Z plikami cookies spotykamy się każdego dnia podczas surfowania po sieci. Są one tak powszechne, że już mało kto zastanawia się nad ich funkcją. Jednak firma Google zamierza je wycofać pod koniec 2023 roku. Jest to bowiem przestarzała technologia. Dowiedz się, co to oznacza zarówno dla przeciętnego internauty, jak i dla reklamodawców, którzy z nich korzystają.
Czym są pliki cookies?
Twórcami plików cookies jest Lou Montulli oraz David M. Kristol. Powstały one w 1997 roku, czyli wtedy, gdy internet w Polsce dopiero zaczynał się powoli pojawiać. Są to pliki zapisujące wszelkie zachowania użytkowników na stronie internetowej. Są one przechowywane oraz wykorzystywane do różnych celów. Jednocześnie są one skonstruowane w taki sposób, aby zapewniać prywatność.
Jak działają cookies i jakie są ich funkcje?
Użytkownik, wchodząc na konkretną stronę internetową, otrzymuje info o plikach cookies. Zawiera ona najważniejsze dane dotyczące tego, co dokładnie będzie zapisywane przez nie. Użytkownik może zaakceptować całość lub tylko niektóre elementy, które będą rejestrowały pliki cookie. Informacje te mogą być następnie przekazywane innym firmom w celach marketingowych, ale trzeba na to wyrazić zgodę na stronie. Ustawienia cookies pozwalają na spersonalizowanie preferencji i określenie, jakie zachowania użytkownika będą śledzone w witrynie. Trzeba jednak pamiętać o tym, aby zrobić to podczas pierwszej wizyty na konkretnej witrynie. Informacja o używaniu cookies pojawia się najczęściej w dolnej części strony. Wystarczy wejść w szczegółowe informacje oraz dostosować ustawienia do własnych preferencji. Dzięki temu pliki będą rejestrowały tylko to, na co pozwoli im użytkownik.
Stosuje się je głównie w celu dopasowania zawartości witryn do preferencji odwiedzającego oraz optymalizacji procesu korzystania ze stron www. Pliki te rozpoznają urządzenie konkretnego użytkownika i pozwalają wyświetlić stronę w odpowiedni sposób, aby była ona interesująca dla odbiorcy. Jest to jedna z najważniejszych funkcji cookies. Strona internetowa na ich podstawie tworzy również statystyki dotyczące tego, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny. Jest to bardzo ważne, gdyż pozwala na udoskonalenie wyglądu i funkcjonalności strony.
Polityka plików cookie stosowana jest także w celu ułatwienia korzystania z różnych stron, zwłaszcza tych, które wymagają wpisywania loginów i haseł. Pozwalają na zapisanie danych, co pozwala zaoszczędzić czas oraz uniknąć konieczności wprowadzania haseł i loginów za każdym razem.
Wymieniając funkcje plików cookies, nie można zapomnieć także o tym, że dostarczają one użytkownikom spersonalizowane reklamy. Algorytmy śledzą, czym są zainteresowani konkretni odbiorcy, dzięki czemu wyświetlane treści są jeszcze lepiej dostosowane do ich preferencji. Pliki cookies są więc ważnym narzędziem dla reklamodawców.
Wycofanie plików cookies — z czym się to wiąże?
Firma Google oraz inni internetowi giganci pracują nad nowoczesnymi technologiami, które zastąpią pliki cookies i umożliwią personalizację reklam bez wykorzystywania szczegółowych danych. To właśnie ochrona zgromadzonych informacji o użytkownikach stron jest największym problemem plików cookie, które są już przestarzałe. Firma The Trade Desk już od kilku lat pracuje nad ujednoliconym identyfikatorem 2.0 wykorzystującym zaszyfrowane adresy e-mail, numery telefonów oraz inne dane przekazane dobrowolnie przez internautów. Są one szyfrowane i przekształcane w indywidualny identyfikator. Ta technologia pozwoli zachować anonimowość oraz bezpieczeństwo.
Zniknięcie plików cookie wymusi zmianę strategii marketingowych stosowanych przez różne firmy. Sytuacja ta spowoduje powstanie luki, którą trzeba będzie wypełnić innymi działaniami marketingowymi. Dotyczy to głównie plików cookie wykorzystywanych do śledzenia stron trzecich. Po wprowadzonych zmianach właściciele witryn powinni skupić się nad własnymi plikami cookies. Warto także postawić większy nacisk na alternatywne formy reklamy np. w mediach społecznościowych. Działania marketingowe będą musiały być lepiej przemyślane i oparte na realnej wiedzy o klientach. To klient będzie musiał znajdować się w centrum wszystkich działań, co pozwoli dopasować strategię do konkretnych potrzeb. Wycofanie plików cookie nie musi być więc dużym problem, o ile firmy podejdą do tej sytuacji z odpowiednim przygotowaniem oraz zapewnią sobie alternatywę.