Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Biznes

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Rozpoczynając sprzedaż w sieci warto już na początku wybrać dobrą platformę sprzedażową, która nie tylko zapewni łatwą modyfikację wszystkich danych, ale też umożliwi sprawną optymalizację pod SEO. Każde z dostępnych rozwiązań e-commerce ma swoje wady i zalety, a wybór właściwej platformy zależy w dużej mierze od potrzeb i możliwości osób, które będą sklepem zarządzać? Jakie platformy e-commerce są w Polsce najpopularniejsze i na jakiej podstawie wybrać tą właściwą?

Rodzaje platform e-commerce

Chcąc zrozumieć jak działają platformy sprzedażowe i zdecydować, która z nich będzie dla naszego sklepu najlepsza, musimy wiedzieć, że nie wszystkie platformy są sobie równe. Z reguły wyróżnia się cztery rozwiązania:

  • Platformy SaaS (Software as a Service) – w grupie tej znajdą się platformy takie jak Sky-Shop, Shopify i Shoper pracujące w chmurze, a więc bez konieczności inwestowania w fizyczne serwery. To wygodne i szybkie rozwiązanie pozwalające uruchomić sklep internetowy w krótkim czasie. Platformy tego typu dają ograniczony dostęp do modyfikacji wyglądu sklepu, głównie z pomocą dostępnych szablonów i modułów. Zalety: niski koszt wdrożenia, wysoka dostępność; wady: ograniczenie rozwoju w przypadku braku modułów, możliwe opóźnienia i problemy przy dużej liczbie produktów i składanych zamówień.
  • Platformy Open-Source – Prestashop, Woocommerce, Magento. To jedno z najpopularniejszych rozwiązań pozwalające na modyfikowanie sklepu w dowolny sposób. Platformy tego typu dają pełen dostęp do kodu źródłowego, co umożliwia wprowadzanie technicznych zmian czy nowych funkcji, wybór spośród wielu modułów do każdego typu płatności i dostaw oraz narzędzi, które usprawniają sprzedaż. Open-Source nie ogranicza też wyglądu sklepu, co pozwala dopasować go do specyfiki branży czy wizerunku marki. Licencja do platform open-source jest darmowa, ale żeby sprawnie posługiwać się sklepem w open-source potrzeba znajomości programowania.
  • Platformy oparte na licencji – Magento Commerce, Hybris, SAP. Platformy na licencji są najbardziej złożonymi i rozbudowanymi, a przy tym kosztownymi rozwiązaniami. Opłacają się przede wszystkim przy dużej działalności i dają wiele opcji rozbudowy i usprawniania działania sklepu. Platformy takie są zwykle dość kosztowne, a ich wdrożenie wymaga korzystania z pomocy wyspecjalizowanych programistów i często trwa kilka miesięcy.
  • Platformy dedykowane – 2ClickShop, i-Systems. Platformy dedykowane, jak nazwa wskazuje, są tworzone bezpośrednio pod konkretny sklep i oparte na gotowych rozwiązaniach CMS lub pisane całkowicie od zera w oparciu o Framework. Opcja ta jest oczywiście najdroższa, wymaga stałego rozwijania i pełnego wsparcia programistycznego na każdym etapie działania. Platformy takie są jednak unikatowe, zupełnie nieograniczone i dają szansę wyróżnić się na tle konkurencji jak żadna inna forma sklepu online.

Każdy z wymienionych wariantów platformy e-commerce pozwala na zarządzanie produktami, tworzenie katalogów, prowadzenie sprzedaży, obsługę płatności czy wysyłanie wiadomości do klientów. Dostępne rozwiązania będą różniły się jednak sposobem funkcjonowania oraz funkcjami, jakie są dostępne przy obsłudze sklepu bez konieczności zmian w kodzie.

Najpopularniejsze platformy e-commerce – sprawdzamy dostępne rozwiązania

PRESTASHOP

Darmowa platforma typu open-source bedąca obecnie jedną z najczęściej i najchętniej wykorzystywanych platform w sklepach online. Dzięki dostępności wielu wtyczek, płatnych i bezpłatnych, PrestaShop pozwala na dość swobodne rozbudowywanie możliwości własnego sklepu online. Co ważne, nawet korzystając z podstawowych opcji systemu możliwe jest pełne optymalizowanie sklepu pod SEO z wykorzystaniem linkowania wewnętrznego, przyjaznych URL czy optymalizacji metadanych.

WOOCOMMERCE

Stworzone jako bezpłatne rozszerzenie do WordPress, WooCommerce oparte o open-source pozwala na zarządzanie sklepem internetowym z poziomu popularnego CMS’a i wdrożenie opcji zakupów online na stronach, które są na WordPressie zbudowane. WooCommerce zdecydowanie lepiej sprawdza się w małych sklepach i na stronach firmowych prowadzących niewielką sprzedaż internetową, a także na blogach prowadzących sprzedaż rękodzieła czy produktów reklamowych. WooCommerce, podobnie jak cały WordPress daje dość rozbudowane opcje optymalizacji treści pod SEO.

SHOPER

Platforma typu SaaS wymagająca opłaty abonamentu za każdy okres użytkowania. Shoper jest w Polsce bardzo popularny w profesjonalnych, bardziej rozbudowanych sklepach online. Platforma daje dość bogaty wybór rozwiązań do płatności, zintegrowanych przesyłek i obsługi magazynów, a dodatkowo oferuje wsparcie w zakresie pozycjonowania pod SEO.

MAGENTO

Platforma e-commerce dostępna w wersji open-source, ale też licencjonowanej, Magento daje sporo możliwości personalizacji i integracji sklepu z systemami zewnętrznymi. Dostęp do wielu rozszerzeń i opcji wprowadzania własnych modyfikacji (jak w każdej platformie open-source) daje dość bogatą platformę dla małych, ale i dużych sklepów internetowych. Magento jest też w pełni przystosowane do optymalizacji SEO, w większości bez ingerencji w kod. Dzięki stabilności serwerów na chmurze i mnogości funkcji, Magento jest jedną z popularniejszych platform e-commerce na świecie.

SKY-SHOP

Gotowe narzędzie do tworzenia sklepów internetowych, przystosowane także do prowadzenia sprzedaży przez allegro. Platforma automatyzuje sprzedaż i daje dość dużą różnorodność funkcji ułatwiających personalizację. Jest intuicyjna, przez co często wybierają ją osoby nieposiadające zbyt wielkiego doświadczenia w prowadzeniu i zarzadzaniu sklepem online.

eSklep

Wprowadzona na rynek przez home.pl platforma e-commerce daje szerokie możliwości zarzadzania sklepem, a jednocześnie zapewnia ciągłą opiekę specjalistów e-commerce. Jako platforma SaaS, eSklep jest przystosowany do pozycjonowania SEO i jest stosunkowo łatwy w obsłudze, nawet wśród osób niedoświadczonych w samodzielnym prowadzeniu sklepu internetowego.

KQS.store 

Platforma e-commerce zbudowana na języku PHP i bazie danych MySQL, z możliwością instalacji na większości z dostępnych serwerów. Platforma jest bezpieczna i niezawodna, zawiera wszystkie podstawowe narzędzia potrzebne do prowadzenia sprzedaży, a dodatkowo wiele rozszerzeń pozwalających na personalizację sklepu i dopasowanie go do każdej branży. Zarządzanie sklepem z KQS.store odbywa się z poziomu przeglądarki. Wszelkie czynności wykonuje się za pomocą przeglądarki w panelu administracyjnym. Dotyczy to również zarządzania kolorami oraz wprowadzania własnych elementów graficznych.

Kryteria dla platform e-commerce  – co może przesądzić o wyborze platformy?

Wśród ważniejszych funkcji obsługiwanych przez najpopularniejsze platformy e-commerce i zwracających uwagę naszych klientów oraz specjalistów e-commerce, poza możliwością skutecznej optymalizacji SEO, wymienić można przede wszystkim:

  • obsługę różnych metod płatności,
  • prosty katalog produktów,
  • wygodną obsługę sklepu, w tym zmianę cen, dodawanie opisów, dodawanie nowych produktów,
  • rozbudowane opcje personalizacji wyglądu sklepu,
  • możliwość integracji z Allegro,
  • możliwość wprowadzania programów lojalnościowych, obsługi newsletterów itp.,
  • dostęp do programistów i pomocy technicznej (jeśli to konieczne).

Rozpoczynając działania związane z projektowaniem sklepu internetowego, należy wziąć pod uwagę nie tylko łatwość wdrożenia określonej platformy, czy prostotę jej obsługi, ale też dopasowanie konkretnego rozwiązania do potrzeb i oczekiwań naszych klientów. Jednym z kluczowych elementów, na który powinno się zwrócić uwagę, jest oczywiście funkcjonalność platformy – nawet przy sklepach dla małych firm, pozostawiamy sobie możliwość późniejszej rozbudowy i staramy się już na początku eliminować potrzebę zmiany platformy przy pierwszym wzroście sprzedaży czy chęci poszerzenia oferty sklepu.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź również

Księgowość

Ustawa z 1 września 2019 roku wprowadziła elektroniczny wykaz czynnych podatników VAT nazywany białą listą podatników. Wraz z jej wprowadzeniem przedsiębiorcy zyskali możliwość odszukania...

Marketing internetowy

Kolejność wyników, jakie pokazuje wyszukiwarka Google po wpisaniu przez użytkownika określonego hasła czy zapytania, jest ustalana na podstawie algorytmów. Nikt poza Google nie zna...

Marketing internetowy

Prowadząc sklep internetowy i przygotowując podstrony kolejnych produktów, trzeba zadbać nie tylko o ich zdjęcia, poprawnie wyświetlającą się cenę czy dostępność rozmiarów. O ile...

IT

Wprowadzenie solidnego, rozbudowanego systemu płatności w sklepie internetowym to ułatwienie nie tylko dla firmy prowadzącej sklep, ale przede wszystkim dla jej klientów, którzy będą...