W Polsce coraz bardziej powszechne staje się zatrudnianie emerytów. Seniorzy podejmują pracę głównie po to, aby móc zyskać dodatkowe pieniądze. Wiele firm chętnie zatrudnia osoby starsze. Wiąże się to przede wszystkim z szeregiem ulg. Dodatkowo zyskują oni doświadczonego pracownika. Warto przy tym pamiętać, że osiągane dochody mają wpływ na wysokość emerytury.
Jak zatrudnić emeryta?
Pracujący emeryt na polskim rynku pracy jest codziennością. W dużej mierze wynika to z niskich emerytur. Stąd też wiele osób podejmuje się dodatkowych zajęć, aby móc sobie dorobić do domowego budżetu. Zatrudnienie emeryta wiąże się z obopólną korzyścią. Pracodawcy chętnie zatrudniają seniorów, co wynika z wielu ulg, natomiast zatrudniony zyskuje dodatkowe pieniądze, pobierając przy tym emeryturę. Wiele przedsiębiorstw decyduje się również na zatrudnienie emeryta z orzeczeniem o niepełnosprawności.
Osiągnięcie wieku emerytalnego, a chęć kontynuowania pracy u tego samego przedsiębiorcy. Czy musi być przerwa w zatrudnieniu emeryta?
Oczywiście możliwe jest ponowne zatrudnienie emeryta, dzięki czemu może on kontynuować pracę u swojego pracodawcy. Jednak, aby móc starać się o świadczenie emerytalne konieczne jest przedstawienie w ZUS-ie świadectwa pracy, a także musi on zostać wyrejestrowany z ubezpieczeń społecznych. W tym celu emeryt musi rozwiązać stosunek pracy. W danym dniu podpisuje wypowiedzenie za porozumieniem stron, natomiast w następnym może podjąć pracę na podstawie innej umowy. Stąd też przerwa w zatrudnieniu nie jest konieczna.
Wiele osób zastanawia się, czy można zatrudnić emeryta na cały etat? Tak, pracodawca może zatrudnić seniora na pełen etat, ponadto osoba ta może również podpisać umowę zlecenie u innego przedsiębiorcy.
Jak najkorzystniej zatrudnić emeryta – czyli, jaka umowa będzie najlepsza dla obu stron?
Pracodawca, który chce pozyskać pracownika seniora, może zdecydować się na zatrudnienie emeryta na czas nieokreślony, czas określony lub na podstawie umowy cywilnoprawnej. W której z tych sytuacji zatrudniony emeryt płaci ZUS?
Zatrudnienie emeryta na umowę o pracę
Ten rodzaj umowy jest rzadko praktykowany przez pracodawców, ponieważ nie zostają oni zwolnieni z płacenia składek ZUS. Zatrudniając seniora, należy liczyć się z obowiązkiem odprowadzenia składek związanych z ubezpieczeniem społecznym, zdrowotnym, chorobowym i wypadkowym. Składka na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych jest uzależniona od wieku pracownika. Kobiety po 55 roku życia oraz mężczyźni po 60 roku życia są z niej zwolnieni. Pracodawca ma 7 dni na zgłoszenie pracownika do ZUS, licząc od dnia podpisania umowy.
Zatrudnienie emeryta na umowę zlecenie
W ostatnich latach zatrudnienie na umowę zlecenie uległo zmianie. W tym przypadku pracodawca także ma obowiązek opłacenia składek ZUS, jednak są pewne wyjątki. W sytuacji, kiedy umowa zlecenie jest jedyną formą, na której zostaje zatrudniony emeryt, wtedy pracodawca musi odprowadzić wszystkie składki – wyjątek stanowi ubezpieczenie chorobowe, które jest dobrowolne. W sytuacji, kiedy senior jest zatrudniony u innego przedsiębiorcy na podstawie umowy o pracę i dodatkowo podpisuje umowę zlecenie, wówczas pracodawca nie ma obowiązku odprowadzania składek, z wyjątkiem ubezpieczenia zdrowotnego. Warunkiem jest odprowadzenie składek przynajmniej od minimalnego wynagrodzenia. W tym przypadku również należy zgłosić pracownika do ZUS w ciągu 7 dni.
Zatrudnienie emeryta na umowę o dzieło
Umowa o dzieło nie rodzi obowiązku płacenia składek do ZUS. Jest to najkorzystniejsza forma zatrudnienia dla pracodawcy, stąd też chętnie wykorzystywana. Musi on jedynie odprowadzić podatek dochodowy od wysokości wynagrodzenia i przekazać seniorowi PIT-11.
Zatrudnienie emeryta – jakie dokumenty?
Senior, który podjął pracę i osiąga dodatkowe przychody, musi niezwłocznie poinformować o tym ZUS. Wykonywanie pracy zarobkowej będzie wiązało się ze zmniejszeniem lub zwiększeniem świadczenia emerytalnego.
Zatrudnienie seniora wiąże się z koniecznością zgłoszenia go do ZUS. Tutaj należy przekazać deklarację ZUS ZUA. Jako datę obowiązku ubezpieczenia należy wpisać pierwszy dzień obowiązywania umowy o pracę.
Wielu seniorów pomimo osiągnięcia prawa do świadczenia emerytalnego nie rezygnuje z zatrudnienia i pozostaje aktywnym zawodowo. Takie rozwiązanie jest dla nich korzystne, ponieważ pobierając emeryturę, można jednocześnie zarobić dodatkowe pieniądze.