Niezależnie, czy planujemy założenie bloga, czy strony firmowej, to decydując się na założenie nowego serwisu internetowego, kluczowa jest nazwa domeny oraz jej rozszerzenie. Oczywiście domena powinna kojarzyć się z danym biznesem, natomiast wybór końcówki wydaje się prostym zadaniem. Jednak w praktyce warto to dobrze przemyśleć nie tylko pod względem finansowym, ale przede wszystkim biorąc pod uwagę cele biznesowe. Dodatkowo poszczególne rozszerzenia dedykowane są danym dziedzinom, organizacjom czy instytucjom.
Jakie są najczęściej spotykane rozszerzenia domen?
Domena internetowa to nazwa, dzięki której internauci mogą korzystać z danej strony. Składa się ona z dwóch części nazwy (samodzielnyprzedsiebiorca) i rozszerzenia (.pl). Oba te aspekty mają niezwykle ważną rolę.
Nazwa domeny powinna wskazywać typ usług bądź informacji, które internauta znajdzie na danej stronie, dlatego też przedsiębiorcy najczęściej decydują się umieścić nazwę firmy. Z kolei rozszerzenie domeny ma na celu dotarcie do docelowej grupy użytkowników. Jeżeli dana firma działa na rynku krajowym, to należy zastosować rozszerzenie .pl, z kolei rynki międzynarodowe mogą mieć rozszerzenie .eu.
Rozszerzenie domeny .com cieszy się największą popularnością. Oprócz niej najchętniej wybierane są:
- rozszerzenie domeny .tech – usługi związane z technologią;
- rozszerzenie domeny .net – firmy związane z siecią Internet;
- rozszerzenie domeny .biz – strony biznesowe;
- rozszerzenie domeny .org – strony organizacji, instytucji charytatywnych czy stowarzyszeń;
- rozszerzenie domeny .art – strony związane ze sztuką;
- rozszerzenie domeny .edu – strony związane z edukacją;
- rozszerzenie domeny .gov – strony instytucji rządowych.
Rozszerzenia domeny można podzielić na cztery grupy. Pierwsza: krajowe np. w Polsce .pl, w Niemczech .de itp. Druga: europejskie np. .eu. Trzecia: globalne .biz, .com, .edu, .info, .org czy .net. Czwarta: sponsorowane, w tym przypadku rozszerzenie określa cel adresu np. .jobs.
Co należy brać pod uwagę podczas wyboru rozszerzenia domeny?
Przy zakładaniu domeny należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych aspektów. Jednym z nich jest koszt domeny. W przypadku, kiedy dany biznes ma się rozwijać na terytorium Polski, nie ma konieczności wybierania rozszerzenia europejskiego lub globalnego, które są droższe przy odnawianiu. Następnym aspektem jest cel biznesowy. W tym przypadku, jeśli dana branża ma działać nie tylko w naszym kraju, ale również w Unii Europejskiej, warto zarejestrować domenę z rozszerzeniem .eu. Z kolei, jeśli biznes ma rozwijać się na skalę ogólnopolską, końcówka .pl będzie wystarczająca. Warto również pamiętać, że w sytuacji, kiedy dany przedsiębiorca chce skorzystać z rozszerzenia .eu, to musi być zarejestrowany jako podmiot działający na terenie Unii Europejskiej, Islandii, Norwegii lub w Liechtensteinie. Ważna jest także kreatywność. Nazwa domeny wraz z rozszerzeniem może stworzyć coś atrakcyjnego. Ilość kombinacji jest naprawdę spora, można zatem postawić na coś oryginalnego, jednak warto pamiętać, że mało znane końcówki nie cieszą się dużą popularnością. Dane – ich transfer oraz ukrywanie. Tutaj rozszerzenie ma duże znaczenie. W przypadku polskich dane są ukryte, natomiast w globalnych jest to możliwe po dokonaniu stosownej wpłaty. Kluczowa jest także dostępność konkretnej domeny i rozszerzenia.
Czy można stworzyć własne rozszerzenie domeny?
O ile stworzenie własnej domeny oczywiście jest możliwe i nie wymaga specjalistycznej wiedzy z zakresu programowania, to utworzenie własnego rozszerzenia jest bardziej skomplikowane. Zatem jak stworzyć rozszerzenie domeny? Dla przeciętnej osoby jest to zadanie praktycznie niemożliwe. Własną końcówkę może stworzyć organizacja czy firma o ugruntowanej pozycji, która dysponuje sporym budżetem. Konieczne jest złożenie stosownego wniosku do ICANN, czyli organizacji kontrolującej rejestratorów wraz z bezzwrotną zaliczką. W dalszej kolejności następuje proces weryfikacyjny. Dzięki takiej możliwości powstają atrakcyjne adresy, które osiągają na rynku wtórnym niewiele niższe ceny niż te z popularnymi końcówkami.
Każda domena składa się z nazwy i rozszerzenia. Warto dobrze przemyśleć obie te części. Odpowiednio dobrane mogą stanowić świetny potencjał marketingowy. W obecnych czasach prowadzenie własnego serwisu internetowego jest kluczowe dla każdej firmy. Prawidłowe dostosowanie całej struktury contentowej, graficznej i technicznej pozwoli na promowanie marki i rozwijanie biznesu.