Firmy działające na rynku lokalnym, jak choćby warsztaty samochodowe, salony fryzjerskie czy restauracje, swoich klientów poszukują przede wszystkim wśród osób znajdujących się w najbliższej okolicy. Trudno oczekiwać, by właściciel samochodu zainteresowany wymianą opon przejechał w tym celu 400 km do miejsca poleconego mu na pierwszej pozycji w Google. Szukając działalności typowo lokalnych poszukujemy najczęściej najlepszego kompromisu pomiędzy dogodną lokalizacją, wysoką jakością, dobrą opinią i korzystną ceną. Z perspektywy firm, dotarcie do klienta lokalnego wymaga konkretnych działań w ramach SEO – pozycjonowania lokalnego nastawionego na docieranie do osób w określonej lokalizacji.
Jak działa pozycjonowanie lokalne, w jaki sposób wprowadzić je na stronie i dlaczego warto rozważyć taką opcję?
Czym jest pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne to jeden ze specyficznych wariantów SEO, skupiony na takim przygotowaniu stron internetowych, by jej zawartość trafiała do osób znajdujących się w pobliżu lokalizacji, dla której pozycjonujemy naszą stronę firmową. Możemy celować tu zarówno w określony region, np. województwo dolnośląskie, jak i miasto czy jego dzielnicę. Przy skutecznym pozycjonowaniu strony, użytkownicy wpisujący w wyszukiwarkę zapytanie z nazwą miasta (np. mechanik Wrocław) otrzymają w wynikach w pierwszej kolejności strony działalności z Wrocławia, wraz z mapą pozwalającą na znalezienie usług w swoim najbliższym otoczeniu. Dodatkowo, jeśli użytkownik korzysta z usług lokalizacji Google, wyszukiwarka wyświetli na podstawie jego lokalizacji miejsca, które najlepiej odpowiadają na zapytanie użytkownika i znajdują się w jego okolicy.
Same metody działania w ramach pozycjonowania lokalnego są takie same, jak przy pozycjonowaniu ogólnym. Bazujemy na frazach kluczowych i optymalizacji strony, link-buildingu i wartościowych tekstach. Jednocześnie jednak musimy wziąć pod uwagę kwestię geolokalizacji użytkownika (w tym celu warto stworzyć swoją wizytówkę w Google Moja Firma oraz uzupełnić wszelkie dane adresowe na stronie firmowej) oraz wyszukiwanie po frazach z bezpośrednio określoną lokalizacją – jeśli użytkownik znajduje się w Krakowie, ale poszukuje firmy we Wrocławiu, wpisując w wyszukiwarkę „mechanik Wrocław” otrzyma wyniki dla Wrocławia, niezależnie od swojej aktualnej lokalizacji.
Kto powinien zdecydować się na pozycjonowanie lokalne?
Działając na rynku lokalnym trzeba mieć świadomość, że działanie w sieci to obecnie podstawa marketingu, a umiejętne wykorzystanie pozycjonowania lokalnego znacznie zwiększa szansę na dotarcie do Twojej grupy docelowej. Optymalizację na frazy określające lokalizację poleca się przede wszystkim w branżach, które opierają się na działalności lokalnej oraz, które będą zainteresowane przede wszystkim obsługą klientów w swoim regionie.
- serwisom samochodowym,
- fryzjerom,
- salonom kosmetycznym,
- punktom usługowym,
- agencjom marketingowym
- biurom rachunkowym,
Jak zacząć działania dot. pozycjonowania lokalnego na stronie i poza nią?
Dla osiągnięcia optymalnych wyników i utrzymania wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania warto rozważyć zlecenie pozycjonowania strony doświadczonej agencji marketingowej. Małe firmy działające lokalnie często chcą jednak wcześniej wypróbować samodzielnego pozycjonowania.
Na co warto zwrócić uwagę i gdzie zacząć, by wdrożyć pozycjonowanie lokalne na stronie i poza nią?
