Masz już konto na LinkedIn? A może planujesz jego założenie? Jest to najbardziej popularna platforma społecznościowa, założona już w 2002 roku. Założona została przede wszystkim dla firm i rekruterów, jednak może z niej skorzystać każdy, komu zależy na budowaniu swojego profesjonalnego wizerunku i zwiększeniu swoich szans na zatrudnienie.
Co LinkedIn oferuje swoim użytkownikom?
Na LinkedInie użytkownicy mogą zbudować swój pełny profil zawodowy, opisując na nim dotychczasowe doświadczenie zawodowe, kompetencje, a także wszelkie dodatkowe projekty, kursy, certyfikaty, a także zainteresowania związane z wykonywanym zawodem.
Ogromnym atutem jest również możliwość budowania sieci kontaktów m.in. poprzez dołączanie do grup dyskusyjnych, dzielenie się wiedzą i doświadczeniami.
LinkedIn daje również dostęp do licznych ofert pracy, a potencjalni pracodawcy mogą sprawdzić, którzy kandydaci będą najlepiej spełniali postawione w ofercie wymagania.
Dużym plusem jest również opcja udzielania i otrzymywania rekomendacji. Dzięki temu wiesz, jaki kandydat i jaki pracodawca będzie tym najbardziej odpowiednim.
Jak korzystać z LinkedIn?
Możesz po prostu założyć konto i czekać na oferty pracy. Jednak nie jest to zbyt skuteczna droga do rozwoju kariery. Podejmij poniższe kroki, aby podnieść swoje szanse.
- Dbaj o swoją markę osobistą. Publikuj jedynie te treści, jakie są związane z Twoim życiem zawodowym. Podkreślaj swoje umiejętności i największe osiągnięcia. Nie zapominaj też o podsumowaniu.
- Dodaj zdjęcie. Musi ono być wykonane profesjonalnie, w eleganckim ubraniu. Nie wstawiaj amatorskich “fotek”, lub tych wykonanych w codziennym, luźnym stroju. Stawiaj na fotografie, jakie przedstawią Cię jako osobę kompetentną, wiarygodną, o przyjaznym usposobieniu.
- Stwórz krótkie i treściwe podsumowanie. Podkreśl w nim swoje najważniejsze osiągnięcia i zaznacz, jaką wartość dodaną będzie stanowiło zatrudnienie właśnie Ciebie.
- Pamiętaj o aktualizowaniu swojego profilu. Masz na swoim koncie kolejny kurs lub certyfikat? Udało Ci się opanować nowy język na wysokim poziomie? Koniecznie dodaj te informacje do swojego profilu.
- Udzielaj rekomendacji. Jeśli masz za sobą współpracę z innymi użytkownikami platformy, dodaj swoją rekomendację. Działa to oczywiście również w drugą stronę – im więcej pozytywnych opinii otrzymasz, tym bardziej wartościowy stanie się Twój profil.
- Obserwuj wydarzenia branżowe. Staraj się brać udział w planowanych webinarach i konferencjach, dziel się swoimi spostrzeżeniami, dołącz do grup dyskusyjnych. Staraj się, by Twoja aktywność na profilu była widoczna.
Czy treści z prywatnych kont mogą mieć wpływ na wizerunek zawodowy?
Tutaj warto zwrócić uwagę na to, że misternie budowany wizerunek eksperta mogą pogrążyć… Twoje prywatne media społecznościowe. Dlatego też, jeśli jesteś osobą o kontrowersyjnych poglądach, staraj się z nimi zbytnio nie ujawniać, lub po prostu przejrzyj ustawienia swoich prywatnych profili i skonfiguruj je tak, aby to, co udostępniasz było widoczne tylko dla wybranego przez Ciebie grona. Dzięki temu potencjalni pracodawcy i współpracownicy nie zobaczą niczego, co mogłoby zaszkodzić Twojej zawodowej reputacji.
Czy warto założyć profil na LinkedIn?
Większe prawdopodobieństwo kontaktu z pracodawcą
Zakładanie konta na LinkedIn to wyjątkowo dobry pomysł, zwłaszcza że rosną szanse, że przy atrakcyjnym profilu pracodawcy sami będą się z Tobą kontaktować i zapraszać na rozmowy o pracę. Pozwoli to na zaoszczędzenie czasu na tworzenie kolejnych CV pod kątem dopasowywania ich do konkretnych ogłoszeń. Ponadto nierzadko zdarza się, że firmy rekrutujące zamiast CV proszą właśnie o link do profilu na LinkedIn.
Możliwość zastosowania fraz kluczowych
Kolejną przewagą platformy LinkedIn jest możliwość dopisania do swojego profilu odpowiednich fraz kluczowych, po których pracodawcy znajdą Cię o wiele szybciej. Dlatego też nagłówka, w który wpiszesz wykonywany przez Ciebie zawód, nigdy nie zostawiaj pustego. Zostanie on uzupełniony automatycznie, a to niekoniecznie zadziała na Twoją korzyść.
Personalizacja linku do profilu
Nie zapomnij również o spersonalizowaniu linku do swojego profilu. Chodzi o to, że gdy dodajesz link do swojego CV lub chcesz go komuś przekazać, powinien on brzmieć możliwie krótko i kończyć się np. in/jannowak, zamiast typowego dla linków ciągu liter i cyfr.
Założenie profilu na LinkedIn może przynieść szereg korzyści, jeśli tylko zadbasz o atrakcyjne uzupełnienie swojego profilu. Bogate doświadczenie zawodowe, profesjonalne zdjęcie, a także dbanie o rozwój swojej sieci kontaktów zawodowych może znacząco podnieść Twoje szanse na zdobycie wymarzonej pracy i zbudowanie reputacji eksperta w swojej dziedzinie.