Każda witryna internetowa musi spełniać określony cel. Jej wygląd czy przeznaczenie są ściśle powiązane ze strategią marketingową. W przypadku, kiedy strona internetowa realizuje jedną konkretną funkcję, czyli promowanie danego produktu, wówczas jest określana mianem landing page.
Landing page – co to jest?
Landing page inaczej strona docelowa to witryna, na którą trafia użytkownik poprzez kliknięcie w link reklamowy. Cała jej konstrukcja ma zachęcić do ściśle określonego działania pożądanego przez firmę. Mowa tutaj np. o dokonaniu zakupu.
Landing page a strona główna – czym się różnią?
Strona główna ma za zadanie zaprezentować szeroki zakres produktów, usług bądź opcji, natomiast landing page ma na celu efektywne zbieranie leadów tj. danych kontaktowych osób odwiedzających konkretną witrynę.
Najważniejszym elementem landing page jest atrakcyjny design, który ma przyciągnąć wzrok. Kluczowy jest także krótki i zwięzły tekst, mający na celu przekazanie wiadomości bądź osiągniecie zamierzonego efektu.
Jakie są rodzaje landing page’y, i czym się charakteryzują?
Click Through Landing Page
Ten rodzaj ma za zadanie zachęcić odbiorcę do przejścia z landing page’a na inną witrynę, np. do sklepu internetowego. W tym przypadku landing może posłużyć jako zapowiedź tego, co ma do zaoferowania strona docelowa.
Lead Generation Landing Page
W tym przypadku głównym celem jest szybkie i skuteczne pozyskanie danych od użytkowników, czyli potencjalnych klientów. Proceder ten zazwyczaj odbywa się na zasadzie wartości dodanej. Ten rodzaj landing page stosowany jest w celu:
- uzyskania rejestracji, np. na webinar bądź jakieś wydarzenie;
- udostępnienia bezpłatnego dostępu do konkretnej usługi bądź produktu;
- przedterminowego udostępnienia produktu;
- umożliwienia darmowego podarunku, np. e-booka.
Landing Page sprzedażowy
Zadaniem takiej strony jest sprzedaż danego produktu bądź usługi. Odbywa się to zazwyczaj za pośrednictwem landing page bez konieczności przekierowania użytkownika do głównego sklepu internetowego. Strony te są bardziej rozbudowane, gdyż zachodzi potrzeba wdrożenia zaawansowanych rozwiązań e-commerce.
Coming Soon Landing Page
W tym przypadku landing page ma za zadanie zebrać cenne informacje na temat produktu, który dopiero ma się pojawić na rynku. Dodatkowo ma zachęcić do pozostawienia danych kontaktowych przez użytkowników, by mogli otrzymać powiadomienie, kiedy ruszy sprzedaż.
Jak zrobić landing page, aby był skuteczny?
Skuteczny landing page musi zawierać kilka najważniejszych elementów, aby efektywnie zaprojektować stronę docelową. Kluczowe są:
- precyzyjny nagłówek;
- staranny dobór treści – ważny jest jasny przekaz i konkretne informacje;
- landing page design – czyli ciekawa szata graficzna;
- wysoka jakość zdjęć – jest to niezwykle istotne, gdyż większość kupujących to wzrokowcy;
- CTA (Call To Action) – czyli komunikat, który ma zachęcić użytkownika do konkretnego działania. Warto wykorzystać chwytliwe zwroty;
- umieszczenie danych kontaktowych w widocznym miejscu;
- sekcja rekomendacji – użytkownicy często sprawdzają opinię innych kupujących;
- język korzyści – użytkownik powinien być świadomy, co otrzyma w zamian za skorzystanie z oferty.
Tworząc skuteczną stronę docelową, można również skorzystać z tzw. landing page template, czyli szablonu, który w prosty sposób można dostosować do swoich potrzeb.
Jak pozyskać ruch na landing page?
Chcąc pozyskać ruch na stronie docelowej, należy zachęcić użytkowników do jej odwiedzania. W tym celu warto wykorzystać zarówno płatne, jak i bezpłatne narzędzia.
Media społecznościowe
To jeden z najlepszych kanałów dotarcia do potencjalnych klientów. Skuteczna promocja w Internecie zawsze oparta jest na mediach społecznościowych i to najlepiej na wielu jednocześnie. W tym celu warto wykorzystać takie platformy jak: Facebook, Instagram czy serwis X (dawny Twitter). Jeżeli dana firma ma profile na innych portalach, np. LinkedIn czy Google+, tam również należy umieścić informację o trwającej promocji wraz z linkiem do landing page.
E-mail marketing
Jeżeli dana firma dysponuje już swoją bazą klientów, warto wysłać do nich e-mail. Dobrze jest skupić się na formie i treści przekazu, by zachęcić do kliknięcia w CTA, który przekieruje na landing page.
Google Ads
Kolejnym sposobem są płatne kampanie. Google Ads pozwala na wysokie pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania, które przekładają się na zwiększony ruch na stronie.
Landing page – przykłady wykorzystania
Landing page tworzony jest na potrzeby kampanii marketingowych, służy m.in. zaprezentowaniu nowej wersji danego produktu. Może również być wykorzystywany w celu pozyskiwania danych kontaktowych, np. użytkownik otrzymuje dane treści w zamian za wypełnienie formularza.
Jakie są zalety wykorzystania landing page?
Dobrze zaprojektowana i wykonana strona docelowa dostarczy wymiernych korzyści w postaci:
- wysokiej skuteczności marketingowej;
- obniżenia kosztów kampanii reklamowej;
- możliwości dotarcia do grupy docelowej;
- pozyskiwania nowych klientów;
- wglądu w ścieżkę efektywności sprzedaży;
- zwiększenia sprzedaży;
- możliwości wypromowania nowości;
- pozyskiwania bazy danych.
Landing page – cena
Landing page można stworzyć samemu lub zlecić to zadanie profesjonalistom. Biorąc pod uwagę drugie rozwiązanie, należy liczyć się z wydatkiem od 1500 zł w górę. Najczęściej jednak jest to koszt, który waha się w granicach od 2 000 zł do 4 000 zł. Warto pamiętać, że profesjonalnie wykonany landing page jest wart swojej ceny.
Landing page to doskonała w swojej prostocie strona, która stanowi cenne narzędzie w strategii marketingowej. Przyczynia się do realizacji głównego celu, ponadto jest kluczowym elementem leja sprzedażowego. Warto zatem zadbać o staranne zaprojektowanie i wykonanie strony docelowej.