Podstawą są oczywiście działania on-site, przebiegające tak, jak w przypadku standardowego pozycjonowania – skupiamy się na odpowiednim nasyceniu strony frazami kluczowymi, bazując na analizie działań konkurencji, researchu słów kluczowych i tworzeniu wartościowych treści odpowiednio wykorzystujących działania SEO. Dodatkowo, by wzmocnić pozycję strony w wyszukiwaniach lokalnych, koniecznie zadbaj o umieszczenie na stronie adresu siedziby firmy i telefonu kontaktowego, zarówno w stopce strony jak i na odrębnej podstronie kontaktu. Google zaciąga takie informacje przygotowując wyniki w wyszukiwarce i jeśli dane są zgodne z tymi w wizytówce w Google Moja Firma, zwiększasz swoje szanse na wysoką pozycję.
Ważną rolę odgrywają również dane strukturalne i meta tagi, opracowane z wykorzystaniem dobranych fraz kluczowych. Pamiętaj, by zachować spójność – jeśli pozycjonujesz się pod Wrocław, nie wykorzystuj dodatkowo fraz wskazujących na inną lokalizację.
Dodaj na stronie mapę Google. To dobry pomysł w zakładce kontakt, dający Twoim klientom szansę na odnalezienie precyzyjnej lokalizacji Twojej siedziby z poziomu strony, bez konieczności kopiowania adresu i samodzielnego wyszukiwania go na mapach.
Działania off-site w pozycjonowaniu lokalnym
Poza wprowadzenie fraz kluczowych i danych lokalizacyjnych na stronie internetowej, ważnym elementem pozycjonowania lokalnego są działania off-site, poza stroną firmową. Poprzez udostępnianie linku do swojej strony w spisach firm lokalnych czy bazach specyficznych dla Twojej branży zwiększasz swoje szanse na widoczność strony.
Warto postarać się także o linkowanie ze stron istotnych dla społeczności lokalnych – portali informacyjnych z miasta, portali turystycznych itp.
Jednym z ważnych czynników wpływających na sukces pozycjonowania lokalnego będzie także stworzenie firmowej wizytówki w Google Moja Firma. Usługa ta jest stworzona dla firm, które działają lokalnie i które, dzięki utworzeniu swojej wizytówki, chcą być wyświetlane na mapie Google dla użytkowników poszukujących działalności w ich branży. Wizytówkę należy powiązać ze stroną internetową, by zwiększyć szanse na pojawienie się w wynikach na zadane słowa kluczowe, a także dopilnować, by dane adresowe na stronie i w wizytówce Google Moja Firma były ze sobą w pełni zgodne.
Dlaczego warto inwestować w pozycjonowanie lokalne?
Poświęcenie czasu i funduszy na stworzenie solidnej pozycji marki w sieci jest współcześnie niezwykle ważne, jeśli zależy nam na rozpoznawalności marki i przyciąganiu uwagi potencjalnych klientów. Coraz więcej użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych przez całą dobę, wyszukując informacji o lokalnych biznesach nie tylko z poziomu komputera, ale na bieżąco, w smartfonie, spacerując po okolicy. Aby zdobyć ich uwagę warto być widocznym i umożliwić znalezienie swojego biznesu jak najszybciej.
Im solidniejsza pozycja Twojej marki, im lepiej przygotowana strona internetowa, tym lepsza szansa na zbudowanie zaufania do marki.
Pozycjonowanie lokalne może bezpośrednio wpłynąć na generowanie sprzedaży, zwiększając świadomość marki wśród odbiorców lokalnych i przyciągając uwagę tych, którzy poszukując produktów lub usług dostępnych w okolicy trafią właśnie na Twoją markę.
Pozycjonowanie lokalne jest też wsparciem dla ogólnych działań SEO – być może prowadzisz działalność na terenie całego kraju, ale swoją siedzibę masz w określonym regionie i chcesz, by i lokalni klienci mieli szansę odnaleźć Twoją działalność.
Pozycjonowanie już od dawna jest podstawowym filarem marketingu internetowego. Dla działalności prowadzonych na mniejszą, lokalną skalę, stosowanie wyłącznie fraz globalnych bez skupienia na swojej lokalizacji może nie przynieść oczekiwanych efektów.