Warning: Declaration of SEO_Auto_Linker_Front::get_meta($post, $key) should be compatible with SEO_Auto_Linker_Base::get_meta($key, $default = '') in /home/culturov/domains/samodzielnyprzedsiebiorca.pl/public_html/wp-content/plugins/seo-auto-linker/inc/front.php on line 347
Kontrola sanepidu w sklepie — jak się do niej przygotować? - Samodzielny Przedsiębiorca
Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Biznes

Kontrola sanepidu w sklepie — jak się do niej przygotować?

Kontrola sanepidu w sklepie

Kontrola sanepidu przeważnie wiąże się z dużym stresem. Nawet jeśli sklep jest prowadzony zgodnie z wymogami, istnieje ryzyko, że kontroler znajdzie niedociągnięcia. Wszelkie nieprawidłowości mogą wpłynąć na dalsze funkcjonowanie sklepu. Warto więc odpowiednio zadbać o przygotowanie do takiej kontroli.

Kontrola sanepidu w sklepie spożywczym – co trzeba wiedzieć?

Sklepy spożywcze, ze względu na sprzedaż artykułów przeznaczonych do konsumpcji, są zobowiązane do przestrzegania standardów higieny. Organem odpowiedzialnym za kontrolę tego jest sanepid. Właściciele sklepów muszą być do niej przygotowani przez cały.

Niezapowiedziana kontrola sanepidu – czy jest możliwa?

Kontrola sanepidu nie musi być wcześniej zapowiadana, jeśli dotyczy urzędowej kontroli żywności. Oznacza to, że inspektorzy mogą pojawić się w dowolnym momencie. Trzeba więc zadbać o to, aby sklep był odpowiednio przygotowany na taką kontrolę. Najczęściej jednak sanepid informuje właściciela sklepu o tym, kiedy dokładnie pojawi się na miejscu w celu przeprowadzenia kontroli. Należy jednak wypracować odpowiednie standardy, które dadzą pewność, że sklep utrzymuje standardy czystości. Da to poczucie spokoju nawet podczas niezapowiedzianej wizyty.

Kontrola sanepidu — w jakich godzinach może się odbywać?

W przypadku urzędowej kontroli żywności, gdy zawiadomienie nie jest potrzebne, wizyta sanepidu może odbyć się o każdej porze dnia i nocy. Jednak przed standardową kontrolą zawiadamia on podmiot, który ma zostać poddany kontroli. Kontrola może rozpocząć się nie wcześniej niż po upływie 7 dni, ale też nie później niż przed upływem 30 dni do momentu dostarczenia zawiadomienia o kontroli. Jeśli podmiot wyrazi na to zgodę, to kontrola może się rozpocząć jeszcze przed upływem 7 dni od wysłania powiadomienia.

Zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia kontroli musi zawierać przede wszystkim:

  • dane organu, który ją wykona,
  • dane przedsiębiorcy, który będzie jej poddawany,
  • datę i miejsce wystawienia,
  • imię, nazwisko oraz funkcję osoby upoważnionej do wystawienia zawiadomienia,
  • wskazanie zakresu kontroli.

Ile trwa kontrola sanepidu?

Inspekcja sanepidu trwa tyle, ile to konieczne, aby sprawdzić wszystkie elementy podlegające weryfikacji. Wszystko zależy więc od wielkości obiektu, a także od zakresu kontroli. Taka kontrola powinna odbywać się przynajmniej raz w roku, ale możliwe jest także jej przeprowadzanie zdecydowanie częściej, jeśli zachodzi taka potrzeba. Mogą także zdarzać się kontrole interwencyjne w przypadku, gdy sanepid zostanie poinformowany o podejrzeniu nieprawidłowości w konkretnym sklepie.

Kontrola sanepidu w sklepie spożywczym

Kontrola sanepidu w sklepie – jak się do niej przygotować?

Do kontroli sanepidu trzeba się odpowiednio przygotować. Najlepiej, aby zadbać o sklep w taki sposób, aby był on zawsze gotowy na kontrolę. Najważniejsza jest systematyczność właściciela oraz pracowników. Niezwykle istotne jest także regularne przeprowadzanie szkoleń, które pomogą utrwalać wiedzę o tym, jakie zasady muszą być przestrzegane. Należy przestrzegać podstawowych standardów higieny.

Przede wszystkim trzeba dbać o ogólną czystość w sklepie. W tym celu należy regularnie wycierać kurze, zmywać podłogi oraz porządkować półki. Szczególną uwagę trzeba przyłożyć do części ze świeżymi produktami, takimi jak nabiał, mięso, owoce i warzywa. Systematycznie trzeba także kontrolować daty ważności różnych produktów. Dzięki temu uda się uniknąć problemów związanych z kontrolą sanepidu.

Kontrola sanepidu — dokumenty, które są niezbędne

Częścią kontroli sanepidu jest weryfikacja dokumentów. Kontroler ma prawo do sprawdzenia m.in. książeczek do celów sanitarno-epidemiologicznych, projektu technicznego lokalu, a także umowy najmu lub dzierżawy. Trzeba przygotować również zapisy pomiarów temperatur lodówek i zamrażarek, umowy na wywóz śmieci oraz aktualnego zaświadczenia o szkoleniach BHP.

Kontrola sanepidu — co sprawdza kontroler?

Przed rozpoczęciem kontroli pracownik sanepidu musi przedstawić legitymację oraz poinformować o zakresie kontroli. Następnie ma prawo zajrzeć w każde miejsce, w tym także do dokumentów. Bardzo ważne jest to, aby wszyscy pracownicy mieli ważne książeczki sanepidowskie, a także byli ubrani w odpowiedni sposób. Każdy sklep musi dwa razy dziennie przeprowadzać kontrolę temperatury w lodówkach oraz zamrażarkach i zapisywać jej wyniki. Kontroler sanepidu także może o nie poprosić. W sklepie musi także znajdować się kompletna apteczka pierwszej pomocy.

Sanepid sprawdza ogólną czystość i przestrzeganie zasad nie tylko na sali sprzedaży, ale również na zapleczu. Tam też muszą panować odpowiednie warunki. Kontrola kończy się raportem, w którym zawiera się wszystkie najważniejsze informacje. Jeśli wykryte nieprawidłowości są tylko niewielkie, to właściciel sklepu może zostać pouczony i otrzymać nakaz ich usunięcia. W przeciwnym razie kontrola może zakończyć się mandatem. W skrajnych przypadkach możliwe jest nawet zamknięcie punktu.

Kontrola sanepidu nie musi wiązać się ze stresem, jeśli sklep będzie odpowiednio przygotowany do takiej weryfikacji. Należy więc zadbać o utrzymanie obiektu w należytej czystości oraz o obowiązkowe szkolenia z zakresu BHP dla wszystkich pracowników.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

IT

Z plikami cookies spotykamy się każdego dnia podczas surfowania po sieci. Są one tak powszechne, że już mało kto zastanawia się nad ich funkcją....

Biznes

Budowanie marki osobistej to długotrwały proces, którego efekty pozwalają wyróżnić się na tle konkurencji oraz zbudować pozycję eksperta w danej dziedzinie. Wpływa to korzystnie...

Biznes

Płatność odroczona stała się równie popularną metodą regulowania zobowiązań, co płatność kartą czy przelewem tradycyjnym. Klient, który zdecyduje się na takie rozwiązanie, ma 30...

Biznes

Każdy mieszkaniec Polski jest zobowiązany do opłacania różnego rodzaju podatków. Sprawa jednak nieco się komplikuje w przypadku osób, które sprowadziły się tutaj z zagranicy...

IT

W dzisiejszym, gęsto zasiedlonym świecie cyfrowym, analiza ruchu na stronie jest kluczem do sukcesu online. Dzięki analityce internetowej, marki mogą zrozumieć zachowania odwiedzających, dostosowując...

Biznes

Project Manager (PM) to profesjonalista odpowiedzialny za planowanie, organizację i nadzór nad realizacją projektów w ramach organizacji. Rola Project Managera jest kluczowa dla zapewnienia...

Sprawdź również

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do...

Domeny, hosting

Popularną metodą wykorzystywaną przez oszustów phishingowych jest tworzenie fałszywych witryn internetowych podszywających się pod popularne, istniejące strony, w celu nakłonienia użytkownika do poświadczenia logowania...

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne