Media społecznościowe

Wyszukiwarka

IT

Jak wybrać program antywirusowy do firmy?

Stethoscope on the laptop keyboard. Medicine concept.

 

Zabezpieczenie sieci komputerowej w firmie powinno być jedną z pierwszych kwestii rozważanych przy opracowywaniu strategii bezpieczeństwa informacji. Obecnie trudno wyobrazić sobie działanie firmy bez wykorzystania komputerów, urządzeń mobilnych i dostępu do internetu, a więc i bez zagrożeń związanych z wirusami i utratą danych. Dobry antywirus może im zapobiec lub przynajmniej ograniczyć konsekwencje wynikające z pojawienia się szkodliwego oprogramowania na firmowym sprzęcie. Na jakiej podstawie wybierać jednak antywirusa do firmy? Czy wystarczą rozwiązania dedykowane dla klientów indywidualnych, dostępne często w wersji darmowej? 

Wymagania dla programów antywirusowych do firmy

Odpowiadając już na wstępie na postawione wyżej pytanie, klasyczne darmowe programy antywirusowe dedykowane dla użytkownika indywidualnego nie będą wystarczająco skutecznym rozwiązaniem chroniącym przed zagrożeniami urządzenia firmowe. Nawet małe firmy powinny podczas wyboru zwrócić swoją uwagę w stronę rozwiązań komercyjnych, stworzonych do kompleksowej ochrony urządzeń biznesowych. W tej kategorii sama ochrona antywirusowa to za mało – każda firma operuje pewną ilością wrażliwych danych, których potencjalna utrata lub wyciek byłyby zagrożeniem dla istnienia firmy i prywatności jej klientów. Prosty firewall nie zagwarantuje ich ochrony. 

Antywirus w wydaniu komercyjnym powinien nie tylko skanować sprzęt w poszukiwaniu złośliwych plików i ich usuwaniu. Dobre oprogramowanie zapewni ciągłe aktualizacje bazy danych pod kątem najnowszych i najbardziej aktywnych w Polsce zagrożeń, zagwarantuje skanowanie w czasie rzeczywistym nie tylko komputera, ale i służbowej poczty, przeglądarki internetowej czy urządzeń mobilnych, zadba o ochronę przeglądarki, anonimowość i bezpieczeństwo użytkownika w sieci, a wszystko to w oparciu o lekki silnik, dzięki któremu praca programu nie obciąży komputerów firmowych. Ważną funkcją programu antywirusowego dla firm jest stałe raportowanie – warto mieć pewność, że wszystkie procesy działają sprawnie, a bieżące problemy rozwiązywane są w trybie natychmiastowym. 

Najważniejsze cechy programów antywirusowych dla firm

Bez względu na to, czy poszukujesz antywirusa dla małej czy dużej firmy, stawianie na darmowe rozwiązania dostępne do pobrania w sieci nie jest najlepszym wyjściem. Programy takie budują fałszywe poczucie bezpieczeństwa i choć mogą zadziałać u użytkowników indywidualnych przechowujących na swoich komputerach niewiele danych, w rozwiązaniach komercyjnych nie mają zastosowania. Pamiętajmy, że konieczność zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa dla danych pracowników i klientów wynika z obowiązujących przepisów i RODO – za niedotrzymanie wymagań grożą kary, których wysokość znacznie przekracza wydatki na dobry, sprawdzony program antywirusowy. 

Duży nacisk w komercyjnych programach antywirusowych kładzie się obecnie na bezpieczeństwo w sieci, bo wiele firm korzysta na co dzień z dostępu nie tylko w celach researchu, ale i korzystając z narzędzi online pomocnych przy fakturowaniu czy zarządzaniu firmą. Programy takie będą przechowywały mnóstwo poufnych danych i warto zabezpieczyć się przed sytuacją, w której zainstalowane na komputerze złośliwe oprogramowanie będzie w stanie wyciągnąć hasła do logowania do poczty czy firmowych portali i programów. Antywirus przeskanuje wszystkie e-maile, załączniki, strony internetowe, pobierane pliki, nośniki USB. Ważna będzie ochrona poczty i dysku twardego, działający w czasie rzeczywistym skaner plików i blokada zagrożeń oraz rozbudowany panel zarządzania pozwalający na personalizację pracy programu i dopasowanie go do potrzeb firmy. 

 

Na to warto uważać – pułapki programów antywirusowych

Wybierając antywirus dla klientów komercyjnych trzeba pamiętać, że oprogramowanie musi zostać zainstalowane na wszystkich urządzeniach służbowych – nie tylko komputerach, ale i urządzeniach mobilnych korzystających z firmowej sieci. Warto zwrócić się więc w stronę rozwiązań kompleksowych, wspierających różne rozwiązania technologiczne i skupiających się na ochronie wszystkich danych, plików i informacji. Wiele antywirusów dla firm oferuje nawet ochronę serwerów, z których firma korzysta utrzymując swoją sieć komputerową. Rozbudowana funkcjonalność może jednak ograniczać i to jedna z największych pułapek antywirusów. 

Program antywirusowy ma działać skutecznie, ale niezauważalnie. Jego silnik nie może być obciążający dla komputerów, na których antywirus zostanie zainstalowany, a sam program nie może wymagać ciągłych reakcji użytkownika czy administratora. Działanie w tle, praca bez spowalniania systemu, praca w oparciu o ustalony harmonogram działań, brak zbędnych powiadomień i alertów na komputerach użytkowników – instalując antywirus w firmie skupmy się na tym, by jego zarządzaniem zajął się administrator a nie wszyscy pracownicy klikający zgodnie po wejściu do pracy „uruchom program antywirusowy” czy „przeprowadź skan systemu”. 

Niektórzy dostawcy programów antywirusowych dla firm wyraźnie wskazują, czy ich rozwiązanie jest dedykowane dla małych, średnich, czy dużych przedsiębiorstw. Ich sugestia może być wartościowym punktem wyjścia, bo duże firmy z rozbudowaną siecią komputerową i serwerową będą miały znacznie wyższe wymagania względem antywirusa i zabezpieczeń niż małe, kilkuosobowe firmy pracujące z poziomu trzech laptopów. Bardzo rozbudowane oprogramowanie antywirusowe, poza wspomnianymi wcześniej funkcjami musi oferować dostęp do ochrony serwera poczty, ochrony przeglądarki, zabezpieczenia przed rootkitami czy dostęp do konsoli administracyjnej umożliwiającej zdalne zarządzanie zabezpieczeniami na wszystkich urządzeniach podłączonych do sieci. 

Inwestycja w dobry program antywirusowy to nie wydatek, nad którym trzeba się dłużej zastanawiać. W dobie cyfryzacji i powszechnego dostępu do internetu żadna firma nie może pozwolić sobie na niezabezpieczenie swoich komputerów przed złośliwym oprogramowaniem i atakami hakerskimi. Informacje i dane to jedne z najważniejszych aktywów Twojej firmy. Zabezpiecz je skutecznie.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Biznes

Decyzja o wynajmie biura musi być przemyślana i podyktowana ważnymi czynnikami. Zazwyczaj jest to postępowanie długoterminowe, stąd też warto uwzględnić kilka kluczowych aspektów. Ważny...

Biznes

Umowa na okres próbny jest najpopularniejszą formą zatrudnienia nowego pracownika. Pozwala zweryfikować zaangażowanie podwładnego oraz jego predyspozycje czy umiejętności. Charakteryzuje się krótkim okresem trwania,...

Biznes

Osoba, która decyduje się na założenie działalności gospodarczej, musi wybrać formę prawną własnej firmy. To kluczowa kwestia dla prowadzenia biznesu, sposobu rejestracji, kosztów prowadzenia...

Marketing internetowy

Biznes to nie tylko produkt czy usługa, ale przede wszystkim strategia, która pozwala na ich skuteczną promocję na rynku. Dlatego coraz więcej firm decyduje...

Biznes

Strategia marketingowa to spójny plan rozwoju przedsiębiorstwa oraz maksymalizacja zysków. Niewątpliwie stanowi fundamentalny dokument każdej organizacji, opisujący cechy, które posiada dana marka, jak również...

Marketing internetowy

Pozytywne doświadczenia klientów są niezwykle ważne w każdym biznesie. To właśnie one wpływają na postrzeganie danego produktu, usługi, strony internetowej czy aplikacji. Kluczowe jest...

Sprawdź również

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm...

Księgowość

Jednym z najważniejszych obowiązków każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą jest bieżące regulowanie zobowiązań finansowych wobec urzędu skarbowego. Jedną z podstawowych danin jest podatek dochodowy....

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne