Rebranding firmy, czyli zmiana wizerunku, działalności albo filozofii firmy to coraz częściej podejmowana aktywność. Badania wskazują, że nawet jedna trzecia firm w przeciągu ostatnich pięciu lat przeprowadziła rebranding. Czy takie działanie zawsze przynoszą korzyści? Podpowiadamy, kiedy warto przeprowadzić rebranding firmy.
Rebranding firmy – co to jest?
Rebranding to proces, który polega na transformacji (zmianie) elementów marki w taki sposób, aby oferowane produkty lub usługi miały lepszą pozycję na rynku. Modelowy proces rebrandingu opisywany przez Arkadiusza Łosia w książce “Czym jest rebranding, jak przebiega i co daje markom” zawiera kilka elementów. Są to:
- opracowanie nowej strategii marki w oparciu o badania rynkowe i konsumenckie
- opracowanie identyfikacji wizualnej marki
- adaptacja zmian we wszystkich kanałach komunikacji z klientem
- zakomunikowanie zmian wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa
Na czym polega rebranding firmy?
Działania, które obejmuje rebranding dotyczą wszystkich elementów marki. Rebranduje się nie tylko oferowane produkty, usługi i logo, ale przede wszystkim zmienia się sposób komunikacji i jakość obsługi. Rebranding firmy może przynieść korzyści wizerunkowe, wśród których wymienia się:
- zwiększenie satysfakcji klientów,
- poprawa wizerunku marki,
- zasygnalizowanie zmian w firmie.
Dzięki działaniom rebrandingu firma często zyskuje także korzyści finansowe:
- zwiększenie wartości marki,
- większe obroty,
- wyższa marża,
- oszczędności wynikające z unifikacji marki w ramach grupy.
Działania rebrandingu mogą wpływać także na poprawę organizacji pracy w przedsiębiorstwie:
- lepsza kultura pracy,
- usprawnienie procesów.
Czy dobry rebranding firmy jest możliwy?
Proces rebrandingu warto powierzyć specjalistom, którzy mają wiedzę i doświadczenie związane z odpowiednią komunikacją, działaniami promocyjnymi i zyskaniem zaufania klientów. Dobrze przeprowadzony rebranding firmy powinien sprawić, że konsumenci nie będą pamiętali stanu przed rebrandingiem, kojarząc firmę pozytywnie. Przykładami przedsiębiorstw, w których przeprowadzono kompletne procesy rebrandingowe są sieć telefonii komórkowej Orange (wcześniej Idea), sieć paliw Circle K (wcześniej Statoil) czy serwis OLX (wcześniej Tablica.pl).
Kiedy warto zdecydować się na rebranding firmy?
Trzeba pamiętać, że rebranding jest działaniem, w którym niezwykle ważną rolę gra odpowiednia komunikacja skierowana do klientów, ale także pracowników. Zysk z rebrandingu czerpią tylko te firmy, które stawiają sobie jasno określone cele, jak np. zmiana postrzegania marki czy zwiększenie dochodów ze sprzedaży. Wielu osobom rebranding kojarzy się tylko ze zmianą logo lub nazwy. Wiąże się to wtedy z koniecznością wybrania nowego logo, odświeżenia strony czy wizytówek. Chociaż jest to działanie mające na celu zmianę, to nie jest to pełna metamorfoza tożsamości firmy.
Na rebranding firmy powinny zdecydować się te przedsiębiorstwa, które notują spadki w sprzedaży, tracą klientów lub straciły zaufanie w oczach klientów. Rebranding może też przynieść korzyści markom, które są na rynku od wielu lat. Zdarza się bowiem, że cele powstania firmy dawno się zdezaktualizowały, a współcześni klienci poszukują nowych rozwiązań i lepszych ofert.
W czym może pomóc rebranding?
Zmiany w firmie powinny być zawsze dobrze przemyślane, omówione i zaakceptowane. Trzeba pamiętać, że zachowania konsumentów stale się zmieniają. Aby móc zaspokoić potrzeby i wymagania klientów często konieczne są kroki wpisujące się w obecne trendy. Wiąże się to z rozwojem firmy i jej pracowników, ale także ze zmianami wizerunkowymi czy taktycznymi.
Rebranding jest działaniem strategicznym, które umożliwia dopasowanie się do potrzeb grupy lub grup docelowych w taki sposób, aby zachować świeżość, a jednocześnie zyskać zaufanie konsumentów. Działania rebrandingowe są szczególnie istotne zawsze wtedy, gdy pojawia się potrzeba zmiany targetów lub na horyzoncie widać nowe możliwości i szanse, jakie przed firmą stawia rynek lub konkurencja.