Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Marketing internetowy

Dlaczego niebieski jest najchętniej używanym kolorem w marketingu

Dlaczego niebieski jest najchetniej uzywanym kolorem w marketingu

Czy kolor strony internetowej, tła w grafice na mediach społecznościowych i logo Twojej marki ma znaczenie dla sprzedaży? Zdaniem specjalistów psychologii kolorów – ogromne. W reklamie wiadomo już od dawna, że niektóre kolory znacznie bardziej przyciągają uwagę konsumentów, wpływając na to jak postrzegana jest przez nich dana marka i jak mocno zainteresowani będą zakupem danego produktu. Wiedzę tą warto wykorzystać także w marketingu internetowym, stosując odpowiednie kolory, odcienie i kombinacje kolorystyczne na stronach www, w call to action czy przygotowywanych materiałach promocyjnych. Dlaczego niebieski jest najchętniej używanym kolorem w marketingu? Czy czerń i biel w logo to jedyne barwy sugerujące prestiż marki? Nauka teorii kolorów może okazać się w tej kwestii niezwykle pomocna.

Dlaczego kolor strony www ma znaczenie?

Użytkownicy Internetu chcą podejmować decyzje zakupowe szybko i chcą, by ich wybór był w pełni trafny. Aby usprawnić proces zakupu, swoje decyzje opierają często o pierwsze wrażenia o marce i produkcie, a te wyciągają m.in. na podstawie elementów, które rzucają się w oczy. Kolor jest prawdopodobnie jednym z najważniejszych czynników w tym równaniu – to on zwróci naszą uwagę na stronie internetowej czy przy bliskim kontakcie z produktem lub jego opakowaniem.

Wyobraźmy sobie nieestetyczne, pomarańczowo-żółte opakowanie perfum reklamowanych jako luksusowe. Większość klientów odwróci od nich wzrok, skupiając się na eleganckiej butelce w odcieniach czerni, bieli i złota.

Ludzką naturę trudno w tej sytuacji oszukać – konkretne kolory wywołują w nas określone emocje i choć te mogą wpływać nieco inaczej na różne grupy wiekowe czy klasy społeczne, właściwie dobrany kolor może zadecydować o sukcesie lub porażce przygotowanej kampanii marketingowej.

Najpopularniejsze kolory marketingu

Facebook, LinkedIn, Twitter, Nokia, WordPress, Volkswagen, PayPal, PZU. Zwracając uwagę w stronę największych reprezentantów rynku, niezależnie od branży czy przestrzeni w jakiej działają, nie sposób pominąć fakt że wielu z nich korzysta z koloru niebieskiego jako motywu przewodniego. Dlaczego? Niebieski to jeden z najchętniej używanych kolorów w marketingu. Z punktu widzenia psychologii kolorów, odcienie niebieskiego kojarzą się ze stabilizacją, bezpieczeństwem i rzetelnością. Uspokajają nas, pozwalając byśmy obdarzyli markę zaufaniem. Jednocześnie jest też kolorem doskonale łączącym się z uniwersalną czernią i bielą, które od zawsze przemawiały na korzyść marek jako barwy stonowane, spokojne i eleganckie.

Niebieski to kolor uczciwości, szczerości, zaufania, bezpieczeństwa i porządku. Opisując go w ten sposób możemy zastanawiać się jak odnosi się to do Facebooka czy Twittera, ale nie możemy zaprzeczyć że platformy te odniosły sukces m.in. dzięki temu, że użytkownicy potraktowali je jako bezpieczne. Gdyby ich twórcy przeprowadzili rebranding i charakterystyczny ptaszek Twittera zmieniłby ubarwienie swoich piór na pomarańcz, fiolet czy róż, platforma mogłaby stracić wielu zwolenników.

Całkowitą przeciwnością odcieni niebieskiego jest w marketingu czerwień. Utożsamiana z namiętnością i silnymi emocjami pozwoli wyróżnić teksty na pierwszy plan, ale nie sprawdzi się dobrze jako tło całej strony internetowej. Warto wykorzystać ją do podkreślenia haseł promocyjnych i CTA.

Pomarańcz to w marketingu kolor energiczny, zwracający uwagę i inspirujący do działania. Często wykorzystywany jest wśród pubów i restauracji, bo dość dobrze kojarzy się z jedzeniem. W połączeniu z bielą może wyglądać jednak dość profesjonalnie i wspomóc budowanie wizerunku marki zaufanej, ale i nowoczesnej, energicznej, gotowej do działania i nowych wyzwań.

Według psychologii kolorów, żółty jest kolorem radości, szczęścia i energii. Jest kontrastowy, dzięki czemu skutecznie przyciąga uwagę do rzeczy ważnych, podobnie jak czerwień. Nie jest agresywny, ale dość dobrze sprawdza się jako kolor promocji – podkreśla ważne cechy produktu, wyróżniając je na tle pozostałych informacji na stronie. Najlepiej sprawdzi się jako tło dla przycisków CTA – wybrany jako kolor czcionki może okazać się za mało wyrazisty.

Zieleń to w marketingu kolor ekologii, bliskości z naturą, a także dobrobytu. Często wykorzystuje się go do promowania produktów i usług wysokiej jakości, bezpiecznych i naturalnych, wpisujących się w trendy eko i bio. Jeśli chcemy przyciągnąć nim uwagę użytkownika, warto by zieleń kontrastowała z białym tłem i nie konkurowała na stronie o uwagę z innymi, silniejszymi kolorami.

Listę najpopularniejszych kolorów w marketingu zakończymy kombinacją czerni i bieli. Obydwa kolory występują w sieci równie często, łącząc się ze sobą na zasadzie kontrastu i wspólnie budując obraz firmy profesjonalnej, zaufanej, posiadającej pewien autorytet w swojej dziedzinie. Czerń to symbol elegancji i luksusu, ale nieodpowiednio wykorzystany może zadziałać na niekorzyść marki.

2020 rokiem koloru niebieskiego według Pantone

Powracając do podstawionego na początku pytania, odpowiedzi na to dlaczego niebieski jest najchętniej używanym kolorem w marketingu można doszukiwać się w różnych teoriach. Z jednej strony jest to kolor bezpieczeństwa, zaufania i jakości, z drugiej kolor kojarzący się, m.in. dzięki mediom społecznościowym, z dużymi, odnoszącymi sukcesy markami. Nawet instytut Pantone zdecydował się okrzyknąć kolor Classic Blue barwą 2020 roku, określając go jako odcień elegancki, prosty, budujący stabilny fundament dla wszelkich działań.

Wybieramy kolor dla strony internetowej. Jak stosować filozofię kolorów w praktyce?

Niebieski ma ułatwiać koncentrację i poprawiać komunikację. Nic dziwnego, że tak chętnie wykorzystuje się go w budowaniu stron internetowych skupionych głównie wokół komunikacji i nawiązywania relacji ze społecznością. Jak wykorzystać ten fakt tworząc stronę www? W jaki sposób łączyć ze sobą kolory i odcienie, by nie zaprzepaścić wartości jaką niosą za sobą określone kolory w marketingu? Wygodnym narzędziem dla każdego grafika i projektanta stron internetowych będzie wirtualne koło kolorów https://color.adobe.com/pl/create/color-wheel, z pomocą którego znacznie łatwiej ocenisz które odcienie, barwy i natężenia kolorów będą współgrały ze sobą najlepiej.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sprawdź również

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm...

Biznes

Inwestowanie swoich pieniędzy to jeden z szybszych sposobów na pomnożenie swoich oszczędności. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej Polaków inwestuje nadwyżki. Jednak dla osób,...

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa...

Biznes

Zbudowanie dobrej jakości ogłoszenia o pracę, które zostanie zauważone i przyciągnie na rozmowę wartościowych kandydatów wymaga nie tylko atrakcyjnych warunków samego zatrudnienia, ale i...

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne