Branża zdrowotna to szczególny obszar, gdzie niezwykle ważne są pojedyncze słowa w treściach przekazywanych odbiorcy. Jednocześnie, tak jak w każdym innym sektorze, także tutaj istotne jest dotarcie do adresata, zaprezentowanie mu swoich usług, produktu.. Dobry marketing w farmacji to szansa na zaprezentowanie się potencjalnym klientom, a tym samym wyprzedzenie konkurencji.
Jak można prowadzić marketing dla apteki?
Pierwszą ważną kwestią jest fakt, że reklama apteki jest w Polsce prawnie zakazana. Tego typu prawo powstało z myślą o dobru pacjentów, by chronić ich przed różnego typu akcjami, które można uznać właśnie za dosłowną reklamę. Jednak są pewne niestandardowe możliwości, które nie są jasno zdefiniowane jako aktywność promocyjna, ale mają podobny rezultat. Marketing w aptece ma na celu dotarcie do jak największej liczby osób, aby te dowiedziały się o konkretnej placówce oraz by zaprezentować im jej ofertę. Dodatkowo, jest to szansa na zaciekawienie oraz zbudowanie pozytywnych skojarzeń klienta z konkretnym miejscem. Chociaż typowa promocja jest ustawowo zakazana, to wciąż rozwijający się marketing farmaceutyczny prezentuje szeroki wachlarz skutecznych działań w sieci.
Marketing w aptece – jakie są ograniczenia prawne?
Zgodnie z prawem zabronione są reklamy aptek, aptek internetowych, punktów aptecznych oraz każdej działalności, jakie one prowadzą. Co dokładnie jest zakazane? Ważnym czynnikiem jest treść, gdzie zachęta do nabycia leku przeważa nad warstwą informacyjną. Co ciekawe, nie tylko samo wypowiedziane zachęcenia do kupna może być uznane za reklamę, ale też intencja nadawcy i odbiór adresatów. Tak rozumiany marketing w aptece został ograniczony z myślą o ochronie zdrowia publicznego, a także by zminimalizować nadmierne spożywanie wyrobów leczniczych. W tym świetle nawet nazwa konkretnej placówki może być uznana za działania reklamowe, a zwłaszcza gdy występują w niej słowa wartościujące.
Co jest dopuszczalne, a za co można dostać karę?
W tym kontekście można zastanawiać się, czy prawnie jakikolwiek marketing w aptece jest dopuszczalny. Otóż zgodnie z zapisami prawa dozwolone jest informowanie o lokalizacji placówki, działalności czy o godzinach otwarcia. Jednak ustawa dość szeroko potraktował kwestie reklamy, gdzie głównym wyznacznikiem takowej jest działanie zachęcające do kupna czy skorzystania z usług, niezależnie od metod, form i środków przekazu.
Jak wypromować aptekę bez reklamowania jej?
W odpowiedzi na zapotrzebowania branży, marketing farmaceutyczny przynosi kilka rozwiązań, które nie naruszają obowiązującego prawa. Jednym z najczęściej stosowanych rozwiązań jest SEO. Odpowiednio stworzone treści, zgodnie z zasadami pozycjonowania, pozwoli na wysoką pozycję witryny, a tym samym trafi do większej liczby odbiorców. Zawsze jednak trzeba mieć na uwadze, iż wszelkie teksty nie mogą być uznane za zachęcające do zakupu czy skorzystania z usług firmy. Poza tym, nie jest zakazane publikowanie artykułów na temat właściwości danych produktów, ale bez wskazywania na ich lecznicze rezultaty. Można także pokazać dostępne środki, sposoby na zapobieganie różnym dolegliwościom czy naturalne metody zwalczania ich. Do tego warto postawić na publikacje dotyczące ziół oraz szeroko pojętego zdrowego stylu życia. Marketing w farmacji w tym przypadku wymaga umieszczania odpowiednich fraz kluczowych, dzięki którym adresaci trafią na dają stronę internetową.
Czy warto prowadzić marketing farmaceutyczny?
Tak, jak w każdej branży, także w tej dotyczącej zdrowia, kluczowe jest dotarcie do klienta. Jednak, gdy obowiązują tak ścisłe zakazy odnośnie reklamy, trzeba postawić na inne drogi poinformowania adresata o ofercie danej firmy. Właściwy marketing farmaceutyczny pozwala dotrzeć do osób, które mogą być zainteresowane produktami czy działalnością placówki, a wtedy rośnie szansa, iż staną się klientami. Samo czekanie na to, aż Ci sami znajdą daną ofertę, może okazać się bardzo czasochłonne oraz mało wydajne. Wyjście im na spotkanie i publikowanie wartościowych, wysokiej jakości treści, może przełożyć się na ich decyzje konsumenckie.
Marketing w farmacji – kto powinien zainwestować w takie działania?
Branża zdrowotna to bardzo szeroki obszar, w skład którego wchodzą producenci leków, urządzeń do monitorowania stanu zdrowia, a także placówki sprzedające leki. Marketing medyczny dotyczy mnóstwa podmiotów, które muszą ściśle przestrzegać konkretnych zapisów prawa. Inwestycja w inne metody, nieuznawane za dosłowną reklamę, to rozwiązanie dla właścicieli, farmaceutów, producentów różnych wyrobów leczniczych, suplementów diety, firm medycznych, kierowników czy managerów aptek, tych stacjonarnych, jak też internetowych.
Marketing farmaceutyczny to systematycznie rozwijający się obszar. Dzięki właściwym treściom dociera do wielu osób, które następnie mogą skorzystać z oferty danej firmy. Branża dotycząca zdrowia jest niezwykle ważna i wrażliwa, stąd dobrze jest dokładnie zapoznać się z zasadami oraz wymogami, jakie obowiązują w tej dziedzinie. Pozwala to zachować wysokie standardy, a jednocześnie skutecznie poszerzać grono odbiorców.