Tworzenie wartościowych treści na stronę internetową i media społecznościowe to jedno, ale zwrócenie uwagi na ofertę marki i skuteczne sprzedawanie produktów i usług to już zupełnie inna para kaloszy. Za każdym razem, gdy uruchamiasz nową usługę, wypuszczasz nową kolekcję czy chcesz zainteresować swoich odbiorców konkretną treścią starasz się, by dotrzeć z informacją do jak największego grona osób. Media społecznościowe dają dobre zasięgi, ale nie zawsze przekładają się na wartościowy ruch na stronie i faktyczną sprzedaż. Klienta trzeba do siebie przywiązać, a opcję tą od zawsze dają różnego rodzaju newslettery.
Namówienie klienta na to, by zapisał się na listę odbiorców newslettera i otrzymywał regularnie informacje o nowych promocjach, treściach, kolekcjach czy produktach nie jest proste, ale wykorzystując pewne działania marketingowe uda Ci się przekonać odbiorców, że warto. Dlaczego newslettery są w dalszym ciągu wartościowym narzędziem komunikacji z klientem i jakie formy wysyłki newslettera są dziś najpopularniejsze?
Czym właściwie jest newsletter i kiedy warto o nim pomyśleć?
Tradycyjny newsletter wysyłany jest w formie wiadomości e-mail do wszystkich subskrybentów zapisanych na listę mailingową. Aby otrzymywać newsletter, subskrybenci muszą dobrowolnie wyrazić zgodę na przesyłanie im treści marketingowych, unikalnych promocji, dodatkowego contentu czy bonusowych ofert. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, subskrybent newslettera musi mieć możliwość zrezygnowania z listy mailingowej w każdym momencie oraz ponownego zapisania się do niego.
Newslettery powinny być wysyłane do odbiorcy regularnie, jako dodatkowa forma utrzymania kontaktu z klientami i nawiązania pozytywnej relacji pomiędzy grupą odbiorców a marką. Zależnie od charakteru działalności, tworzonych treści i stosowanych form kontaktu z klientami, marka może tworzyć dla subskrybentów newslettera dodatkowe artykuły i poradniki, podsumowania wydarzeń branżowych, przesyłać aktualne wiadomości z życia marki lub oferować ekskluzywny wgląd w nowe produkty, usługi, projekty czy kampanie promocyjne. Częstym zabiegiem pozwalającym na zdobycie nowych subskrybentów newslettera jest przygotowanie ofert specjalnych i zniżek dla osób, które pozostawią swój adres e-mail. W taki sposób można rozsyłać nowym klientom kupony rabatowe, ale także darmowe e-booki czy link z wcześniejszym dostępem do nowych kolekcji.
Buduj grono stałych klientów z pomocą newslettera
Dlaczego warto korzystać z możliwości, jakie dają newslettery? Przede wszystkim dla korzyści, jakie niesie za sobą budowanie zaufanego i przywiązanego do marki grona odbiorców. Jeśli odpowiednio dobierzemy treści i częstotliwość wysyłania nowych wiadomości, subskrybenci z pewnością docenią content przygotowywany specjalnie dla nich, a z czasem będą go chętnie wyczekiwać, pogłębiając swoje przywiązanie do marki. Jeśli newsletter posłuży wyłącznie za drogę przesyłania informacji o nowych promocjach, klienci mogą z czasem znudzić się informacjami, a meile od ulubionej marki oznaczą jako spam, wyrzucą do kosza lub w pewnym momencie całkowicie zrezygnują z newslettera.
Chcąc zbudować przywiązanie do marki przez newsletter trzeba dobrze przyjrzeć się potrzebom i oczekiwaniom klientów, optymalnie dopasowując treść, długość i częstotliwość wysyłanych wiadomości. Ekskluzywne oferty są wartościowym dodatkiem dla stałych klientów zapisanych do newslettera, ale muszą iść w parze z unikalną treścią, a nie wyłącznie promocyjnym spamem.
Newsletter w formie e-maili – sprawdzamy funkcje FreshMaila
Nikt nie oczekuje, że marka będzie wysyłała swoje newslettery przez przygotowanie treści wiadomości i manualne wysyłanie jej do każdego odbiorcy na liście mailingowej. Do tworzenia i rozpowszechniania newsletterów służą dedykowane narzędzia takie jak FreshMail, ułatwiające masowe dostarczanie wiadomości, tworzenie szablonów newsletterów, automatyzowanie i planowanie terminów wysyłki wiadomości czy analizowanie danych o procencie otwartych wiadomości, kliknięciach w linki itp. Freshmail to polski system do e-mail marketingu, w ramach którego otrzymujemy dostęp do wygodnego kreatora wiadomości z wbudowanymi szablonami dla tworzenia bardziej atrakcyjnych newsletterów. Program został wyposażony w testy antyspamowe i testy A/B, zbiera dane o dostarczonych i odczytanych wiadomościach, może zostać zintegrowany z Google Analytics. Plany abonamentowe są zależne od pozyskanej liczby subskrybentów – po okresie 14-dniowej wersji próbnej otrzymujemy możliwość korzystania z nieograniczonej liczby wiadomości e-mail przy opłacie od 50 zł za bazę 1000 subskrybentów lub płacenia za wysłane wiadomości, przy opłacie 399 zł za 10 000 e-maili.
Newsletter SMS z narzędziem SMSApi
Nieco rzadziej stosowaną, choć w dalszym ciągu popularną formą wysyłki newsletterów są wiadomości SMS, rozsyłane najczęściej przez duże sieci telekomunikacyjne, banki oraz marki prowadzące programy stałego klienta. Jeśli do konta użytkownika podpięty jest numer telefonu, użytkownik może wyrazić zgodę na otrzymywanie wiadomości SMS z informacjami o najnowszych promocjach i personalizowanych ofertach. Do tworzenia i rozsyłania masowych wiadomości SMS służą dedykowane aplikacje takie jak SMSApi. Aplikacja działa na podobnej zasadzie co FreshMail, oferując dostęp do szablonów wiadomości, możliwość połączenia aplikacji z systemami CRM, opcję wstawiania skróconych linków sms, generator kodów promocyjnych, a także dodatkowe opcje do poprawiania wyników sprzedaży przez przypominanie o porzuconych koszykach, zaproszenia do nowych ofert promocyjnych lub unikalne oferty sprzedażowe.
Newsletter – czy faktycznie go potrzebuję?
Budując markę należy liczyć się z potrzebą pozyskiwania nowych klientów, ale i ciągłej pracy nad pogłębianiem relacji z dotychczasowymi klientami. Przywiązanie do marki powstaje w oparciu o otwartą komunikację i tworzenie treści, które realnie zainteresują odbiorcę działaniami marki, a nie jedynie jej produktami. Kierunków rozwoju newslettera może być wiele, a niektóre marki pokusiły się nawet o stworzenie kilku wariantów wiadomości, pozwalając swoim klientom na zapisanie się do wszystkich lub wybranych tylko kategorii informacji przesyłanych drogą elektroniczną.
Stworzenie newslettera powinno być zawsze przemyślaną i odpowiednio zaplanowaną decyzją. Źle przygotowany może nie tylko nie odnieść oczekiwanych rezultatów, ale zniechęcić klientów do marki, która spamuje ich skrzynki pocztowe codziennymi informacjami o promocjach, zniżkach i nowych produktach. Równowaga pomiędzy wartościową treścią, a przekazami sprzedażowymi powinna ułatwić budowanie zaufanego grona fanów Twojej marki.