Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Marketing internetowy

Zasady tworzenia stron internetowych

Własną stronę internetową może stworzyć każdy, korzystając w tym celu z dostępnych w sieci gotowych rozwiązań bądź własnej wiedzy na temat tworzenia stron www. Jest jednak ogromna różnica pomiędzy przypadkową stroną internetową, a stroną tworzoną jako wizytówka firmy, sklep internetowy, firmowy blog czy portal informacyjny. W każdym z powyższych przypadków strona internetowa będzie miała przyciągać uwagę użytkowników, zdobywać klientów, budować rozpoznawalność marki i być ściśle powiązana z wizerunkiem firmy. Odpowiednie dostosowanie strony internetowej będzie tu kluczowe. Jakie zasady tworzenia stron internetowych obowiązują i jakie złote standardy stosuje się w branży?

Najważniejsze zasady tworzenia stron internetowych

Strona internetowa musi dbać o doświadczenia użytkownika i być nakierowana na pozytywny odbiór, a nie jedynie obecność w sieci. Standardy jakości stron internetowych i trendy w zakresie ich tworzenia stale się zmieniają, ale kwestie takie jak przejrzystość, intuicyjność czy wartość merytoryczna strony pozostają niezmienne. 

Tworząc firmową stronę internetową musimy skupić się na potrzebach odbiorcy i reakcjach, jakie będzie na nim wywierać. Sama obecność w sieci nie wystarczy, by nawiązać rywalizację o klienta z konkurencją. 

Zasady tworzenia stron internetowych opierają się przede wszystkim o wymagania z zakresu UX (user experience). Określenie, że strona firmowa powinna być profesjonalna czy merytoryczna nie wystarczy, by przygotować ją pod kątem pozytywnego odbioru przez użytkownika. W trakcie pracy nad stronami internetowymi dla klientów eksperci skupiają się bardziej szczegółowych, precyzyjnych wymaganiach i narzędziach ułatwiających wpisanie się w aktualne standardy. 

Zadbaj o dostępność strony internetowej

Budując witrynę firmową trzeba przede wszystkim zadbać o to, by była dostępna bez względu na to gdzie, kiedy i w jaki sposób korzysta z niej użytkownik. Strona musi być czytelna dla osób niepełnosprawnych, użytkowników na urządzeniach mobilnych, osób z ograniczoną prędkością internetu czy użytkowników, którzy nie mają czasu na przekopywanie się przez kilkanaście wyskakujących okienek, by dostać się do kluczowych informacji. Dbając o dostępność strony internetowej pamiętaj, by: 

  • Zadbać o optymalną szybkość ładowania strony na desktop i urządzeniach mobilnych, 
  • Zachować kontrast między tłem a tekstem na stronie, zwiększając jego czytelność, 
  • Ustawić rozmiar tekstu i czcionkę tak, by czytanie było możliwie najłatwiejsze, 
  • Unikać stosowania zbędnych wtyczek i animacji utrudniających przeglądanie strony, 
  • Stworzyć stronę błędu 404 przekierowującą do strony głównej lub landing page, 
  • Stosować atrybuty ALT dla obrazów (zastąpią obraz, gdy ten nie wyświetli się prawidłowo),
  • Stosować przyjazne adresy URL ułatwiające nawigację na stronie, 
  • Stosować tytuły jasno wskazujące na treści na stronie. 

W kategorii dostępności strony warto wspomnieć o jej responsywności. Strony, które nie są dopasowane pod kątem wyświetlania na urządzeniach mobilnych i nie dopasowują się automatycznie do wymagań urządzenia nie są traktowane na równi z tymi tworzonymi według zasad responsywności. Strona musi reagować na zmiany rozdzielczości, nie może „rozjeżdżać się” przy uruchomieniu na urządzeniach mobilnych czy desktopach, musi umożliwiać swobodne klikanie  w najważniejsze elementy i pola oraz nie może ograniczać dostępu do niektórych funkcji ze względu na urządzenie, z jakiego korzysta użytkownik. 

Pracuj nad nawigacją strony

Jednym z głównych czynników wpływających na odbiór strony internetowej przez użytkownika jest łatwość poruszania się po jej zasobach. Tworząc stronę internetową należy pamiętać o zasadzie przejrzystej nawigacji. Poruszanie się po witrynie powinno być intuicyjne (menu umieszczone w widocznym miejscu strony głównej i każdej podstrony) oraz bazować na uporządkowanej i logicznej architekturze informacji. Pojawiające się na stronie linki powinny być wyraźnie wyróżnione na tle pozostałych treści. Wartościowym narzędziem będą tu tzw. breadcrumbs, czyli elementy nawigacyjne strony pozwalające łatwo powrócić do poprzednich podstron w hierarchii, a także wyszukiwarka wewnętrzna ułatwiająca odnajdowanie konkretnych informacji. 

Zorganizuj zawartość strony

Czytelne i wartościowe strony internetowe powinny być przyjazne dla użytkownika oraz robotów wyszukiwarek. Korzystanie z narzędzi poprawiających czytelność strony, w tym nagłówków, treści głównych umieszczanych above the fold (na ekranie startowym strony, bez przewijania) czy pogrubień i podkreśleń wskazujących na najważniejsze informacje będzie miało znaczenie dla pozytywnego odbioru strony. Wśród ważnych zasad tworzenia stron internetowych trzeba wymienić też spójność – dobra strona internetowa korzysta z jednorodnego stylowania i spójnych, dopasowanych do siebie czcionek. Miks kolorów, stylów, czcionek i zdobień wygląda źle i odrzuca wizualnie od jakichkolwiek treści na stronie. 

Strona internetowa a identyfikacja wizualna firmy

Strony internetowe są dla firm wizytówką i ważnym elementem budowania świadomości marki. Stosując zasady ich projektowania nie można pominąć aspektów związanych bezpośrednio z nawiązywaniem w schemacie strony do wizualnej identyfikacji marki, w tym w szczególności do jej aspektów graficznych czy jakości przedstawianych na stronie informacji. Wśród ważniejszych zasad tworzenia stron internetowych w kontekście identyfikacji wizualnej pamiętaj, by: 

  • Umieścić na stronie wyraźne logo firmy, 
  • Budować strony informujące jasno o celu witryny i obszarze działalności firmy, 
  • Stosować zakładki „o firmie” i „kontakt” dla ułatwienia identyfikacji firmy przez użytkownika, 
  • Informować o polityce cookies i polityce prywatności, 
  • Zadbać o certyfikat SSL potwierdzający wiarygodność i bezpieczeństwo strony internetowej. 

Konwencje budowania stron internetowych

Nie istnieje jeden właściwy szablon i jeden zestaw zasad, na których bazie należy budować wszystkie strony internetowe. Ich różnorodność to jeden ze sposobów wyróżnienia się na tle konkurencji i zainteresowania użytkownika swoją treścią. Są jednak pewne zasady i konwencje, których łamanie nie będzie przez użytkownika ani roboty wyszukiwarek mile widziane – nieczytelna, źle zorganizowana, niedostarczająca najważniejszych treści strona nie ma szans w starciu z konkurencją o najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Zgodnie ze wspomnianymi konwencjami, użytkownicy przyzwyczaili się do sytuacji i doceniają, gdy: 

  • Główna nawigacja strony znajduje się w górnej części strony lub po lewej, 
  • Logo widoczne jest w lewym górnym rogu lub na środku górnego paska menu, 
  • Kliknięcie logo przenosi użytkownika na stronę główną, 
  • Linki podświetlają się po najechaniu na nie, 
  • Dotarcie na podstrony nie wymaga przeklikania przez kilka wcześniejszych stron i podstron poza menu. 

Główna zasada budowania stron www to pamięć o tym, że użytkownik jest najważniejszy. Nie ma znaczenia, jakie efekty marketingowe chcemy osiągnąć z pomocą pozycjonowania, jeśli użytkownik nie będzie zadowolony ze strony, jaka zostanie mu wyświetlona. Strony powinny być na bieżąco aktualizowane i udoskonalane, zmieniane pod kątem nowych standardów jakości i trendów, które z chwilowej mody przechodzą w złoty standard branżowy. 

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Biznes

Decyzja o wynajmie biura musi być przemyślana i podyktowana ważnymi czynnikami. Zazwyczaj jest to postępowanie długoterminowe, stąd też warto uwzględnić kilka kluczowych aspektów. Ważny...

Biznes

Umowa na okres próbny jest najpopularniejszą formą zatrudnienia nowego pracownika. Pozwala zweryfikować zaangażowanie podwładnego oraz jego predyspozycje czy umiejętności. Charakteryzuje się krótkim okresem trwania,...

Biznes

Osoba, która decyduje się na założenie działalności gospodarczej, musi wybrać formę prawną własnej firmy. To kluczowa kwestia dla prowadzenia biznesu, sposobu rejestracji, kosztów prowadzenia...

Marketing internetowy

Biznes to nie tylko produkt czy usługa, ale przede wszystkim strategia, która pozwala na ich skuteczną promocję na rynku. Dlatego coraz więcej firm decyduje...

Biznes

Strategia marketingowa to spójny plan rozwoju przedsiębiorstwa oraz maksymalizacja zysków. Niewątpliwie stanowi fundamentalny dokument każdej organizacji, opisujący cechy, które posiada dana marka, jak również...

Marketing internetowy

Pozytywne doświadczenia klientów są niezwykle ważne w każdym biznesie. To właśnie one wpływają na postrzeganie danego produktu, usługi, strony internetowej czy aplikacji. Kluczowe jest...

Sprawdź również

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm...

Księgowość

Jednym z najważniejszych obowiązków każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą jest bieżące regulowanie zobowiązań finansowych wobec urzędu skarbowego. Jedną z podstawowych danin jest podatek dochodowy....

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne