Media społecznościowe

Wyszukiwarka

IT

Jak wybrać program antywirusowy do firmy?

Stethoscope on the laptop keyboard. Medicine concept.

 

Zabezpieczenie sieci komputerowej w firmie powinno być jedną z pierwszych kwestii rozważanych przy opracowywaniu strategii bezpieczeństwa informacji. Obecnie trudno wyobrazić sobie działanie firmy bez wykorzystania komputerów, urządzeń mobilnych i dostępu do internetu, a więc i bez zagrożeń związanych z wirusami i utratą danych. Dobry antywirus może im zapobiec lub przynajmniej ograniczyć konsekwencje wynikające z pojawienia się szkodliwego oprogramowania na firmowym sprzęcie. Na jakiej podstawie wybierać jednak antywirusa do firmy? Czy wystarczą rozwiązania dedykowane dla klientów indywidualnych, dostępne często w wersji darmowej? 

Wymagania dla programów antywirusowych do firmy

Odpowiadając już na wstępie na postawione wyżej pytanie, klasyczne darmowe programy antywirusowe dedykowane dla użytkownika indywidualnego nie będą wystarczająco skutecznym rozwiązaniem chroniącym przed zagrożeniami urządzenia firmowe. Nawet małe firmy powinny podczas wyboru zwrócić swoją uwagę w stronę rozwiązań komercyjnych, stworzonych do kompleksowej ochrony urządzeń biznesowych. W tej kategorii sama ochrona antywirusowa to za mało – każda firma operuje pewną ilością wrażliwych danych, których potencjalna utrata lub wyciek byłyby zagrożeniem dla istnienia firmy i prywatności jej klientów. Prosty firewall nie zagwarantuje ich ochrony. 

Antywirus w wydaniu komercyjnym powinien nie tylko skanować sprzęt w poszukiwaniu złośliwych plików i ich usuwaniu. Dobre oprogramowanie zapewni ciągłe aktualizacje bazy danych pod kątem najnowszych i najbardziej aktywnych w Polsce zagrożeń, zagwarantuje skanowanie w czasie rzeczywistym nie tylko komputera, ale i służbowej poczty, przeglądarki internetowej czy urządzeń mobilnych, zadba o ochronę przeglądarki, anonimowość i bezpieczeństwo użytkownika w sieci, a wszystko to w oparciu o lekki silnik, dzięki któremu praca programu nie obciąży komputerów firmowych. Ważną funkcją programu antywirusowego dla firm jest stałe raportowanie – warto mieć pewność, że wszystkie procesy działają sprawnie, a bieżące problemy rozwiązywane są w trybie natychmiastowym. 

Najważniejsze cechy programów antywirusowych dla firm

Bez względu na to, czy poszukujesz antywirusa dla małej czy dużej firmy, stawianie na darmowe rozwiązania dostępne do pobrania w sieci nie jest najlepszym wyjściem. Programy takie budują fałszywe poczucie bezpieczeństwa i choć mogą zadziałać u użytkowników indywidualnych przechowujących na swoich komputerach niewiele danych, w rozwiązaniach komercyjnych nie mają zastosowania. Pamiętajmy, że konieczność zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa dla danych pracowników i klientów wynika z obowiązujących przepisów i RODO – za niedotrzymanie wymagań grożą kary, których wysokość znacznie przekracza wydatki na dobry, sprawdzony program antywirusowy. 

Duży nacisk w komercyjnych programach antywirusowych kładzie się obecnie na bezpieczeństwo w sieci, bo wiele firm korzysta na co dzień z dostępu nie tylko w celach researchu, ale i korzystając z narzędzi online pomocnych przy fakturowaniu czy zarządzaniu firmą. Programy takie będą przechowywały mnóstwo poufnych danych i warto zabezpieczyć się przed sytuacją, w której zainstalowane na komputerze złośliwe oprogramowanie będzie w stanie wyciągnąć hasła do logowania do poczty czy firmowych portali i programów. Antywirus przeskanuje wszystkie e-maile, załączniki, strony internetowe, pobierane pliki, nośniki USB. Ważna będzie ochrona poczty i dysku twardego, działający w czasie rzeczywistym skaner plików i blokada zagrożeń oraz rozbudowany panel zarządzania pozwalający na personalizację pracy programu i dopasowanie go do potrzeb firmy. 

 

Na to warto uważać – pułapki programów antywirusowych

Wybierając antywirus dla klientów komercyjnych trzeba pamiętać, że oprogramowanie musi zostać zainstalowane na wszystkich urządzeniach służbowych – nie tylko komputerach, ale i urządzeniach mobilnych korzystających z firmowej sieci. Warto zwrócić się więc w stronę rozwiązań kompleksowych, wspierających różne rozwiązania technologiczne i skupiających się na ochronie wszystkich danych, plików i informacji. Wiele antywirusów dla firm oferuje nawet ochronę serwerów, z których firma korzysta utrzymując swoją sieć komputerową. Rozbudowana funkcjonalność może jednak ograniczać i to jedna z największych pułapek antywirusów. 

Program antywirusowy ma działać skutecznie, ale niezauważalnie. Jego silnik nie może być obciążający dla komputerów, na których antywirus zostanie zainstalowany, a sam program nie może wymagać ciągłych reakcji użytkownika czy administratora. Działanie w tle, praca bez spowalniania systemu, praca w oparciu o ustalony harmonogram działań, brak zbędnych powiadomień i alertów na komputerach użytkowników – instalując antywirus w firmie skupmy się na tym, by jego zarządzaniem zajął się administrator a nie wszyscy pracownicy klikający zgodnie po wejściu do pracy „uruchom program antywirusowy” czy „przeprowadź skan systemu”. 

Niektórzy dostawcy programów antywirusowych dla firm wyraźnie wskazują, czy ich rozwiązanie jest dedykowane dla małych, średnich, czy dużych przedsiębiorstw. Ich sugestia może być wartościowym punktem wyjścia, bo duże firmy z rozbudowaną siecią komputerową i serwerową będą miały znacznie wyższe wymagania względem antywirusa i zabezpieczeń niż małe, kilkuosobowe firmy pracujące z poziomu trzech laptopów. Bardzo rozbudowane oprogramowanie antywirusowe, poza wspomnianymi wcześniej funkcjami musi oferować dostęp do ochrony serwera poczty, ochrony przeglądarki, zabezpieczenia przed rootkitami czy dostęp do konsoli administracyjnej umożliwiającej zdalne zarządzanie zabezpieczeniami na wszystkich urządzeniach podłączonych do sieci. 

Inwestycja w dobry program antywirusowy to nie wydatek, nad którym trzeba się dłużej zastanawiać. W dobie cyfryzacji i powszechnego dostępu do internetu żadna firma nie może pozwolić sobie na niezabezpieczenie swoich komputerów przed złośliwym oprogramowaniem i atakami hakerskimi. Informacje i dane to jedne z najważniejszych aktywów Twojej firmy. Zabezpiecz je skutecznie.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Najnowsze

Dobry UX sprawia, że użytkownik nie tylko w prosty i przejrzysty sposób znajduje to, czego szuka, ale także z łatwością może poruszać się po danej witrynie. W przypadku sklepów internetowych to bardzo ważne. Jednak...

Marketing w social mediach jest niezwykle ważny. Warto zatem zastanowić się, które platformy będą najbardziej skuteczne w promowaniu danej firmy. Niewątpliwie najpopularniejszy jest Facebook czy Instagram. Jednak...

Marketing internetowy

Darmowe kursy Google – czy warto z nich korzystać? Internetowe rewolucje to szkolenia składające się z ponad 20 kursów, podzielonych na moduły, które zawierają lekcje o bogatym zakresie tematycznym. Rozpoczynając...

Pandemia Covid-19 wymusiła przejście na pracę zdalną w wielu przedsiębiorstwach. Było to konieczne, aby zachować ciągłość prawidłowego funkcjonowania danej firmy. Pojawiła się także potrzeba zapewnienia swoim pracownikom...

IT

Polska jest liderem w Europie środkowo-wschodniej w zakresie świadczenia usług outsourcingu IT. Każdy przedsiębiorca wie, jak ważna jest przewaga nad konkurencją, nie dziwi więc fakt, że coraz więcej firm, w tym...

Aktualności

Sprzedaż transgraniczna niesie za sobą ogromny potencjał oraz sporo możliwości dla przedsiębiorców. Dzięki wdrożeniu cross-border’a do strategii e-biznesu można zdywersyfikować kapitał i wypracować większe zyski. Jeśli chcesz rozpocząć...

Sprawdź również

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa jest korekta...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm lub na żądanie nabywcy. Ze względu na korzystanie...

Biznes

Inwestowanie swoich pieniędzy to jeden z szybszych sposobów na pomnożenie swoich oszczędności. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej Polaków inwestuje nadwyżki. Jednak dla osób, które nigdy wcześniej nie miały...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do 31 marca każdego roku przedsiębiorcy mają...

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne