Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Marketing internetowy

Z czego składa się logo firmy?

Projekt logo

Logo firmy jest prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalnym symbolem, z jakim klienci kojarzą Twoją działalność. Tak przynajmniej wygląda to w teorii. Logo powinno przywodzić na myśl daną markę już na pierwszy rzut oka i dla osób, które znają już Twoją działalność zawsze przypominać o tym, co marka oferuje i sobą reprezentuje. Niestety, zdaje się że wiele firm w dalszym ciągu zaniedbuje kwestię swojego logo, przygotowując samodzielnie prosty projekt i niekoniecznie wymyślając go pod kątem spójności wizualnej czy brandingu marki. Z czego składa się logo firmy, jakie typy logo możemy stworzyć i dlaczego jego profesjonalne przygotowanie powinno być dla marki priorytetem?

Czym jest logo i dlaczego jest tak istotne?

Logo to w dużym uproszczeniu graficzny lub tekstowy znak firmy odpowiadającym za jej identyfikację wizualną i wyróżniający markę na tle konkurencji. Małe i charakterystyczne logo przyciąga uwagę odbiorców, a dzięki swojej prostocie pozostaje w pamięci nawet po krótkim kontakcie odbiorcy z produktem, ulotką, usługą lub innym przekazem marki. Logo reprezentuje firmę i jej wartości, pomimo tego że często nie znaczy nic dla osób, które nie weszły z marką w żaden kontakt. Jego znaczenia nie należy umniejszać – gdy nazwa marki może być trudna do zapamiętania, jeśli zobaczymy ją przez ułamek sekundy, logo ma szansę zapaść w pamięć. Przy odrobinie zaangażowania potencjalny klient ma szansę odnaleźć markę w sieci, nawet jeśli w jego pamięci pojawia się jedynie mgliste wspomnienie niewiele znaczącego symbolu.

Aby logo odegrało swoją rolę właściwie, powinno być elementem spójnej identyfikacji wizualnej marki. Znak powinien być wyrazisty, zapadający w pamięć, odpowiadający estetyką temu, co reprezentuje sobą marka. Logo pojawi się na stronie internetowej, w mediach społecznościowych, na ulotkach, metkach produktów, wizytówkach, firmowych gadżetach, siedzibie biura. Nie powinno być zbyt proste, bo albo okaże się zbyt podobne do logo konkurencji lub innej marki z zupełnie innej branży, albo zostanie przez użytkownika zupełnie pominięte i niezauważone. Nie może być zbyt skomplikowane, bo nadmiar detali w małym logo tworzy wizualny bałagan. Wypracowanie idealnego logo to kwestia zrozumienia istoty spójności wizerunkowej, brandingu, designu, grafiki i projektowania. Jego opracowanie zdecydowanie warto pozostawić w rękach profesjonalistów.

Podstawowe typy logo i ich znaczenie

Graficy i projektanci tworzący logo i specjalizujący się w brandingu firm wymieniają 7 podstawowych typów logo:

  • Znak graficzny. Jak nazwa wskazuje, znak graficzny to najbardziej oczywista i najczęściej wykorzystywana wersja logo. Unikalny znak kojarzy się bezpośrednio z marką i jej nazwą, czego najlepszym przykładem jest choćby logo Apple – charakterystyczne nadgryzione jabłko to znak graficzny, który przywodzi markę na myśl nawet tym, którzy nie do końca orientują się w świecie gadżetów i nowinek technologicznych.
  • Znak abstrakcyjny często mylony jest ze znakiem graficznym, bo w podstawie opiera się o tę samą zasadę – jeden obraz symbolizujący całą markę. W przypadku znaku abstrakcyjnego i symbolicznego skupiamy się, jak wskazuje nazwa, na abstrakcyjnych znakach nawiązujących do jakiegoś symbolicznego przesłania. Przykład? Symbol Nike, który nawiązuje do skrzydeł greckiej bogini zwycięstwa i symbolizuje szybkość, co dla marki sportowej jest dość zrozumiałym powiązaniem.
  • Emblemat to forma logo, która zawiera w sobie zdobiony graficznie element typograficzny, a więc najczęściej nazwę marki obudowaną w charakterystyczną dla niej kreację graficzną. Z opcji takiej korzystają najczęściej drużyny sportowe (np. siatkarska PGE Skra Bełchatów), a także marki alkoholowe, np. Jack Daniels.
  • Postać jako logo to pomysł dość trudny w wykonaniu, dlatego nie korzysta z niego zbyt wiele marek. Najpopularniejszą postacią wśród rozpoznawalnych na całym świecie marek jest Michelin (marka opon), a także starszy pan w monoklu w logo Monopoly. Warto zauważyć, że w obydwu przypadkach postać nie występuje samodzielnie i choć jest kojarzona wyłącznie z daną marką, w logo będzie towarzyszyła logotypowi.
  • Logotyp nie korzysta z elementów graficznych – to część słowna logo, zapisana najczęściej w formie pełnej nazwy marki. Logotypy są mocno rozpoznawalne i związane z marką, ale ich stworzenie jest trudne. Jak wybrać właściwą czcionkę i ubrać ją tak, by logotyp od razu rzucał się w oczy i został zapamiętany? Nie każdy opanował to do perfekcji, choć markom takim jak Supreme udało się to doskonale.
  • Glif jest ciekawym przykładem logo, w którym nie wykorzystuje się ani znaku graficznego, ani logotypu, ale jedną literę bądź znak typograficzny. Dobrym przykładem jest tu sieć McDonald’s oraz Honda, której „H” pojawia się na wszystkich pojazdach opuszczających fabryki japońskiego producenta.
  • Monogramy opierają się na kilku literach lub znakach, które połączone razem tworzą spójną całość i kojarzą się jednoznacznie z marką, którą reprezentują. Często wykorzystuje się je w branży prawniczej oraz tam, gdzie nazwa marki kojarzy się silnie z jej założycielem – monogramy stanowią m.in. logo domu mody Louis Vuitton, bieliźnianej marki Victoria’s Secret, ale także wielu małych firm.

Z jakich elementów składa się logo?

Bazując na powyższych nie sposób nie zauważyć, że logo składa się częściej z więcej niż jednego elementu, a wiele marek łączy kilka typów logo w jedną, spójną całość. Każde logo może składać się z jednej, dwóch, lub wszystkich trzech części, dlatego projektując je trzeba mieć świadomość składowych, jakie mogą się w nim znaleźć.

  • sygnet to część graficzna logo,
  • logotyp to część słowna – nazwa firmy lub produktu, często towarzysząca sygnetowi,
  • Claim/tagline/brandline lub slogan to część słowna przedstawiająca hasło firmowe lub podpis, przyciągający uwagę do konkretnej cechy marki.

Nie oszczędzaj na projekcie logo

Znając dostępne typy logo i elementy, z jakich powinno się składać łatwo uznać, że symbol swojej marki zaprojektujemy samodzielnie, a w przyszłości zmienimy, jeśli zajdzie taka potrzeba. Chcesz, by Twoja marka wyróżniła się na tle konkurencji? Nie możesz pozwolić sobie na myślenie w ten sposób. Logo jest twarzą Twojej firmy – odzwierciedla jej charakter, wpływa bezpośrednio na rozpoznawalność i spójny wizerunek marki, jest integralną częścią identyfikacji wizualnej i z perspektywy potencjalnego klienta, jedną z pierwszych informacji na podstawie których wyciąga wnioski o marce.

Nieprofesjonalnie zaprojektowane logo wygląda amatorsko i źle świadczy o Twojej firmie, szczególnie w czasach gdy jesteśmy bombardowani natłokiem informacji z każdej strony i do mózgu docierają jedynie skrawki obrazów, które zobaczymy przypadkiem kątem oka. Dobre logo marki zostanie zapamiętane od razu, a słabe nie zapadnie w pamięć i z dużym prawdopodobieństwem przegra z bardziej atrakcyjnym, profesjonalnym i rozpoznawalnym logo konkurenta. Współpracując z grafikiem projektującym logo warto mieć jasną wizję tego, jak powinno wyglądać, ale też pozostawić miejsce na inwencję twórczą i pozwolić grafikowi stworzyć przynajmniej kilka wariantów logo, spośród których, drogą eliminacji, wybierzesz to pozostające z marką na wiele lat.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź również

Biznes

Programy do fakturowania online to wygodne narzędzie, które ułatwia dziś wielu firmom prowadzenie własnej księgowości i kontrolowanie bieżących spraw finansowych. W małych i średnich...

Biznes

Home office to nie nowość. Niemniej jednak stan epidemii spowodował, że takie świadczenie pracy bardzo się upowszechniło i wygląda na to, że pod tym...

Marketing internetowy

Prowadząc sklep internetowy i przygotowując podstrony kolejnych produktów, trzeba zadbać nie tylko o ich zdjęcia, poprawnie wyświetlającą się cenę czy dostępność rozmiarów. O ile...

Marketing internetowy

Kolejność wyników, jakie pokazuje wyszukiwarka Google po wpisaniu przez użytkownika określonego hasła czy zapytania, jest ustalana na podstawie algorytmów. Nikt poza Google nie zna...