Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Biznes

Marketing partyzancki

Marketing partyzancki

Marketing partyzancki (lub, z angielskiego guerilla marketing) jest określeniem zbierającym wiele wykorzystywanych w promocji niekonwencjonalnych taktyk marketingowych, które niskim kosztem i niskim ryzykiem mogą przynieść wysokie zyski. Szczególnie ważna jest jego rola w marketingu działalności internetowych, które rzadko korzystają z możliwości promocji poza siecią. Jak się okazuje, promowanie e-sklepu metodami offline może przynieść wiele dobrego. Czym właściwie jest marketing partyzancki, jakie taktyki stosuje się najczęściej i jakich efektów można po nich oczekiwać?

Marketing partyzancki – czym jest i jak działa?

Podstawą marketingu partyzanckiego są tanie, niskobudżetowe działania marketingowe, które pomimo niskiego budżetu mogą przynieść dobre rezultaty. Ważną cechą jest kreatywność – w całej koncepcji chodzi o to, by reklamować się przy niskim budżecie, ale w sposób odważny, wzbudzający komunikację z potencjalnym klientem. Inspiracją marketingu partyzanckiego była oczywiście wojna partyzancka, wymagająca niewielkich, trwających krótko, opracowanych taktycznie działań o wysokiej skuteczności.

Większość działań promocyjnych w ramach marketingu partyzanckiego to akcje niekonwencjonalne, nie kojarzące się zwykle z profesjonalnymi kampaniami reklamowymi z dużym budżetem wyjściowym. Zamiast billboardów stosuje się graffiti, a w miejsce ulotek wlepki czy rysunki na chodnikach. Marketing partyzancki może korzystać z szokujących obrazów, ale i ciepłych skojarzeń z marką, niekoniecznie korzystając w promocji z jej logo czy bezpośrednich nawiązań do marki. W związku z nietradycyjną formą przekazów, ma szansę dotrzeć do odbiorców odpornych na konwencjonalne kampanie.

Marketing partyzancki

Przykład marketingu partyzanckiego. Źródło: wikimedia.org/

Najczęściej spotykane formy marketingu partyzanckiego

Zdecydowanie najlepsze efekty marketingu partyzanckiego widoczne na ulicach dużych miast, gdzie ekspozycja odbiorców na reklamy będzie bardzo wysoka. Pomimo przesytu przekazów marketingowych dookoła, napotykając kampanie marketingu partyzanckiego często zwracamy na nie uwagę przez ich innowacyjność, nietuzinkowość i ciekawą formę. Rozumienie marketingu partyzanckiego przez pryzmat korzystania z różnych form przekazu w reklamie ulicznej, tak by przekazać komunikat w odpowiednim kontekście i ograniczać wyobraźni tworzącej kampanię reklamową można porównać do zasad ambient marketingu stawiającego na szokowanie i zaskakiwanie odbiorców.

Ważną zasadą reklamy outdoorowej wykorzystywanej w marketingu partyzanckim jest niepowtarzalność. Kampania nie może trwać zbyt długo, powtarzać się regularnie i korzystać z tych samych schematów, co kampanie prowadzone poprzednio. Efekt wirusowy w marketingu partyzanckim powstaje z niestandardowego pomysłu, który zaskoczy odbiorcę i pozostawi po sobie oczekiwany efekt, bez zbędnego przedłużania i nadmiernej ekspozycji reklamy.

Częstą formą wykorzystywaną w marketingu partyzanckim są gadżety. Drobne upominki, które będą w jakiś sposób wskazywały na markę, ale jednocześnie zainteresują odbiorcę i zaskoczą go sprawdzają się doskonale, szczególnie gdy zostaną dostarczone w niekonwencjonalnej formie. Metodę tą wykorzystało już wiele marek, rozdając naklejki i przyklejając je w przypadkowych miejscach w przestrzeni miejskiej czy tworząc małe, zabawne hasła reklamowe na breloczkach i opaskach dodawanych do zakupów. Kampanię należy dopasować oczywiście do swojej grupy docelowej – młodzi ludzie mogą być zainteresowani śmiesznymi plakatami czy graffiti spotykanym w mieście, a nawet z chęcią podzielą się nimi w swoich mediach społecznościowych. Nieco starsi klienci mogą docenić nieco inne formy reklamy, np. w formie wspomnianych już mikro gadżetów dodawanych do zakupów. Co ważne, gadżetem nie będą tutaj breloczki czy długopisy z logo Twojej marki, ale coś, co skojarzy się z nią jednoznacznie bez wyraźnego wskazywania na twórcę reklamy.

O czym pamiętać, inwestując w marketing partyzancki?

Wszystko może stać się nośnikiem reklamy w marketingu partyzanckim, o ile tylko zostanie stworzone stosunkowo niskim kosztem i wykorzysta efekt zaskoczenia konsumenta. Reklama partyzancka ma przykuć uwagę przez swoją niecodzienność i wyróżnić się na tle innych reklam nawet tam, gdzie w ich przesycie potencjalni klienci zdają się nie widzieć już żadnych ciekawych akcji promocyjnych.

Marketing partyzancki zdaje się odnosić największe sukcesy przede wszystkim tam, gdzie marki dostrzegają możliwość odejścia od reklamy tradycyjnej i dotarcia dzięki temu do szerokiego grona odbiorców. Może być częścią większej kampanii marketingowej, ale i kampanii społecznych czy ekologicznych które skutecznie wykorzystują niskie koszty przygotowania kampanii partyzanckiej. Nie dąży do kontrowersyjnego szokowania publiczności, ale wywierania pozytywnego zaskoczenia i zainteresowania wśród docelowej grupy odbiorców marki. W tym przypadku mniej znaczy więcej, a małe gesty i działania na dużą skalę gwarantują sukces lepszy, niż niejedna duża, droga i silna kampania tradycyjna.

 

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź również

Biznes

Programy do fakturowania online to wygodne narzędzie, które ułatwia dziś wielu firmom prowadzenie własnej księgowości i kontrolowanie bieżących spraw finansowych. W małych i średnich...

Biznes

Home office to nie nowość. Niemniej jednak stan epidemii spowodował, że takie świadczenie pracy bardzo się upowszechniło i wygląda na to, że pod tym...

Marketing internetowy

Prowadząc sklep internetowy i przygotowując podstrony kolejnych produktów, trzeba zadbać nie tylko o ich zdjęcia, poprawnie wyświetlającą się cenę czy dostępność rozmiarów. O ile...

Marketing internetowy

Kolejność wyników, jakie pokazuje wyszukiwarka Google po wpisaniu przez użytkownika określonego hasła czy zapytania, jest ustalana na podstawie algorytmów. Nikt poza Google nie zna...