Newsletter stanowi ważne narzędzie marketingowe, które pozwala w skuteczny sposób pozyskać klientów. Jednak musi być on odpowiednio skonstruowany, aby zachęcał do interakcji. Jego treść powinna być odpowiednio sformułowana tak, aby była dostosowana do celu, jaki ma być osiągnięty. Dobry newsletter będzie przyciągał uwagę, dzięki czemu odbiorcy chętniej zapoznają się z ofertą.
Czym jest newsletter?
Jak mówią specjaliści:
„Newslettery informują klientów i potencjalnych klientów o rozwoju firmy. Wybierając odpowiednie treści, można informować odbiorców na tematy takie jak nowe produkty, specjalne oferty promocyjne oraz udział firmy w wystawach i konferencjach.”
Newsletter to wiadomości e-mail, które są wysyłane do określonej grupy odbiorców. Zawierają one różne informacje, które dotyczą przykładowo nowej oferty, zmian czy aktualnych promocji. Spełnia on funkcję zarówno informacyjną, jak i marketingową. Newsletter wykorzystywany jest do budowania trwałych relacji z klientami oraz podtrzymywania komunikacji.
Jaki jest cel wysyłania newslettera?
Głównym celem newslettera jest docieranie do odbiorców z istotnymi informacjami. Wysyłane wiadomości najczęściej zawierają aktualne promocje, kody rabatowe, nowości, wszelkie zmiany lub aktualizację, które mają za zadanie zachęcić klientów do skorzystania z oferty. Zadaniem newslettera jest także podtrzymywanie stałej relacji z odbiorcami. To również świetny sposób, aby wzmocnić świadomość i wizerunek marki. Wiadomości wysyłane są do tych osób, które znajdują się w bazie, właśnie dlatego istotne jest, aby skutecznie zachęcić klientów do zapisu.
Subskrybuj newsletter – co to znaczy?
Subskrypcją newsletter można określić wyrażenie zgody na otrzymywanie wiadomości e-mail od konkretnej firmy. Wypełniając stosowny formularz, jednocześnie subskrybujemy newsletter. Co ważne, odbiorcy mogą w dowolnym momencie zrezygnować z otrzymywania newslettera, jednak wymaga to anulowania subskrypcji.
Jakie informacje powinien zawierać newsletter?
Zazwyczaj po otworzeniu newslettera, odbiorca podejmuje decyzję w kilka sekund. To kluczowy czas, który należy w pełni wykorzystać, aby internauta zdecydował się na subskrypcję. Stąd też najważniejszym czynnikiem jest treść i dobrze dobrana grafika. W newsletterze można przesłać swoim klientom przykładowo najnowszy artykuł z firmowego bloga lub cenne wskazówki i porady dotyczące korzystania z produktów bądź usług. Do maila można także dołączyć zaproszenie na webinar online lub wartościowy e-book.
Zapisz się do newslettera – czyli jak stworzyć skuteczny przekaz?
Dobry newsletter realizuje założony cel. Na jego skuteczność składa się wiele elementów. Niezwykle ważna jest oprawa wizualna, treść czy personalizacja. Chcąc stworzyć skuteczny newsletter, powinno się śledzić poniższe wskazówki:
Ustaw 0dpowiednią lokalizację
Formularz musi być odpowiednio umiejscowiony na stronie. Zazwyczaj jest to „wyskakujące” okienko, które pojawia się po wejściu na stronę w jej centralnej części. Warto zadbać, aby nie pojawiał się od razu po wyświetleniu się zawartości witryny. Optymalnym rozwiązaniem będzie wyświetlenie newslettera po upływie kilkunastu sekund. Innym sposobem jest umieszczenie formularza przy bocznej krawędzi. Warto zwrócić uwagę, aby okienko nie zasłaniało treści, gdyż jest to irytujące dla internautów.
Wybierz właściwą formę
Liczy się pierwsze wrażenie, właśnie dlatego warto zadbać o odpowiedni kształt, rozmiar oraz dobór kolorów. Formularz musi przekłuwać uwagę, co zachęci internautów do subskrypcji na newsletter. Stateczną metodą będzie jasne tło i zastosowanie wyrazistych kolorów w prezentacji.
Sformułuj skuteczny komunikat
Chcąc zachęcić odbiorców do subskrypcji, należy wykazać się kreatywnością. Określenie „zapisz się!” to zdecydowanie za mało. Konieczne jest zatem zastosowanie języka korzyści. Odbiorca musi znać pozytywne aspekty subskrypcji. Warto zatem poinformować internautów, co dostaną w zamian za zapisanie się do newslettera. Przykładowo: bieżące informowanie o zbliżających się promocjach lub indywidualne kody rabatowe. Często stosowaną praktyką jest rabat na pierwsze zakupy, np. -10% na cały asortyment.
Zadbaj o zwięzłość formularza
Zasada jest prosta: im mniej pól do wypełnienia, tym większa szansa na pozyskanie danych do bazy. Warto zatem skupić się na istotnych informacjach, które będą wykorzystywane, natomiast wszelkie inne należy pominąć.
Czego unikać przy tworzeniu newslettera?
Większość osób to wzrokowcy, stąd też newsletter musi być atrakcyjny i zachęcający klientów do dalszej interakcji. Jednak by tak się stało, należy unikać:
- nudnych szat graficznych w jednym kolorze;
- powtarzalności pomysłów;
- zbyt dużej ilości treści bądź informacji;
- błędów stylistycznych, ortograficznych czy interpunkcyjnych;
- wysyłki jednego szablonu newslettera do różnych grup docelowych;
- braku przejrzystości, który wymusza na kliencie szukania przycisku wzywającego do działania;
- zbyt nachalnej sprzedaży.
Jak zachęcić klientów do subskrypcji newslettera?
Chcąc zachęcić klientów do subskrypcji, należy stworzyć skuteczny przekaz. Newsletter powinien być dobrze opracowany, aby zachęcić internautów do dalszej interakcji. Przy jego tworzeniu, warto zwrócić uwagę na poniższe aspekty:
- odpowiednio dobrana grupa docelowa – newsletter powinien odpowiadać na zachowania, preferencje czy oczekiwania potencjalnych klientów;
- atrakcyjna treść – kluczowe jest, aby wiadomość była wartościowa, dzięki czemu zostanie pozytywnie odebrana;
- ciekawa forma – dobry newsletter niewątpliwie powinien być intrygujący, dzięki temu zaciekawi klienta i zachęci go do otworzenia wiadomości;
- emotikony – wzbogacenie o nie treści wiadomości, na pewno wyróżni je na tle innych e-maili;
- wersja mobilna – warto mieć na uwadze, że większość użytkowników odczytuje newslettera na smartfonach, kluczowe jest zatem, aby wiadomość była przejrzysta i wyglądała atrakcyjnie na wszystkich urządzeniach.
Czego unikać przy jego wysyłaniu?
Skuteczny newsletter opiera się również na odpowiedniej wysyłce. Stąd też należy unikać częstych maili, ponieważ subskrybenci nie lubią przesytu. Temat, który nie ma w sobie przekazu, skutecznie zniechęci klientów do zapoznania się z treścią wiadomości. Warto zwrócić uwagę, aby temat nie mijał się z prawdą. Celowe wprowadzanie w błąd swoich odbiorców spowoduje rezygnację z subskrypcji. Kolejną istotną kwestią jest brak segregacji swoich klientów i wysyłanie jednej treści do wszystkich. Przy wysyłce należy unikać również braku: przewidywalności, regularności czy personalizacji.
Jakie korzyści dla firmy przynosi skuteczny e-mailing?
Skuteczny e-mailing przynosi wiele korzyści dla biznesu. Wśród najważniejszych można wymienić:
- możliwość personalizacji przekazu;
- skuteczność w dotarciu do klientów;
- rosnąca liczba użytkowników poczty elektronicznej;
- budowanie trwałych relacji z odbiorcami;
- szybkość realizacji kampanii;
- niski koszt;
- mierzalność wyników.
Chcąc, aby email marketing był skuteczny, warto skupić się na poprawności i atrakcyjności przekazu. Wskazane jest, aby przyjrzeć się również błędom, które nierzadko są popełniane. Prosty i zachęcający przekaz skutecznie trafi do odbiorców.