Żyjemy w czasach, gdzie znacząca część naszego życia przeniosła się do internetu. To właśnie tam zamawiamy jedzenie, korzystamy z usług czy dokonujemy zakupów. Nie dziwi więc fakt, że każda firma, która chce pozyskać nowych klientów, posiada swoją stronę internetową. Co to jest domena i jak ją zarejestrować?
Co to jest domena?
Domena to unikalny adres witryny internetowej. Posiada ona swój osobisty adres IP. Składa się z czterech elementów: protokołu, czyli http:// lub httsp://, subdomenty, czyli „www”, nazwy np. „samodzielnyprzedsiebiorca” oraz rozszerzenia inaczej zwanej końcówki np. „.pl”. Adres nie powinien zawierać polskich znaków. Domena będzie jedną z kluczowych wizytówek danej firmy.
Czy nazwa domeny jest ważna?
Adres domeny jest bardzo ważny, dlatego warto poświęcić trochę czasu i dobrze go przemyśleć. Warto postawić na coś kreatywnego jednocześnie łatwego do zapamiętania, to z pewnością spodoba się klientom. Dobrze jest unikać trudnych i skomplikowanych wyrazów. Domena to nie zawsze nazwa firmy, za to może kojarzyć się z katalogiem usług lub produktów, które znajdują się w ofercie. Optymalna długość domeny to najczęściej od 5 do 25 znaków. Sama nazwa nie spowoduje spektakularnego sukcesu firmy, jednak może mieć wpływ na jej rozpoznawalność w internecie.
Warto również mieć na uwadze dostępność konkretnej domeny. Dość często zdarza się, że większość pomysłów może być już zajęta, dlatego jej modyfikacja będzie konieczna. W tym przypadku można spróbować skorzystać z innego rozszerzenia, jeśli jest to możliwe to zmienić kolejność słów, dodać jakąś cechę czy lokalizację. Warto również pamiętać o synonimach. Jeśli to nie pomoże, przydatny będzie generator nazw domen online.
Jak wybrać odpowiednią końcówkę?
Najpopularniejszą końcówką domeny jest oczywiście „.pl”. Jeśli strona ma być dostępna dla rynku polskiego, to właśnie to rozszerzenie będzie najlepszym wyborem. Polscy użytkownicy intuicyjnie wpisują „.pl” na końcu adresu. Pozostałe możliwe końcówki to:
- .com – końcówka globalna;
- .org – organizację, stowarzyszenia, instytucje charytatywne, partię;
- .gov – instytucje rządowe i polityczne;
- .net – końcówka dla podmiotów związanych z szeroko pojętym internetem;
- .edu – placówki i instytucję edukacyjne;
- .org – instytucje pozarządowe, organizację nom-profit, fundację i stowarzyszenia;
- .biz – działalność finansowa;
- .eu – przeznaczona dla stron z obszaru Unii Europejskiej;
- .info – przeznaczona dla stron informacyjnych.
To tylko najbardziej popularne końcówki, ponieważ ich ilość ciągle rośnie. Warto jednak być ostrożnym w niestandardowych wyborach. Niezależnie od tego, na jakie rozszerzenie padnie wybór, warto pamiętać, że wyszukiwarki internetowe nie biorą tego pod uwagę w pozycjonowaniu strony.
Jak powinna wyglądać struktura strony?
Projekt graficzny ma za zadanie pokazać, jak będzie prezentowała się strona internetowa. Jest to kluczowe, ponieważ całość powinna być spójna i przejrzysta. Oprawę można zlecić agencjom, które specjalizują się w tego typu zadaniach lub skorzystać z darmowych i gotowych szablonów. Projektując stronę, warto skupić się na potrzebach potencjalnych klientów, dlatego w pierwszej kolejności należy określić grupę docelową. Takie działanie zdecydowanie usprawni cały proces. Łatwiej wtedy o odpowiedni dobór kolorystyczny, rozmieszczenie ważnych elementów czy dostosowanie komunikatów, które mają odpowiedzieć na potrzeby konkretnej grupy osób.
Kluczowa będzie intuicyjność i czytelność witryny. Dobrze jest także przyjrzeć się konstrukcji stron konkurencji, pozwoli to uzyskać odpowiedź, jakie są oczekiwania klientów. Wygląd podstron również powinien być spójny, jednak nie oznacza to, że kurczowo należy trzymać się przyjętych schematów. Warto postawić na różne szablony, ale z umiarem tak, aby podstrony były stworzone z myślą o konkretnych materiałach, które mają się tam znajdować. Dobrze jest także uwzględnić podsumowanie kluczowych sekcji na witrynie. To właśnie na tym klienci najczęściej skupiają swoją uwagę. Po uruchomieniu strony warto poprosić kilka osób w różnym wieku, aby ją przetestowały. W ten sposób można szybko wychwycić błędy oraz nieścisłości i natychmiast je skorygować.
Jak zarejestrować domenę?
Kiedy mamy już gotowy projekt strony oraz odpowiednią nazwę, można przejść do rejestracji domeny. W pierwszej kolejności należy wybrać rejestratora np. nazwa.pl, domeny.pl czy ovh.pl. W dalszym kroku, należy sprawdzić, czy wybrana nazwa jest dostępna. Jeżeli nie, trzeba będzie ją zmodyfikować, zmienić lub skorzystać z propozycji, które pojawią się na stronie. Jeżeli jest wolna, można przejść dalej. Krok trzeci to podpięcie domeny do hostingu. Tutaj warto wiedzieć, że nie trzeba dokonywać rejestracji u jednego operatora. W sytuacji, kiedy mamy hosting należy podać nazwy DNS domeny, jeżeli go nie posiadamy, można wybrać opcję domeny z hostingiem. Ostatnim krokiem jest zapłata i odczekanie kilku czy kilkunastu godzin na odświeżenie DNS.
Rejestracja domeny jest bardzo prosta, należy jednak pamiętać o jej regularnym opłacaniu. W przeciwnym wypadku strona przestanie działać.