Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Biznes

Marketing partyzancki

Marketing partyzancki

Marketing partyzancki (lub, z angielskiego guerilla marketing) jest określeniem zbierającym wiele wykorzystywanych w promocji niekonwencjonalnych taktyk marketingowych, które niskim kosztem i niskim ryzykiem mogą przynieść wysokie zyski. Szczególnie ważna jest jego rola w marketingu działalności internetowych, które rzadko korzystają z możliwości promocji poza siecią. Jak się okazuje, promowanie e-sklepu metodami offline może przynieść wiele dobrego. Czym właściwie jest marketing partyzancki, jakie taktyki stosuje się najczęściej i jakich efektów można po nich oczekiwać?

Marketing partyzancki – czym jest i jak działa?

Podstawą marketingu partyzanckiego są tanie, niskobudżetowe działania marketingowe, które pomimo niskiego budżetu mogą przynieść dobre rezultaty. Ważną cechą jest kreatywność – w całej koncepcji chodzi o to, by reklamować się przy niskim budżecie, ale w sposób odważny, wzbudzający komunikację z potencjalnym klientem. Inspiracją marketingu partyzanckiego była oczywiście wojna partyzancka, wymagająca niewielkich, trwających krótko, opracowanych taktycznie działań o wysokiej skuteczności.

Większość działań promocyjnych w ramach marketingu partyzanckiego to akcje niekonwencjonalne, nie kojarzące się zwykle z profesjonalnymi kampaniami reklamowymi z dużym budżetem wyjściowym. Zamiast billboardów stosuje się graffiti, a w miejsce ulotek wlepki czy rysunki na chodnikach. Marketing partyzancki może korzystać z szokujących obrazów, ale i ciepłych skojarzeń z marką, niekoniecznie korzystając w promocji z jej logo czy bezpośrednich nawiązań do marki. W związku z nietradycyjną formą przekazów, ma szansę dotrzeć do odbiorców odpornych na konwencjonalne kampanie.

Marketing partyzancki

Przykład marketingu partyzanckiego. Źródło: wikimedia.org/

Najczęściej spotykane formy marketingu partyzanckiego

Zdecydowanie najlepsze efekty marketingu partyzanckiego widoczne na ulicach dużych miast, gdzie ekspozycja odbiorców na reklamy będzie bardzo wysoka. Pomimo przesytu przekazów marketingowych dookoła, napotykając kampanie marketingu partyzanckiego często zwracamy na nie uwagę przez ich innowacyjność, nietuzinkowość i ciekawą formę. Rozumienie marketingu partyzanckiego przez pryzmat korzystania z różnych form przekazu w reklamie ulicznej, tak by przekazać komunikat w odpowiednim kontekście i ograniczać wyobraźni tworzącej kampanię reklamową można porównać do zasad ambient marketingu stawiającego na szokowanie i zaskakiwanie odbiorców.

Ważną zasadą reklamy outdoorowej wykorzystywanej w marketingu partyzanckim jest niepowtarzalność. Kampania nie może trwać zbyt długo, powtarzać się regularnie i korzystać z tych samych schematów, co kampanie prowadzone poprzednio. Efekt wirusowy w marketingu partyzanckim powstaje z niestandardowego pomysłu, który zaskoczy odbiorcę i pozostawi po sobie oczekiwany efekt, bez zbędnego przedłużania i nadmiernej ekspozycji reklamy.

Częstą formą wykorzystywaną w marketingu partyzanckim są gadżety. Drobne upominki, które będą w jakiś sposób wskazywały na markę, ale jednocześnie zainteresują odbiorcę i zaskoczą go sprawdzają się doskonale, szczególnie gdy zostaną dostarczone w niekonwencjonalnej formie. Metodę tą wykorzystało już wiele marek, rozdając naklejki i przyklejając je w przypadkowych miejscach w przestrzeni miejskiej czy tworząc małe, zabawne hasła reklamowe na breloczkach i opaskach dodawanych do zakupów. Kampanię należy dopasować oczywiście do swojej grupy docelowej – młodzi ludzie mogą być zainteresowani śmiesznymi plakatami czy graffiti spotykanym w mieście, a nawet z chęcią podzielą się nimi w swoich mediach społecznościowych. Nieco starsi klienci mogą docenić nieco inne formy reklamy, np. w formie wspomnianych już mikro gadżetów dodawanych do zakupów. Co ważne, gadżetem nie będą tutaj breloczki czy długopisy z logo Twojej marki, ale coś, co skojarzy się z nią jednoznacznie bez wyraźnego wskazywania na twórcę reklamy.

O czym pamiętać, inwestując w marketing partyzancki?

Wszystko może stać się nośnikiem reklamy w marketingu partyzanckim, o ile tylko zostanie stworzone stosunkowo niskim kosztem i wykorzysta efekt zaskoczenia konsumenta. Reklama partyzancka ma przykuć uwagę przez swoją niecodzienność i wyróżnić się na tle innych reklam nawet tam, gdzie w ich przesycie potencjalni klienci zdają się nie widzieć już żadnych ciekawych akcji promocyjnych.

Marketing partyzancki zdaje się odnosić największe sukcesy przede wszystkim tam, gdzie marki dostrzegają możliwość odejścia od reklamy tradycyjnej i dotarcia dzięki temu do szerokiego grona odbiorców. Może być częścią większej kampanii marketingowej, ale i kampanii społecznych czy ekologicznych które skutecznie wykorzystują niskie koszty przygotowania kampanii partyzanckiej. Nie dąży do kontrowersyjnego szokowania publiczności, ale wywierania pozytywnego zaskoczenia i zainteresowania wśród docelowej grupy odbiorców marki. W tym przypadku mniej znaczy więcej, a małe gesty i działania na dużą skalę gwarantują sukces lepszy, niż niejedna duża, droga i silna kampania tradycyjna.

 

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Najnowsze

Księgowość

Umowa o pracę daje możliwość wynagradzania pracownika w różny sposób. Przepisy określają możliwość ustalenia z podwładnym systemu wynagradzania jego pracy. Tutaj do wyboru jest: stałe, godzinowe, akordowe lub...

Biznes

W Polsce coraz bardziej powszechne staje się zatrudnianie emerytów. Seniorzy podejmują pracę głównie po to, aby móc zyskać dodatkowe pieniądze. Wiele firm chętnie zatrudnia osoby starsze....

Prawo

Każdy pracodawca, w szczególności ten, który łamie prawa pracownika może liczyć się z kontrolą przeprowadzoną przez Państwową Inspekcję Pracy. Obecność inspektora może być rutynowa lub wynikać ze złożonej skargi....

Marketing internetowy

Tworzenie treści jest podstawą istnienia obecnego internetu. Sieć służy dziś do szukania i weryfikacji informacji, konsumowania i dzielenia się rozrywką, inicjowania i budowania relacji czy robienia zakupów na odległość. Bez contentu...

Marketing internetowy

CMS oznacza system zarządzania treścią. To oprogramowanie umożliwia utworzenie, prowadzenie, aktualizację i rozbudowanie własnej strony internetowej. Istotne jest, że system CMS nie wymaga znajomości programowania, a stworzenie własnej witryny...

Kontrakt B2B to rodzaj współpracy pomiędzy dwoma przedsiębiorcami. Jeden z nich świadczy swoje usługi na rzecz drugiego zgodnie z zapisami w umowie. Takie rozwiązanie niesie za sobą sporo korzyści, ale ma też...

Sprawdź również

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa jest korekta...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm lub na żądanie nabywcy. Ze względu na korzystanie...

Biznes

Inwestowanie swoich pieniędzy to jeden z szybszych sposobów na pomnożenie swoich oszczędności. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej Polaków inwestuje nadwyżki. Jednak dla osób, które nigdy wcześniej nie miały...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do 31 marca każdego roku przedsiębiorcy mają...

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne