Dobry UX sprawia, że użytkownik nie tylko w prosty i przejrzysty sposób znajduje to, czego szuka, ale także z łatwością może poruszać się po danej witrynie. W przypadku sklepów internetowych to bardzo ważne. Jednak stworzenie strony, która będzie w pełni odpowiadała na potrzeby użytkowników, wcale nie jest proste. Czasami małe niedopracowania mogą skutecznie zniechęcić klientów do dalszej aktywności.
Co to UX i dlaczego jest ważny dla sklepu internetowego?
UX to skrót od User Experience, czyli ogół doświadczeń użytkownika, które odnoszą się do aplikacji, produktu, strony czy sklepu internetowego. Innymi słowy, to wszystkie emocje, wrażenia bodźce zmysłowe czy myśli, które towarzyszą ludziom podczas korzystania z serwerów czy innych produktów cyfrowych. UX to jeden z najważniejszych aspektów, które należy wziąć pod uwagę podczas projektowania strony internetowej. Jego celem jest tworzenie pozytywnych doświadczeń e-konsumentów tak, aby zakupy były przyjemne, produktywne, angażujące oraz satysfakcjonujące. To, jakie wrażenia będzie wywoływać dana strona, przełoży się na częstotliwość korzystania przez użytkownika. Dobry UX sklepu internetowego sprawi, że dana witryna będzie atrakcyjna dla odbiorców, co przełoży się na chęć pozostania na stronie oraz częstsze jej odwiedzanie.
Jak powinien wyglądać dobrze zaprojektowany sklep internetowy?
Projektowanie UX wymaga uwzględnienia kilku kluczowych aspektów. Jedną z najważniejszych kwestii jest optymalizacja sklepu internetowego pod wszystkie urządzenia mobilne. Większość ludzi preferuje zakupy ze smartfona, jednak nie brakuje także zwolenników korzystania z laptopa czy tabletu. Warto zatem zadbać, aby strona była responsywna, dzięki temu będzie wyglądać dobrze i czytelnie, niezależnie od wielkości ekranu. Co ważne, niedopracowana wersja mobilna sklepu internetowego, skutecznie zniechęci użytkowników do dokonania zakupów.
Kolejną kwestią jest odpowiednia szata graficzna oraz dostępne funkcje. Witryna tworzona z myślą o nastolatkach będzie prezentować się zupełnie inaczej niż dla dojrzałych kobiet. Właśnie, dlatego tak ważne jest odpowiednie dopasowanie wyglądu oraz funkcji do konkretnej grupy docelowej. Tutaj kluczowe będzie uwzględnienie nie tylko wieku, ale także preferencji użytkowników. Użytkownicy cenią sobie przejrzystość i prostotę, stąd też projekt witryny powinien być intuicyjny i nieskomplikowany. Takie działanie pozwoli odwiedzającym znaleźć dokładnie to, czego szukają w prosty i szybki sposób. W przypadku, kiedy w ofercie znajduje się szereg produktów, dobrze jest wdrożyć różne filtry, które wyselekcjonują optymalne dopasowanie produktów do oczekiwań użytkowników. Można również iść o krok dalej i wprowadzić porównywarki, które ułatwią klientom podjęcie decyzji zakupowej.
Ważne jest także menu, które powinno być w pełni dostosowane zarówno do oferty sklepu, jak i grupy docelowej. Najczęściej sprawdza się proste i przejrzyste menu, zawierające zrozumiałe nazewnictwo, dzięki temu klient nie będzie miał problemów ze znalezieniem interesującego go produktu. Z kolei wyszukiwarka powinna znajdować się w górnej części strony. Co ważne, formularze zakupowe muszą być dobrze zaprojektowane, czyli proste i przejrzyste. Dodatkowo powinny ograniczać się do najpotrzebniejszych informacji i prezentować odpowiedni design.
Jakie są najskuteczniejsze praktyki wykorzystywane dla sklepów internetowych?
Prawidłowo zaprojektowana strona to kluczowy element, który będzie miał duży wpływ na doświadczenia użytkowników. To, jakie one będą, przełoży się na decyzje zakupowe i ponowne odwiedziny. Jednak ważna jest również odpowiednia UX strategia, czyli dodatkowe aspekty, które ułatwią korzystanie z danej witryny. Jednym z ważniejszych elementów jest komfortowa nawigacja, która pozwoli na szybkie, przyjemne i proste przemieszczanie się pomiędzy poszczególnymi podstronami. Sprawdzonym pomysłem jest również wykorzystanie automatycznych propozycji w wyszukiwarce, które będą wyświetlać się w trakcie wpisywania frazy. Ważne jest także, aby wyszukiwanie zwracało wynik, brak jakichkolwiek sugestii np. podobnych produktów, skutecznie zniechęci użytkownika do dalszych działań. Każdemu z nas zdarzają się literówki, stąd też kluczowe jest, aby nie stały się one przyczyną braku wyników wyszukiwania. Projektując witrynę sklepu internetowego, warto to uwzględnić tak, aby drobne błędy czy przeoczenia nie stały na przeszkodzie w znalezieniu docelowego produktu.
Jakie są najczęstsze błędy w projektowaniu sklepu online, przez które traci się klientów?
Tworząc stronę internetową, warto wystrzegać się najczęstszych błędów, do których można zaliczyć:
- przeładowana i nieczytelna strona;
- kilka kolumn z rozbitym tekstem;
- brak responsywności;
- nieprzystosowany do potrzeb użytkownika interfejs;
- zbyt skomplikowana procedura;
- zawiłe lub niezrozumiałe formularze;
- nieprawidłowe rozmieszczenie kluczowych elementów;
- zbyt nachalne zachęcanie do zakupów.
Wyeliminowanie tych błędów znacząco usprawni użytkownikom przeglądanie strony czy dokonywanie zakupów. Jeśli masz już swoją witrynę, wówczas warto zainwestować w audyt UX sklepu internetowego, który pokaże obszary, wymagające ewentualnej poprawy.
Doświadczenia użytkowników podczas korzystania z danej witryny to zagadnienie, które jest kluczowe podczas tworzenia sklepu internetowego i to na każdym jego etapie. Projektując stronę www, należy uwzględnić wszystkie możliwe udogodnienia tak, aby klient nie tylko zdecydował się na zakup, ale także chętnie odwiedził witrynę ponownie.