Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Domeny, hosting

Koszty utrzymania strony internetowej

Koszty utrzymania strony internetowej

Stworzenie i prowadzenie firmowej strony internetowej jest dziś podstawą marketingu internetowego, budowania wizerunku w sieci i poszerzania zasięgu marki o nowych odbiorców. Zależnie od Twoich planów na wykorzystanie własnej witryny, koszty utrzymania strony internetowej mogą sprowadzać się do prostych, corocznych opłat za domenę i hosting, ale też obejmować szereg kosztów związanych z nadzorem programistycznym i informatycznym, aktualizacjami systemu, tworzeniem i promowaniem treści czy profesjonalną, kompleksową administracją WWW. Podejmujesz decyzję o wejściu z biznesem do Internetu, a może planujesz odświeżenie swojej strony firmowej i wykorzystanie jej w działaniach marketingowych? Sprawdź, jakie są obecnie koszty utrzymania strony internetowej i na jakie wydatki musisz się przygotować.

Co składa się na roczny koszt utrzymania strony internetowej?

Podstawowe koszty utrzymania strony internetowej to opłaty za hosting (serwer) oraz domenę – adres, pod którym znajduje się Twoja firmowa strona WWW. O ile w przypadku domeny koszty nie zmieniają się znacząco na przestrzeni czasu jej użytkowania, ceny hostingu mogą wahać się z roku na rok, zależnie od oferty z jakiej korzystasz. W związku z powyższym trudno jest przewidzieć jednoznaczną cenę, jaką zapłacisz za hosting swojej strony internetowej. Wiele firm stara się wykorzystywać najlepszą dostępną na rynku ofertę, zmieniając swojego dostawcę regularnie i unikając w ten sposób znacznej podwyżki kosztów utrzymania strony po upływie pierwszego roku promocyjnego.

Na cenę serwera (hostingu) wykupowanego na potrzeby prowadzenia strony internetowej lub sklepy online składa się nie tylko samo miejsce na serwerze, ale także narzędzia niezbędne do jego obsługi i zarządzania stroną internetową. W ramach hostingu otrzymasz dostęp do kont pocztowych i baz danych, a w zależności od swoich potrzeb możesz określić ile domen powinien obsługiwać interesujący Cię serwer, jaki powinien być miesięczny transfer, ile skrzynek pocztowych planujesz i jaka powinna być pojemność serwera. Powyższe elementy wpłyną oczywiście na koszt hostingu – jeśli zdecydujesz się na współdzielony hosting i korzystanie z zasobów serwera wraz z innymi stronami WWW, przy niewielkiej stronie internetowej bądź sklepie online nie będziesz doświadczać problemów z ładowaniem się strony, a przy okazji zaoszczędzisz na opłatach za hosting. Wybierając samodzielny serwer VPS zapłacisz o wiele więcej, niż w przypadku hostingu SSD, ale jeśli prowadzisz duży sklep internetowy i spodziewasz się dużego ruchu na stronie, rozwiązanie takie będzie konieczne.

Utrzymanie strony internetowej

Przechodząc do kolejnego elementu niezbędnego do wliczenia w koszty utrzymania strony internetowej, budując swoją stronę firmową musisz pamiętać, że domena nie jest zakupem jednorazowym – aby utrzymać prawo do użytkowania danego adresu WWW musisz go opłacać, najczęściej co rok. Zarejestrowanie nowej domeny to zwykle koszt do 50 zł brutto (wiele stron pośredniczących w sprzedaży domen oferuje na dostępne adresy różnego rodzaju promocje), a przedłużenie jej na kolejne lata to zwykle ok. 50-150 zł brutto rocznie.

Sama cena domeny jest zależna od popularności nazwy domeny oraz jej historii, a także rozszerzenia – te mniej popularne są najczęściej znacznie droższe, niż podstawowe rozszerzenie .pl.

Dodatkowe koszty utrzymania strony WWW

Wykupiony hosting, opłacona domena i co dalej? Jeśli tworzysz prostą stronę-wizytówkę, która ma ułatwić Twoim klientom kontakt z firmą i wprowadzić podstawowe informacje o prowadzonej działalności, koszty utrzymania strony sprowadzą się do opłat za hosting, domenę i ewentualne wsparcie IT w razie awarii strony czy konieczności wykonania niezbędnych aktualizacji i kopii zapasowych lub przeniesienia domeny na inny serwer. Znacznie więcej pracy, a przy tym i kosztów związanych z obsługą strony internetowej wymagają rozbudowane witryny z regularnie aktualizowanymi treściami, licznymi wtyczkami, systemem CMS czy obsługą sklepu internetowego. Jako właściciel tego typu strony internetowej musisz liczyć się z jednorazowym kosztem zbudowania i wdrożenia strony internetowej, a później z kosztami związanymi z nadzorem nad jej prawidłowym działaniem, regularną opieką IT, wynagrodzeniem dla osób tworzących treści na Twoją stronę internetową czy kosztami pracy nad rozwojem i doskonaleniem Twojej witryny.

O ile w przypadku domeny i hostingu można więc w przybliżeniu określić roczny koszt utrzymania firmowej strony internetowej, koszty dodatkowe to sprawa całkowicie uzależniona od tego jak wiele pracy w stronę internetową chcesz włożyć samodzielnie, jak wiele działań jesteś w stanie podjąć na własną rękę bez ryzyka uszkodzenia strony internetowej, a także jak wiele czasu możesz poświęcić na budowanie treści i rozwijanie funkcjonalności swojej witryny.

Przykładowe wyliczenie kosztów utrzymania strony internetowej

Biorąc za absolutne minimum koszt korzystania z domeny oraz opłatę za hosting, średni roczny koszt prostej strony internetowej to ok 20-80 zł za domenę oraz 150-250 zł za hosting, łącznie nie więcej 400 zł rocznie. Nawet przy niewielkich przychodach firmy i możliwości samodzielnej obsługi strony oraz tworzenia treści, obecność marki w sieci nie będzie bardzo kosztowna, a może przynieść naprawdę dobre efekty w przyciąganiu uwagi nowych odbiorców. Im więcej pracy i wysiłku włożysz w rozbudowę strony WWW, jej pozycjonowanie, budowanie wartościowych treści i promocję w mediach społecznościowych, tym większe szanse na to, że strona zacznie pracować sama na siebie.

Z czasem, gdy Twoja strona internetowa zacznie się rozwijać, a Twoja marka będzie wymagała profesjonalnego utrzymania i prowadzenia strony WWW dla zachowania pełnej spójności oraz wysokiej jakości treści, pozycjonowania i działań marketingowych, dodatkowe koszty utrzymania strony WWW z obsługą i administracją oraz działaniami marketingowymi mogą wzrosnąć o dodatkowe kilkaset do kilku tysięcy złotych rocznie. Przykładowo, pakiety pełnej obsługi, usług IT i administracji WWW wyliczane są na podstawie wykupionych godzin opieki nad stroną – za 3 godziny pracy programistów, grafików i specjalistów IT miesięcznie zapłacisz ok. 165 zł, mając przy tym pewność że prawidłowe działanie Twojej strony WWW będzie zawsze pod kontrolą profesjonalistów.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Marketing internetowy

Optymalizacja konwersji (CRO) to działania poprawiające doświadczenie użytkownika, które w założeniu mają doprowadzić do konwersji w obrębie witryny internetowej, czyli np. dokonania zakupu, pobrania...

Biznes

Decyzja o wynajmie biura musi być przemyślana i podyktowana ważnymi czynnikami. Zazwyczaj jest to postępowanie długoterminowe, stąd też warto uwzględnić kilka kluczowych aspektów. Ważny...

Biznes

Umowa na okres próbny jest najpopularniejszą formą zatrudnienia nowego pracownika. Pozwala zweryfikować zaangażowanie podwładnego oraz jego predyspozycje czy umiejętności. Charakteryzuje się krótkim okresem trwania,...

Biznes

Osoba, która decyduje się na założenie działalności gospodarczej, musi wybrać formę prawną własnej firmy. To kluczowa kwestia dla prowadzenia biznesu, sposobu rejestracji, kosztów prowadzenia...

Marketing internetowy

Biznes to nie tylko produkt czy usługa, ale przede wszystkim strategia, która pozwala na ich skuteczną promocję na rynku. Dlatego coraz więcej firm decyduje...

Biznes

Strategia marketingowa to spójny plan rozwoju przedsiębiorstwa oraz maksymalizacja zysków. Niewątpliwie stanowi fundamentalny dokument każdej organizacji, opisujący cechy, które posiada dana marka, jak również...

Sprawdź również

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm...

Księgowość

Jednym z najważniejszych obowiązków każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą jest bieżące regulowanie zobowiązań finansowych wobec urzędu skarbowego. Jedną z podstawowych danin jest podatek dochodowy....

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne