Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Marketing internetowy

Strategia social media dla małej firmy

Stworzenie strategii social media ma znaczenie zarówno dla małej, jak i dużej firmy chcącej działać w mediach społecznościowych i tam pozyskiwać znaczną część nowych odbiorców swojej marki. Przy rosnącym z roku na rok znaczeniu social mediów dla promocji i reklamie, dziś nie wystarczy już tylko być – w mediach społecznościowych trzeba działać aktywnie, publikując treści na stronie i docierając nimi do odbiorców nie tylko w formie płatnych reklam. Media społecznościowe dają szansę budowania grona odbiorców przywiązanego do marki silniej, niż kiedykolwiek wcześniej. Jak jednak opracować strategię social media dla małej firmy i na co skierować swoją uwagę budując jej wizerunek w sieci?

Znaczenie obecności marki w mediach społecznościowych

Podobnie jak posiadanie dobrze przygotowanej strony internetowej, której brak może oznaczać dla marki docieranie do bardzo wąskiego grona odbiorców, obecność w social media ma dzisiaj niemałe znaczenie. Użytkownicy zainteresowani określonymi tematami, produktami czy usługami korzystają z mediów społecznościowych jako rozszerzenia wyszukiwarki internetowej i to właśnie z pomocą Facebooka, czy Instagrama sprawdzają, co oferuje marka, jak prezentuje się w internecie i jakimi wartościami kieruje się w swojej działalności.

Z perspektywy potencjalnego klienta, ogromna przewaga mediów społecznościowych nad klasyczną stroną internetową dotyczy autentyczności profilu – strona może być wykreowana dokładnie tak, jak oczekuje tego marka. Nawet najbardziej zadbany profil na Facebooku przejdzie weryfikację społeczną, pokaże opinie osób korzystających z usług marki i podkreśli jakie podejście do klienta stosuje marka w swoich codziennych działaniach na rynku. Nie pojawiając się w mediach społecznościowych dajemy odbiorcy wyraźny sygnał tego, że nie chcemy bezpośredniego dialogu ze swoimi odbiorcami i że nie zależy nam na odbiorcach, których możemy pozyskać budując społeczność wokół swojej marki.

Jak tworzyć strategię social media dla małej firmy?

Nie trzeba być ekspertem marketingu internetowego, by zauważyć, że podstawy strategii działań w mediach społecznościowych opierają się na określeniu celu, jaki chcemy osiągnąć przez pojawienie się marki w social media. Bezcelowe i nieprzemyślanie stworzenie profilu firmowego w mediach społecznościowych skończy się co najwyżej tym, że na profil trafią tylko wybrani, przypadkowi użytkownicy i widząc brak regularnej aktywności stracą zainteresowanie marką już przy pierwszym kontakcie.

Jeśli pojawiasz się w mediach społecznościowych, zadbaj o to by być w nich aktywnym i korzystać z odwiedzających profil użytkowników do budowania własnej społeczności i pozyskiwania nowych klientów. Brak aktywności będzie miał efekt taki, jak zupełny brak obecności w social media.

Jakie cele można wybrać budując pierwszą strategię social media dla małej firmy? Przede wszystkim stawiamy na te, które można realistycznie osiągnąć: zwiększenie widoczności i świadomości marki, docieranie do nowej grupy odbiorców, tworzenie zaangażowanej społeczności wokół marki. Cele liczbowe, skupione na konwersji i wynikach sprzedażowych warto pozostawić na później i wykorzystać przy tworzeniu pierwszych kampanii płatnych. Aby ułatwić nowym markom działanie i tworzenie strategii social media, aplikacje takie jak Facebook dające możliwość korzystania z płatnych kampanii promocyjnych już na wstępie pytają o cel tworzenia nowej kampanii.

Strategia social media dla małej firmy powinna uwzględniać:

  • Cele działania w mediach społecznościowych,
  • Wybór kanałów komunikacji ze społecznością (portali społecznościowych, na których pojawimy się z profilem marki),
  • Sposób nawiązywania i utrzymywania kontaktu z odbiorcami,
  • Badanie grup docelowych aktywnych w mediach społecznościowych – markę promujemy tam, gdzie z perspektywy odbiorcy ma to największy sens.

Nie warto tworzyć firmowego profilu tam, gdzie nie ma użytkowników zainteresowanych naszymi usługami lub ich grono jest tak małe, że utrzymanie profilu przynosiłoby więcej strat niż zysków. Strategię social media należy dopasować do możliwości i oczekiwań małej firmy – zasada „mierz siły na zamiary” ma tu realne zastosowanie.

Ustalanie najważniejszych elementów strategii social media

Założenie profilu w mediach społecznościowych nie jest celem końcowym, a jednie pierwszym elementem budowania widoczności marki w sieci. Aby realnie zyskać na budowaniu społeczności wokół profilu marki na Facebooku, Instagramie, LinkedIn czy YouTube konieczne będzie ustalenie najważniejszych dla nas wskaźników aktywności i mierzenie nimi sukcesu wdrożonej strategii social media. Dla niektórych marek znaczenie będzie miała rosnąca liczba obserwatorów i polubień, dla innych realne zaangażowanie użytkowników, zasięg postów, liczba kliknięć, interakcje czy hashtagi, które z czasem będą utożsamiane z marką i wspomogą jej promocję w sieci.

Dobry profil marki w mediach społecznościowych to profil aktywny, wchodzący w interakcje z użytkownikami i prowadzący z nimi otwarty dialog. Twoim celem ma być zaangażowanie użytkowników, a nie sama ich obecność na profilu.

Jak w przypadku każdej strategii marketingowej, w social mediach nie można ignorować badania konkurencji i działania w sposób pozwalający się wyróżnić na jej tle. Nawet małe firmy rozpoczynające swoją działalność i wchodzące na rynek z nowym, niszowym produktem będą miały pewną konkurencję i mogą skorzystać na obserwowaniu jej działań w mediach społecznościowych. Nowi klienci nie biorą się znikąd, najczęściej przychodzą do nas właśnie od konkurencji i warto o nich zawalczyć oferując lepsze treści, lepszą interakcję z odbiorcami i ciekawszy profil marki. Nie kopiuj tego, co robi konkurencja – jeśli nie masz pomysłu na swoje social media, zleć ich prowadzenie specjalistom marketingu internetowego i pokaż swoim odbiorcom, że poważnie myślisz o budowaniu społeczności wokół swojej marki. Niebezpiecznym jest wykorzystywanie social media wyłącznie dla płatnych promocji i reklam, bo pozyskani dzięki nim użytkownicy często pozostają na profilu na kilka chwil. Użytkownik social mediów musi dostać szansę interakcji z publikowanymi treściami i lubianą marką, w przeciwnym wypadku kliknięte przez niego „lubię to” szybko straci na wartości.

Prosty przepis na strategię social media dla małej firmy

Nie masz funduszy na duże kampanie reklamowe? Social media to idealny sposób na docieranie do nowych użytkowników i budowanie pozytywnego wizerunku marki tanim kosztem. Działaj, bądź aktywny i zawsze pozostawaj w kontakcie ze swoimi odbiorcami. To najłatwiejsze, a zarazem najskuteczniejsze podejście do kwestii strategii działania w social media. Na płatne promocje, reklamy i poszerzanie zasięgów przyjdzie czas – jeśli zbudujesz solidne podstawy społeczności wokół marki, ich dopasowanie do Twoich potrzeb i celów nie powinno być skomplikowane.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź również

Księgowość

Ustawa z 1 września 2019 roku wprowadziła elektroniczny wykaz czynnych podatników VAT nazywany białą listą podatników. Wraz z jej wprowadzeniem przedsiębiorcy zyskali możliwość odszukania...

Marketing internetowy

Kolejność wyników, jakie pokazuje wyszukiwarka Google po wpisaniu przez użytkownika określonego hasła czy zapytania, jest ustalana na podstawie algorytmów. Nikt poza Google nie zna...

Marketing internetowy

Prowadząc sklep internetowy i przygotowując podstrony kolejnych produktów, trzeba zadbać nie tylko o ich zdjęcia, poprawnie wyświetlającą się cenę czy dostępność rozmiarów. O ile...

IT

Wprowadzenie solidnego, rozbudowanego systemu płatności w sklepie internetowym to ułatwienie nie tylko dla firmy prowadzącej sklep, ale przede wszystkim dla jej klientów, którzy będą...