. Niemniej jednak każde działanie, oparte jest na kluczowych aspektach, które tworzą skuteczną strategię.

Strategia marketingowa elementy:

  • analiza zewnętrzna – zapotrzebowanie na rynku oraz analiza grupy docelowej;
  • analiza wewnętrzna – cele biznesowe przedsiębiorstwa, dostępne zasoby, aktualna kondycja marki;
  • pozycjonowanie rynkowe – projekt oferty oraz wizerunku firmy;
  • strategia marki – filary marki oraz jej wizerunek;
  • komunikacja – dobór odpowiednich kanałów;
  • implementacja – wdrożenie planów operacyjnych;
  • kontrola – monitorowanie zarówno wdrożenia, jak i mierników czy sygnałów rynkowych.

Jak stworzyć dobrą strategię marketingową dla swojej firmy?

Dobra strategia marketingowa musi opierać się na poszczególnych etapach. Konieczne jest zatem odpowiednie zaplanowanie wszystkich aspektów.

Strategia marketingowa krok po kroku:

Analiza obecnej sytuacji firmy

Tworzenie strategii marketingowej należy rozpocząć od dokładnej analizy zarówno silnych, jak i słabych stron danej firmy. Warto przyjrzeć się wewnętrznym czynnikom, które można kontrolować oraz zewnętrznym, stwarzającym szanse i zagrożenia. W tym przypadku świetnie sprawdzi się analiza SWOT.

Analiza grupy docelowej

Grupa docelowa to przeanalizowanie odbiorców i zawężenie ich do osób, które będą zainteresowane ofertą danej firmy. W tym celu należy przeprowadzić badania rynku, aby poznać potrzeby oraz oczekiwania potencjalnych klientów. Pod uwagę brane są: przedział wiekowy, płeć, sposób dokonywania zakupów, nawyki, a przy tym skuteczne miejsca na reklamę.

Badanie konkurencji

Strategia marketingowa opiera się również na dokładnej analizie poczynań konkurencji. Swoje działania warto skierować na największych konkurentach, którzy docierają do tej samej grupy docelowej. Nie ma potrzeby badania wszystkich firm. Wskazane jest, aby skupić swoją uwagę na liderze rynku i jego poczynaniach. W tym przypadku warto sprawdzić kanały sprzedażowe czy przyjrzeć się obsłudze klienta, metodzie sprzedaży oraz zwrotów bądź dostawie. Być może niektóre elementy będzie można wdrożyć we własnej firmie.

Cel i rodzaje strategii marketingowych

Celem jest sformułowanie mierzalnych, istotnych i możliwie osiągalnych założeń, które będą dotyczyć przykładowo: wzrostu sprzedaży, świadomości marki, lojalności klientów, dotarcie do jak największej liczby odbiorców, zwiększenie ich zaangażowania, zdobycie nowych kontaktów itp. Celów może być kilka, jednak warto wybrać jeden główny i najważniejszy. Jeżeli chodzi o rodzaje działań marketingowych, to można wyróżnić: płatne i bezpłatne, komercyjne i społeczne, rozproszone bądź tematyczne. 

Określenie kanałów marketingowych

Określenie optymalnych kanałów komunikacji jest możliwe po dokładnej analizie grupy docelowej. Znając ich preferencje, można dobrać odpowiednie drogi, którymi w łatwy sposób można dotrzeć do odbiorców. Kanały dzielą się na własne, czyli te, nad którymi firma ma kontrolę oraz kanały obce, na które dane przedsiębiorstwo nie ma całkowitego wpływu. Dodatkowo istnieje także marketing tradycyjny.

Kontrola realizacji strategii marketingowej

Poprawne wdrożenie strategii jest niezwykle ważne, stąd też konieczne jest bieżące monitorowanie postępów.

Jak wdrożyć strategię w firmie?

Wdrożenie każdej strategii marketingowej rozpoczyna się od zabezpieczenia zasobów w firmie, które są niezbędne do realizacji przyjętych założeń. Pracownicy muszą znać cele oraz zakres swoich obowiązków. Kolejny etap to przydzielenie niezbędnych zasobów, mowa tutaj o: budżecie wykonawczym, czasie na wykonanie działań, zabezpieczone kompetencje w tych obszarach, które będą powiązane ze wdrożoną strategią, poparcie członków zarządu lub wspólników. Warto również utworzyć harmonogram, aby móc sprawnie odpowiedzieć na pojawiające się problemy, czy nieprzewidziane sytuacje. W takim przypadku konieczne może okazać się dostosowanie celów lub zmiana planu działania.

Wdrażanie strategii marketingowej

Jak mierzyć i kontrolować efekty?

Skuteczność i efektywność strategii marketingowej opierają się na bieżącej analizie podjętych działań. W tym celu warto zwrócić szczególną uwagę na:

  • ruch na stronie;
  • dane sprzedażowe;
  • liczbę konwersji;
  • liczbę wypełnionych formularzy kontaktowych;
  • średnią liczbę sesji na użytkowania;
  • bazę oraz przyrost kontaktów;
  • przeciętny koszt pozyskania nowego kontaktu;
  • koszt pozyskania klienta;
  • zasięg komunikatów;
  • zaangażowanie odbiorców;
  • opinie klientów.

Stałe monitorowanie wyników zwiększa szanse na pozyskanie nowych odbiorców, wzrost zysków i konkurencyjności.

Dlaczego strategia marketingowa jest ważna dla funkcjonowania i rozwoju biznesu i jakie korzyści przynosi dla firmy?

Strategie marketingowe to ważny element funkcjonowania przedsiębiorstwa. To właśnie one pozwalają skupić się na potencjałach, które warto wykorzystać oraz na zagrożeniach, których należy unikać. Dodatkowo wskazują najbardziej efektywne metody promocji oraz zwiększają konkurencyjność. Wykazują również przewagę danego produktu bądź usługi nad pozostałymi podobnymi ofertami. Strategia marketingowa stanowi fundament wszelkich kampanii reklamowych i pomaga w efektownej komunikacji.

Dobrze opracowana strategia marketingowa pozwala na zwiększenie zysków oraz konkurencyjności na rynku. Jednak należy mieć na uwadze, że musi być przemyślana i poprawnie wdrożona.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Biznes

Decyzja o wynajmie biura musi być przemyślana i podyktowana ważnymi czynnikami. Zazwyczaj jest to postępowanie długoterminowe, stąd też warto uwzględnić kilka kluczowych aspektów. Ważny...

Biznes

Umowa na okres próbny jest najpopularniejszą formą zatrudnienia nowego pracownika. Pozwala zweryfikować zaangażowanie podwładnego oraz jego predyspozycje czy umiejętności. Charakteryzuje się krótkim okresem trwania,...

Biznes

Osoba, która decyduje się na założenie działalności gospodarczej, musi wybrać formę prawną własnej firmy. To kluczowa kwestia dla prowadzenia biznesu, sposobu rejestracji, kosztów prowadzenia...

Marketing internetowy

Biznes to nie tylko produkt czy usługa, ale przede wszystkim strategia, która pozwala na ich skuteczną promocję na rynku. Dlatego coraz więcej firm decyduje...

Biznes

Strategia marketingowa to spójny plan rozwoju przedsiębiorstwa oraz maksymalizacja zysków. Niewątpliwie stanowi fundamentalny dokument każdej organizacji, opisujący cechy, które posiada dana marka, jak również...

Marketing internetowy

Pozytywne doświadczenia klientów są niezwykle ważne w każdym biznesie. To właśnie one wpływają na postrzeganie danego produktu, usługi, strony internetowej czy aplikacji. Kluczowe jest...

Sprawdź również

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm...

Księgowość

Jednym z najważniejszych obowiązków każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą jest bieżące regulowanie zobowiązań finansowych wobec urzędu skarbowego. Jedną z podstawowych danin jest podatek dochodowy....

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne