Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Księgowość

Jak sprawdzić, czy mam nip europejski?

Europejski NIP

Do rozliczeń między podmiotami zarejestrowanymi na terenie Unii Europejskiej wykorzystuje się NIP europejski. Jest to Numer Identyfikacji Podatkowej i wygląda tak samo, jak normalny NIP, z tą różnicą, że jest poprzedzony kodem kraju. Warto wiedzieć, w jaki sposób sprawdzić, czy firma ma europejski NIP oraz jak go uzyskać.

Czym jest europejski NIP?

NIP europejski to nic innego, jak Numer Identyfikacji Podatkowej EU, który jest przypisywany do firm działających na obszarze Unii Europejskiej. Dzięki niemu można rozliczać różnego rodzaju transakcje między kontrahentami z różnych krajów.

Numer NIP europejski składa się z 8 do 15 cyfr, które poprzedza dwuliterowy kod kraju. Numer ten przypisuje organ podatkowy danego kraju i jest niezbędny do prowadzenia działalności w Unii.

Stosowanie europejskiego numeru NIP reguluje przede wszystkim Rozporządzenie Rady Unii Europejskiej nr 904/2010 z 7 października 2010 roku w sprawie administracyjnej współpracy i zwalczania oszustw podatkowych w zakresie podatku od wartości dodanej. Zgodnie z nim każda firma prowadząca swoją działalność w UE musi mieć nadany unikatowy identyfikator podatkowy.

Rozporządzenie to ustanawia także procedury administracyjne oraz sposób wymiany informacji między poszczególnymi organami podatkowymi w Unii Europejskiej.

Jak uzyskać NIP europejski?

W celu uzyskaniu europejskiego numeru NIP niezbędne jest zgłoszenie się do odpowiedniego organu podatkowego w kraju, w którym jest prowadzona działalność. W przypadku Polski są to urzędy skarbowe, reprezentujące Ministerstwo Finansów. Naczelnik urzędu nadaje NIP podmiotom, które o to wnioskują.

Dokładny przebieg procedury wnioskowania o wydanie europejskiego numeru NIP różni się w zależności od konkretnego kraju. W przypadku Polski niezbędne jest złożenie wniosku o nadanie tego numeru do urzędu skarbowego właściwego dla miejsca rejestracji podatnika. Niezbędne jest także pobranie odpowiedniego formularza VAT-R lub VAT-R. UE ze strony Ministerstwa Finansów. Do wniosku trzeba dołączyć kopie dokumentów zaświadczających o rejestracji działalności gospodarczej (zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności lub odpis z rejestru KRUS).

Po złożeniu wniosku wraz z niezbędnymi załącznikami trzeba oczekiwać na wydanie decyzji przez organ podatkowy. Musi on ocenić spełnienie formalnych wymogów. W przypadku przedsiębiorców rejestrujących działalność w Polsce po rejestracji w systemie VAT otrzymują oni z automatu europejski NIP. Oznacza to, że w takim przypadku wniosek o NIP europejski nie jest potrzebny.

NIP europejski – ile się na niego czeka?

Czas oczekiwania na wydanie europejskiego numeru NIP może się różnić w zależności od kraju, który ma go wydać. W przypadku Polski czas oczekiwania wynosi najczęściej od 7 do 14 dni roboczych od chwili złożenia wniosku. Trzeba jednak mieć na uwadze to, że ten czas może się wydłużyć, gdy niezbędne będzie przeprowadzenie dodatkowej weryfikacji lub uzupełnienie braków w dokumentach.

NIP europejski – sprawdzanie tego numeru

Zastanawiasz się, w jaki sposób można sprawdzić, czy numer NIP spełnia europejskie normy? Możesz to zrobić korzystając z usługi VIES, czyli VAT Information Exchange System. Jest to program udostępniony przez Komisję Europejską. Weryfikacja NIP-u europejskiego odbywa się poprzez wizytę na stronie internetowej systemu VIES. Następnie niezbędny jest wybór kraju, w którym znajduje się siedziba przedsiębiorstwa, a także należy wpisać numer NIP. Konieczne jest potwierdzenie, że dane nie są wpisywane przez robota, a także wciśnięcie przycisku „Sprawdź’. System sprawdzi Twój numer NIP i poinformuje Cię o tym, że jest on poprawny i zgodny z europejskimi standardami.

Kogo dotyczy NIP europejski?

Europejski numer VIP dotyczy czynnych podatników VAT, a także podmiotów zwolnionych z płacenia tego podatku. Każda firma, która sprzedaje towary lub usługi w Unii Europejskiej, musi mieć nadany NIP europejski. Dotyczy to firm zarejestrowanych na terenie UE, a także tych, która są zarejestrowane poza nią, ale prowadzą swoją działalność na obszarze Wspólnoty Europejskiej.

Czynniki podatnicy VAT muszą zarejestrować się w systemie VAT-UE, wtedy gdy są członkiem:

  • wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów WDT,
  • wewnątrzwspólnotowego świadczenia usług, których podatek VAT rozlicza nabywca,
  • wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów WNT,
  • wewnątrzwspólnotowego nabycia usług, w przypadku których stosuje się art. 28 Ustawy o VAT.

NIP europejski zdecydowanie  ułatwia rozliczenie się z kontrahentami z zagranicy, dzięki temu, że:

  • pozwala łatwiej identyfikować podmiot podatkowy — możliwe jest sprawdzenie, czy podmiot jest płatnikiem VAT w kraju, z którego pochodzi,
  • umożliwia stosowanie stawki VAT wynoszącej 0% – w przypadku transakcji zwolnionej z VAT przedsiębiorcy nie muszą się martwić o rozliczanie podatku,
  • umożliwia odliczenie podatku VAT — wypływa to na zmniejszenie kosztów przedsiębiorstwa,
  • pozwala uniknąć podwójnego opodatkowania — przedsiębiorstwo zapłaci tylko jeden podatek VAT.

Europejski numer NIP daje więc wiele korzyści dla przedsiębiorców. Warto więc sprawdzić, czy jest on zgodny ze standardami Wspólnoty.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Biznes

Decyzja o wynajmie biura musi być przemyślana i podyktowana ważnymi czynnikami. Zazwyczaj jest to postępowanie długoterminowe, stąd też warto uwzględnić kilka kluczowych aspektów. Ważny...

Biznes

Umowa na okres próbny jest najpopularniejszą formą zatrudnienia nowego pracownika. Pozwala zweryfikować zaangażowanie podwładnego oraz jego predyspozycje czy umiejętności. Charakteryzuje się krótkim okresem trwania,...

Biznes

Osoba, która decyduje się na założenie działalności gospodarczej, musi wybrać formę prawną własnej firmy. To kluczowa kwestia dla prowadzenia biznesu, sposobu rejestracji, kosztów prowadzenia...

Marketing internetowy

Biznes to nie tylko produkt czy usługa, ale przede wszystkim strategia, która pozwala na ich skuteczną promocję na rynku. Dlatego coraz więcej firm decyduje...

Biznes

Strategia marketingowa to spójny plan rozwoju przedsiębiorstwa oraz maksymalizacja zysków. Niewątpliwie stanowi fundamentalny dokument każdej organizacji, opisujący cechy, które posiada dana marka, jak również...

Marketing internetowy

Pozytywne doświadczenia klientów są niezwykle ważne w każdym biznesie. To właśnie one wpływają na postrzeganie danego produktu, usługi, strony internetowej czy aplikacji. Kluczowe jest...

Sprawdź również

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm...

Księgowość

Jednym z najważniejszych obowiązków każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą jest bieżące regulowanie zobowiązań finansowych wobec urzędu skarbowego. Jedną z podstawowych danin jest podatek dochodowy....

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do...

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne