CRM (Customer Relationship Management) to system, który ułatwia zarządzanie relacjami z klientami. Jego funkcjonalność może być bardzo rozległa, a dostępne obecnie rozwiązania pozwalają nie tylko na przechowywanie danych i informacji o klientach firmy w postaci dobrze zorganizowanej bazy danych, ale i wykorzystywanie ich przy planowaniu działań marketingowych, ocenianiu szans sprzedaży, monitorowaniu działań konkurencji, zarządzaniu sprzedażą czy delegowaniu zadań. Jak wybrać prosty system CRM online dla firmy?
CRM dopasowany do potrzeb Twojej firmy
Najprostsze systemy CRM online mogą być dostępne jako rozwiązanie samodzielne lub wbudowane w program do fakturowania i księgowości. Ich największą zaletą ma być funkcjonalność dopasowana do potrzeb małych i średnich firm, które chcą korzystać z możliwości jakie oferuje CRM, ale jednocześnie nie widzą potrzeby inwestowania w rozbudowane rozwiązania z masą opcji dedykowanych dla dużych przedsiębiorstw. Wybierając prosty system CRM online zawsze warto wcześniej przeanalizować cele i sposób działania swojej firmy – informacje takie jak sposób komunikacji z klientami, liczba współpracujących podwykonawców, stosowane metody rozliczeń, sposób prowadzenia dokumentacji sprzedażowej czy obecny sposób organizacji bazy kontaktów pomogą nakierować Cię w stronę CRM, który sprawdzi się jako sprawne narzędzie w Twojej firmie.
System CRM powinien usprawniać pracę Twojej firmy w zakresie zarządzania relacjami z klientami i kontrahentami, a nie wprowadzać dodatkowe obowiązki i utrudnienia dla pracowników zajmujących się na co dzień działem sprzedaży i obsługi.
Najważniejsze funkcje i cechy systemów CRM
Prosty system CRM powinien być przede wszystkim łatwy w obsłudze, niezależnie od tego czy korzystająca z niego osoba miała już wcześniej styczność z innymi systemami czy po raz pierwszy styka się z koncepcją CRM. Jako narzędzie do zarządzania relacjami z klientem, system powinien umożliwiać tworzenie baz danych klientów i kontrahentów oraz ich bieżącą aktualizację. Ważne jest, by CRM dawał możliwość monitorowania relacji z poszczególnymi klientami – korzystając z CRM, pracownicy działu sprzedaży mogą planować działania skupiające się na pozyskaniu nowych klientów, utrwalaniu relacji z klientami stałymi i dopinaniu transakcji z tymi, którzy nie są jeszcze pewni.
CRM pozwala na monitorowanie szans sprzedaży, dzieląc wprowadzonych do systemu klientów i zlecenia na kategorie „potencjalny”, „zainteresowany” czy etapy wykonania, np. „analiza”, „oferta”, „negocjacje”, „realizacja”. Korzystając na bieżąco z dostępnych etykiet można znacznie łatwiej analizować które działania wymagają większego zaangażowania, a które wystarczy utrzymać na obecnym, dobrym poziomie. CRM ułatwia też delegowanie zadań wśród pracowników działu sprzedaży – mając dostęp do oceny szans sprzedaży można przygotować zespoły pracowników tak, by skupiały się na najważniejszych w danej chwili zadaniach.
CRM to także narzędzie generujące raporty. Na bazie zgromadzonych informacji, korzystając z wprowadzanych i aktualizowanych danych, nawet najprostszy system CRM ułatwi budowanie strategii rozwoju firmy i wskaże możliwe kierunki rozwoju i współpracy z klientami.
Dlaczego warto wybrać CRM online?
Jeśli szukasz prostego rozwiązania współpracującego z programami, które wykorzystujesz by sprawnie prowadzić firmę, systemy CRM online wbudowane w programy do fakturowania czy dostępne w formie samodzielnych aplikacji internetowych będą najbardziej opłacalnym i praktycznym rozwiązaniem.
Programy w wersji online są dostępne z poziomu każdego urządzenia, nie tylko w obrębie firmowej sieci komputerowej, ale i z prywatnych urządzeń mobilnych. Korzystanie z nich nie obciąża w żaden sposób firmowego sprzętu, a przechowywanie danych w chmurze gwarantuje ich bezpieczeństwo i ciągły dostęp do informacji. Wybierając system CRM wbudowany w program do fakturowania zyskujesz dostęp do wszystkich niezbędnych narzędzi do zarządzania firmą i kontaktami z klientami z poziomu jednej, łatwej w obsłudze i czytelnej platformy. W przypadku małych i średnich firm bardziej rozbudowane rozwiązania są zbędne i często zbyt kosztowne w stosunku do potrzeb i możliwości firmy.
Jak wykorzystać możliwości prostych systemów CRM
Z systemu CRM korzystają na co dzień sprzedawcy, managerowie sprzedaży i specjaliści od marketingu, dlatego wybrany dla Twojej firmy system CRM powinien w pierwszej kolejności oferować narzędzia usprawniające ich pracę. Wśród ważniejszych opcji można wymienić tu:
- Zarządzanie kontaktami i tworzenie dokumentacji kontaktów z pomocą praktycznych baz danych,
- Przypisywanie etapów transakcji do konkretnych zleceń i klientów. Niektóre systemy dają dostęp nie tylko do odgórnie określonych, typowych etapów sprzedaży, ale i możliwości tworzenia własnych,
- Organizację zadań, przypisywanie priorytetów i czytelną nawigację po programie,
- Dobrą organizację treści, w tym możliwość tworzenia i przechowywania szablonów wiadomości, możliwość modyfikowania gotowych zapytań ofertowych oraz łatwe przenoszenie zadań na kolejne etapy realizacji,
- Raportowanie na bazie prowadzonych działań, wprowadzanych informacji i obserwowanych trendów.
Nawet prosty system CRM powinien usprawnić działanie Twojej firmy i ułatwić pracę działu sprzedaży, wspomagając zarządzanie kontaktem z klientami i wykonywanymi dla nich zleceniami. Wybierz system, który spełnia oczekiwania Twojej firmy i postaw na rozwiązanie, dzięki któremu przygotowanie strategii sprzedaży i organizacja zadań dla pracowników staną się łatwiejsze i mniej czasochłonne.