Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Biznes

Jak wyznaczać priorytety zgodnie z metodą ABC?

Metoda ABC

Metoda ABC jest stosowana w wielu różnych branżach. Wykorzystuje się ją przede wszystkim w psychologii, logistyce, a także do zarządzania czasem. Warto poznać ją lepiej, aby wiedzieć, do czego może się przydać.

Na czym polega metoda ABC?

Metoda ABC jest sposobem klasyfikacji zasobów, która pozwala ocenić ich wartość na podstawie udziału w całkowitym rocznym zużyciu. Umożliwia ona identyfikację dóbr wymagających specjalnych środków z uwagi na ich wysokie koszty utrzymania, zwłaszcza w kontekście kosztów zamrożenia środków obrotowych.

Metoda ABC – opis techniki

Metoda ABC jest skuteczna wtedy, gdy na bieżąco wykonuje się analizę zasobów oraz dzieli się je zgodnie z aktualną wartością oraz z uwzględnieniem stanów magazynowych. Bardzo ważne jest to, aby kluczowe zapasy były klasyfikowane zarówno pod względem ich wartości, jak i wielkości obrotu.

Technika ABC wymaga podzielenia zasobów na 3 kategorie. Pierwsza z nich, czyli A, to grupa zawierająca najcenniejsze dobra, które są kluczowe dla przedsiębiorstwa. Najczęściej zajmują one od 5 do 20% wszystkich zasobów. Jednak ich wartość może wynosić nawet 80% ich wartości. Są więc one najcenniejsze ze strategicznego punktu widzenia. Należy przyłożyć do nich szczególną wagę w analizach rynkowych, kontrolowaniu poziomu ich zapasów, a także sposobie przechowywania.

Grupa B stanowi zasoby o średniej wartości oraz udziale w całości dóbr. Zalicza się do niej te produkty, których nie można zakwalifikować do dwóch pozostałych.

Grupa C to zasoby, których jest najwięcej. Mogą zajmować nawet ponad 50% całego asortymentu. Są uważana za dobra masowe o najniższej wartości.

Metoda ABC w logistyce

Metoda ABC jest najczęściej wykorzystywana w logistyce magazynowej. Umożliwia poprawienie efektywności na wielu płaszczyznach, co wpływa na jej popularność. Przede wszystkim pozwala zoptymalizować czas zamówień. Największe znaczenie dla magazynu mają oczywiście dobra należące do grupy A. Wymagają one ścisłej kontroli oraz raportowania. Z tego względu poddaje się je inwentaryzacji zdecydowanie częściej niż dobra należące do grupy B oraz C.

Korzystanie z tej metody pozwala również na efektywne rozmieszczanie produktów na magazynie. Jeśli są one właściwie uporządkowane, to ich odnalezienie jest o wiele łatwiejsze i szybsze.

Metoda ABC – przykład zastosowania w logistyce

Przedsiębiorstwo XYZ przechowuje na magazynie części samochodowe o różnej wartości. Jest ich bardzo dużo, dlatego niezbędne jest właściwe zarządzenie tymi dobrami. Każde z nich należy zakwalifikować do odpowiedniej kategorii w zależności od wartości. Do grupy A zaliczono części, których udział wynosi 0,70. Grupa B stanowi część towarów o procencie wyższym niż 0,70, ale mniejszym od 0,95. Z kolei do grupy C trafiły wszystkie dobra o udziale większym niż 0,95.

Przeprowadzona analiza wskazała, że 20% udziałów to produkty o najwyższej wartości, czyli te z kategorii A. Trzeba je przechowywać bezpiecznie, aby nie dopuścić do ich utraty lub zniszczenia. Warto w tym celu wybrać sprawdzone środki ochrony. 30 % wartości to produkty z kategorii B. W ich przypadku potrzeba nieco mniejszych nakładów finansowych, ale także muszą być odpowiednio zorganizowane.

50% wartości wszystkich zasobów stanowią te z kategorii C. Nie są one bardzo istotne dla przedsiębiorstwa, jednak koszty ich magazynowania nie są wysokie.

Przeprowadzenie analizy i podzielenie zasobów w ten właśnie sposób pozwoli zredukować koszty związane z magazynowaniem i zwiększy ogólną efektywność przedsiębiorstwa.

Metoda ABC – zarządzenia czasem

W zarządzaniu czasem bardzo ważne jest wyznaczanie priorytetów. Metoda ABC także jest przydatna w tym właśnie zakresie. Zadania zaliczone do grupy A to te, które trzeba zrobić „na już”. Stanowią one tylko 20% wszystkich zadań, ale ich zrealizowanie pokryje aż 80% wszystkich celów. Zadania z grupy B najlepiej wykonać samemu, ale można je w ostateczności zlecić komuś innego. Te z grupy C są najmniej ważne, dlatego warto wykonać je na samym końcu.

Metoda ABC – psychologia

W psychologii także wykorzystywana jest metoda ABC. Zadania poszczególnych grup to przede wszystkim opisywanie reakcji na konkretne zdarzenia. A to wydarzenia aktywujące, które stanowią początek problemu. B to przekonania, czyli negatywne myśli pojawiające się na skutek konkretnego wydarzenia. C to konsekwencje reakcji na problem. Metoda ta musi być kontynuowana poprzez podejmowanie określonych działań, które pozwolą zmienić reakcje na problemy.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Biznes

Decyzja o wynajmie biura musi być przemyślana i podyktowana ważnymi czynnikami. Zazwyczaj jest to postępowanie długoterminowe, stąd też warto uwzględnić kilka kluczowych aspektów. Ważny...

Biznes

Umowa na okres próbny jest najpopularniejszą formą zatrudnienia nowego pracownika. Pozwala zweryfikować zaangażowanie podwładnego oraz jego predyspozycje czy umiejętności. Charakteryzuje się krótkim okresem trwania,...

Biznes

Osoba, która decyduje się na założenie działalności gospodarczej, musi wybrać formę prawną własnej firmy. To kluczowa kwestia dla prowadzenia biznesu, sposobu rejestracji, kosztów prowadzenia...

Marketing internetowy

Biznes to nie tylko produkt czy usługa, ale przede wszystkim strategia, która pozwala na ich skuteczną promocję na rynku. Dlatego coraz więcej firm decyduje...

Biznes

Strategia marketingowa to spójny plan rozwoju przedsiębiorstwa oraz maksymalizacja zysków. Niewątpliwie stanowi fundamentalny dokument każdej organizacji, opisujący cechy, które posiada dana marka, jak również...

Marketing internetowy

Pozytywne doświadczenia klientów są niezwykle ważne w każdym biznesie. To właśnie one wpływają na postrzeganie danego produktu, usługi, strony internetowej czy aplikacji. Kluczowe jest...

Sprawdź również

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm...

Księgowość

Jednym z najważniejszych obowiązków każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą jest bieżące regulowanie zobowiązań finansowych wobec urzędu skarbowego. Jedną z podstawowych danin jest podatek dochodowy....

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne