Metoda ABC jest stosowana w wielu różnych branżach. Wykorzystuje się ją przede wszystkim w psychologii, logistyce, a także do zarządzania czasem. Warto poznać ją lepiej, aby wiedzieć, do czego może się przydać.
Na czym polega metoda ABC?
Metoda ABC jest sposobem klasyfikacji zasobów, która pozwala ocenić ich wartość na podstawie udziału w całkowitym rocznym zużyciu. Umożliwia ona identyfikację dóbr wymagających specjalnych środków z uwagi na ich wysokie koszty utrzymania, zwłaszcza w kontekście kosztów zamrożenia środków obrotowych.
Metoda ABC – opis techniki
Metoda ABC jest skuteczna wtedy, gdy na bieżąco wykonuje się analizę zasobów oraz dzieli się je zgodnie z aktualną wartością oraz z uwzględnieniem stanów magazynowych. Bardzo ważne jest to, aby kluczowe zapasy były klasyfikowane zarówno pod względem ich wartości, jak i wielkości obrotu.
Technika ABC wymaga podzielenia zasobów na 3 kategorie. Pierwsza z nich, czyli A, to grupa zawierająca najcenniejsze dobra, które są kluczowe dla przedsiębiorstwa. Najczęściej zajmują one od 5 do 20% wszystkich zasobów. Jednak ich wartość może wynosić nawet 80% ich wartości. Są więc one najcenniejsze ze strategicznego punktu widzenia. Należy przyłożyć do nich szczególną wagę w analizach rynkowych, kontrolowaniu poziomu ich zapasów, a także sposobie przechowywania.
Grupa B stanowi zasoby o średniej wartości oraz udziale w całości dóbr. Zalicza się do niej te produkty, których nie można zakwalifikować do dwóch pozostałych.
Grupa C to zasoby, których jest najwięcej. Mogą zajmować nawet ponad 50% całego asortymentu. Są uważana za dobra masowe o najniższej wartości.
Metoda ABC w logistyce
Metoda ABC jest najczęściej wykorzystywana w logistyce magazynowej. Umożliwia poprawienie efektywności na wielu płaszczyznach, co wpływa na jej popularność. Przede wszystkim pozwala zoptymalizować czas zamówień. Największe znaczenie dla magazynu mają oczywiście dobra należące do grupy A. Wymagają one ścisłej kontroli oraz raportowania. Z tego względu poddaje się je inwentaryzacji zdecydowanie częściej niż dobra należące do grupy B oraz C.
Korzystanie z tej metody pozwala również na efektywne rozmieszczanie produktów na magazynie. Jeśli są one właściwie uporządkowane, to ich odnalezienie jest o wiele łatwiejsze i szybsze.
Metoda ABC – przykład zastosowania w logistyce
Przedsiębiorstwo XYZ przechowuje na magazynie części samochodowe o różnej wartości. Jest ich bardzo dużo, dlatego niezbędne jest właściwe zarządzenie tymi dobrami. Każde z nich należy zakwalifikować do odpowiedniej kategorii w zależności od wartości. Do grupy A zaliczono części, których udział wynosi 0,70. Grupa B stanowi część towarów o procencie wyższym niż 0,70, ale mniejszym od 0,95. Z kolei do grupy C trafiły wszystkie dobra o udziale większym niż 0,95.
Przeprowadzona analiza wskazała, że 20% udziałów to produkty o najwyższej wartości, czyli te z kategorii A. Trzeba je przechowywać bezpiecznie, aby nie dopuścić do ich utraty lub zniszczenia. Warto w tym celu wybrać sprawdzone środki ochrony. 30 % wartości to produkty z kategorii B. W ich przypadku potrzeba nieco mniejszych nakładów finansowych, ale także muszą być odpowiednio zorganizowane.
50% wartości wszystkich zasobów stanowią te z kategorii C. Nie są one bardzo istotne dla przedsiębiorstwa, jednak koszty ich magazynowania nie są wysokie.
Przeprowadzenie analizy i podzielenie zasobów w ten właśnie sposób pozwoli zredukować koszty związane z magazynowaniem i zwiększy ogólną efektywność przedsiębiorstwa.
Metoda ABC – zarządzenia czasem
W zarządzaniu czasem bardzo ważne jest wyznaczanie priorytetów. Metoda ABC także jest przydatna w tym właśnie zakresie. Zadania zaliczone do grupy A to te, które trzeba zrobić „na już”. Stanowią one tylko 20% wszystkich zadań, ale ich zrealizowanie pokryje aż 80% wszystkich celów. Zadania z grupy B najlepiej wykonać samemu, ale można je w ostateczności zlecić komuś innego. Te z grupy C są najmniej ważne, dlatego warto wykonać je na samym końcu.
Metoda ABC – psychologia
W psychologii także wykorzystywana jest metoda ABC. Zadania poszczególnych grup to przede wszystkim opisywanie reakcji na konkretne zdarzenia. A to wydarzenia aktywujące, które stanowią początek problemu. B to przekonania, czyli negatywne myśli pojawiające się na skutek konkretnego wydarzenia. C to konsekwencje reakcji na problem. Metoda ta musi być kontynuowana poprzez podejmowanie określonych działań, które pozwolą zmienić reakcje na problemy.