Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Marketing internetowy

Polityka cookies a polityka prywatności

Działając w internecie z własną stroną internetowym, sklepem, blogiem, forum czy jakąkolwiek inną formą warto pamiętać o konieczności ochrony danych osobowych osób, które będą ze strony korzystać. Pod uwagę bierzemy tu zarówno dane przekazywane przez użytkowników dobrowolnie podczas zakupów, zapisu do newslettera czy rejestracji na portalu, jak i plików cookies, o których użytkownik powinien zostać wyraźnie poinformowany. Czym różni się polityka cookies od polityki prywatności i w jaki sposób informować użytkowników serwisu o ich obowiązywaniu? 

Polityka prywatności na stronie internetowej

Polityka prywatności to dokument wprowadzany na stronach internetowych informujący użytkownika o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych stosowanych przez właściciela strony, serwisu, sklepu internetowego. Polityka prywatności może, choć nie musi być częścią ogólnego regulaminu strony, ale powinna pojawić się w przypadku każdej strony zbierającej dane osobowe. 

W polityce prywatności zawarte są wszelkie informacje i oświadczenia administratora strony o sposobach  zasadach przetwarzania danych osobowych. W szczególności należy poinformować w takim dokumencie o: 

  • Nazwie i adresie siedziby administratora danych lub, w przypadku osób fizycznych, podać bezpośrednio imię, nazwisko oraz adres zamieszkania administratora. 
  • Celu zbierania danych, 
  • Prawie użytkownika wglądu do swoich danych oraz ich poprawiania,
  • Dobrowolności podania danych, lub, jeśli ich podanie jest obowiązkiem, o jego podstawie prawnej. 

Poszczególne zapisy w polityce prywatności będą różniły się w zależności od charakteru działalności strony, ilości i rodzaju zbieranych danych oraz grupy odbiorców, od jakich dane są gromadzone. 

Polityka cookies – czym różni się od polityki prywatności?

Cookies (ciasteczka) to informacje przesyłane przez stronę internetową do komputera użytkownika po to, by ułatwić prawidłowe funkcjonowanie strony.

Serwisy korzystają z nich np. podczas logowania do profilu użytkownika czy poczty e-mail, a same ciasteczka pojawiają się we wszystkich internetowych serwisach, a więc wyszukiwarkach, stronach informacyjnych, sklepach internetowych, stronach urzędów i instytucji publicznych czy na forach internetowych. Cookies to także internetowy sposób na zapamiętywanie preferencji użytkownika i personalizowanie stron oraz reklam z dopasowaniem treści do użytkownika. 

Ze względu na funkcje, jakie pełnią cookies, dane zbierane przy ich użyciu mogą być wykorzystywane wyłącznie do wykonywania tych funkcji, a więc zapamiętywania logowania do serwisu czy towarów dodanych do koszyka. Szyfruje się je tak, by osoby nieuprawnione nie miały do nich dostępu. 

Poinformowanie użytkownika o plikach cookies używanych w serwisie wynika z art. 173 Prawa Telekomunikacyjnego z dnia 16 lipca 2004 r. (Dz.U. Nr 171, poz. 1800 ze zm.). Administrator serwisu powinien zamieścić informację dotyczącą ich używania w formie polityki cookies oraz uzyskać zgodę użytkownika na ich wykorzystanie w celu personalizacji czy zapamiętywania danych logowania. 

Polityka cookies w polityce prywatności

Z reguły możliwe jest umieszczenie informacji o plikach cookies wewnątrz polityki prywatności, informując w odrębnym podpunkcie o zakresie i celu zbieranych w ten sposób informacji. Jednocześnie jednak, w sytuacji gdy użytkownik musi zaakceptować politykę cookies na stronie, informacja o tym powinna pojawić się na stronie głównej, bezpośrednio po wejściu do serwisu. 

Pominięcie informacji o zbieraniu plików cookies i polityki prywatności w przypadku zbierania jakichkolwiek danych osobowych podlega sankcjom karnym na podstawie ustawy o ochronie danych osobowych oraz przepisów Prawa telekomunikacyjnego. 

Polityka prywatności i polityka cookies a RODO

Obydwa dokumenty, choć odnoszą się bezpośrednio do danych osobowych i ich zbierania i przetwarzania nie są wymagane przez RODO – rozporządzenie wymaga poinformowania właściciela danych o zbieraniu i przetwarzaniu danych oraz prawach ich właściciela, ale nie narzuca, by były one przedstawione w formie polityki prywatności. Dokument taki jest jednak wygodny, a odpowiednio przygotowany zabezpiecza zarówno administratora danych i właściciela strony, jak i korzystających z niej użytkowników. 

Nie każda strona musi posiadać politykę prywatności określającą szczegółowo jakie dane są od użytkowników pobierane czy w jaki sposób są przetwarzane. W przeciwieństwie do polityki cookies, która będzie ważna dla każdej strony internetowej, polityka prywatności będzie miała znaczenie wyłącznie w przypadku stron zbierających dane osobowe. Trzeba jednak wiedzieć, że zbieranie danych na stronach internetowych może odbywać się na wiele sposobów – nie potrzeba tu uruchamiania zapisów do newslettera czy możliwości tworzenia profilu użytkownika. Dane zbierane są w trakcie sprzedaży produktów (kupujący musi przecież podać dane wysyłki czy dane osobowe), uruchamiania formularzy kontaktowych (wiele stron wprowadza taką formę kontaktu) czy komentowania artykułów – użytkownik może zalogować się przez profile społecznościowe czy adres e-mail, co automatycznie oznacza przekazanie danych. 

Każdy z powyższych przypadków będzie wymagał ujęcia w polityce prywatności innych zapisów odnośnie celu zbierania danych i podstaw prawnych uprawniających do przetwarzania ich we wskazanym celu. O plikach cookies informujemy zawsze – jeśli to od nich zależy po części prawidłowe funkcjonowanie serwisu po stronie użytkownika, ten musi być świadomy ich wykorzystywania i roli.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Najnowsze

Dobry UX sprawia, że użytkownik nie tylko w prosty i przejrzysty sposób znajduje to, czego szuka, ale także z łatwością może poruszać się po danej witrynie. W przypadku sklepów internetowych to bardzo ważne. Jednak...

Marketing w social mediach jest niezwykle ważny. Warto zatem zastanowić się, które platformy będą najbardziej skuteczne w promowaniu danej firmy. Niewątpliwie najpopularniejszy jest Facebook czy Instagram. Jednak...

Marketing internetowy

Darmowe kursy Google – czy warto z nich korzystać? Internetowe rewolucje to szkolenia składające się z ponad 20 kursów, podzielonych na moduły, które zawierają lekcje o bogatym zakresie tematycznym. Rozpoczynając...

Pandemia Covid-19 wymusiła przejście na pracę zdalną w wielu przedsiębiorstwach. Było to konieczne, aby zachować ciągłość prawidłowego funkcjonowania danej firmy. Pojawiła się także potrzeba zapewnienia swoim pracownikom...

IT

Polska jest liderem w Europie środkowo-wschodniej w zakresie świadczenia usług outsourcingu IT. Każdy przedsiębiorca wie, jak ważna jest przewaga nad konkurencją, nie dziwi więc fakt, że coraz więcej firm, w tym...

Aktualności

Sprzedaż transgraniczna niesie za sobą ogromny potencjał oraz sporo możliwości dla przedsiębiorców. Dzięki wdrożeniu cross-border’a do strategii e-biznesu można zdywersyfikować kapitał i wypracować większe zyski. Jeśli chcesz rozpocząć...

Sprawdź również

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa jest korekta...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm lub na żądanie nabywcy. Ze względu na korzystanie...

Biznes

Inwestowanie swoich pieniędzy to jeden z szybszych sposobów na pomnożenie swoich oszczędności. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej Polaków inwestuje nadwyżki. Jednak dla osób, które nigdy wcześniej nie miały...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do 31 marca każdego roku przedsiębiorcy mają...

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne