Obsługa techniczna firmy jest wymagająca nie tylko pod kątem zadbania o sprzęt i oprogramowanie, ale też bezpieczeństwa danych przechowywanych w formie cyfrowej. Zatrudnienie pracowników IT zdolnych zadbać o każdy aspekt obsługi sieci komputerowej w firmie bywa kosztowne i zwykle nie kończy się na jednej osobie wiedzącej wszystko o wszystkim. Do obsługi IT potrzebny jest zespół ekspertów. Jeśli zależy Ci na ograniczeniu kosztów, uzyskaniu szybkiej pomocy w każdej sprawie i zapewnieniu sprawnego działania zaplecza technicznego Twojej firmy, outsourcing IT może okazać się najlepszym rozwiązaniem. Na czym polega taka usługa i czy faktycznie się opłaca?
Czym jest outsourcing IT?
Outsourcing IT to szereg usług oferowanych przez doświadczone firmy, w których zespole pracują specjaliści różnych dziedzin powiązanych z nowymi technologiami, sprzętem komputerowym, oprogramowaniem i bezpieczeństwem cyfrowym. Ich zadania nie ograniczają się wyłącznie do usuwania usterek na Twoim firmowym sprzęcie czy rozwiązywania problemów z siecią, ale obejmują wszelkie działania usprawniające działanie Twojego zaplecza IT. Wdrażanie nowych rozwiązań, dbanie o bezpieczeństwo danych, dopilnowanie zgodności oprogramowania i systemów zabezpieczeń z RODO i innymi wymaganiami europejskimi. Jeśli chcielibyśmy zatrudnić do takiej roli własny zespół, koszty jego utrzymania w porównaniu z outsourcingiem byłyby o wiele wyższe, bez gwarancji sprawnego i skutecznego załatwienia problemu.
Firma, której zlecony został outsourcing IT może zająć się utrzymaniem i konserwacją sprzętu komputerowego, zarządzaniem siecią, przygotowywaniem systemów operacyjnych, analizą wydajności sieci komputerowej, rozwiązywaniem problemów i usterek technicznych, opracowywaniem strategii bezpieczeństwa danych i pełną obsługą zabezpieczeń, także w sytuacjach kryzysowych. Stawiając na outsourcing możesz mieć pewność, że jeśli tylko pojawi się potrzeba rozbudowywania sieci, poprawiania wydajności sprzętu czy aktualizowania oprogramowania, specjaliści zajmą się tym jak najszybciej i zapewnią Twojej firmie pełną funkcjonalność i konkurencyjność na rynku. Współcześnie trudno wyobrazić sobie działanie bez ciągłego dostępu do komputerów i sieci, a outsourcing IT zapewnia firmie stałe wsparcie informatyczne w momencie, w którym przedsiębiorca tego potrzebuje.
Dlaczego outsourcing IT ma sens?
Wbrew pozorom, outsourcing IT może być doskonałym rozwiązaniem zarówno dla dużych, jak i małych firm. Obecnie każdy, nawet najmniejszy przedsiębiorca potrzebuje pewnego zaplecza komputerowego w swojej firmie i jeśli samodzielnie nie potrafi zadbać o jego stuprocentowe działanie, będzie musiał zatrudnić osobę do obsługi działu IT w firmie. Kwestia naprawy sprzętu i dopilnowania, by działał sprawnie, może być zleceniem jednorazowym, zlecanym na zewnątrz. Trzeba jednak pamiętać, że każda praca przy firmowym sprzęcie komputerowym oznacza ryzyko naruszenia bezpieczeństwa i powinna być zlecana wyłącznie zaufanej osobie – pracownikowi zatrudnionemu wewnątrz firmy lub zewnętrznej firmie świadczącej outsourcing IT i ubezpieczonej na wypadek jakichkolwiek problemów.
Outsourcing IT ma sens, bo zwalnia przedsiębiorcę z mnóstwa obowiązków i stresu związanego z zadbaniem o zaplecze komputerowe swojej firmy. Mając na uwadze wszystkie kwestie, o jakie muszą dbać przedsiębiorcy, zmartwienie o sprawne działanie stanowisk pracy, aktualność oprogramowania czy funkcjonowanie firmowej strony internetowej jest naprawdę zbędne.
Outsourcing jest tańszy, wygodniejszy, bezpieczniejszy, a przede wszystkim mniej wymagający. Najważniejsze decyzje dotyczące rozwoju zaplecza technicznego, instalacji oprogramowania czy opracowywania strategii bezpieczeństwa danych w dalszym ciągu pozostają w rękach Twojej firmy, ale związane z nimi zadania przekazujesz w ręce profesjonalistów.
Outsourcing IT – czy to się opłaca?
Pytania o opłacalność inwestowania w kompleksową obsługę IT oferowaną przez firmy zewnętrzne pojawiają się najczęściej ze strony małych firm, które nie mają dużych wymagań w kwestii utrzymania sprawnej sieci komputerowej w firmie. Zatrudnienie jednego pracownika do obsługi IT wydaje się rozsądne, ale w praktyce często się nie sprawdza – nie każdy specjalista IT zna się na wszystkim, a w razie jego zachorowania czy urlopu firma pozostaje bez wsparcia technicznego.
Jednocześnie, im większa firma i większe wymagania, tym więcej pracowników wypadałoby zatrudnić – jeden człowiek nie poradzi sobie ze wszystkimi zapytaniami kilkudziesięciu osób w firmie. Jeśli nałożymy na to kwestię tego, że pracownicy IT nie są potrzebni w firmach w pełnym wymiarze czasu, utrzymanie solidnego zespołu jest kosztownym wyzwaniem. Outsourcing wychodzi w kalkulacjach znacznie taniej.
Decydując się na outsourcing to Ty wybierasz jakie usługi mają być w ramach współpracy wykonywane. Firma zewnętrzna specjalizująca się w obsłudze IT może podpowiedzieć Ci, nad czym warto popracować, jakimi sprawami trzeba zając się w pierwszej kolejności i jakie działania będą potrzebne regularnie by utrzymać sprawne działanie firmy. Jednocześnie jednak nikt nie narzuca wykonywania usług i serwisu tam, gdzie nie jest to konieczne.
Outsourcing IT może zapewnić Twojej firmie stałą opiekę nad sprzętem komputerowym i siecią wtedy, kiedy tego potrzeba – specjaliści są dostępni pod telefonem, często całodobowo i służą pomocą w zakresie, jakiego Twoja firma w danym momencie oczekuje. Wybierając sprawdzonych podwykonawców możesz z powodzeniem zając się główną działalnością firmy i zaufać, że Twoje zaplecze komputerowe jest w dobrych rękach.