Posiadanie firmowej strony internetowej to dziś niemalże konieczność i nawet małe marki, które stawiają dopiero pierwsze kroki w biznesie, wiedzą doskonale jak własne jest wykupienie własnej domeny. Jak się jednak okazuje, równie ważną rolę w budowaniu wizerunku marki w sieci zaczyna odgrywać fanpage – firmowy profil internetowy na Facebooku, z pomocą którego marka jest w stanie nawiązać bliższy kontakt ze swoimi odbiorcami, promować się, a także tworzyć treści wartościowe dla jej fanów i obserwatorów.
Czym jest Facebook’owy fanpage?
Fanpage to twór Facebooka pozwalający firmom na stworzenie własnego profilu w mediach społecznościowych i prowadzenie go w formie ciekawej, otwartej na komunikację wizytówki. Zależnie od tego w jaki sposób przygotujesz swoją strategię social media i w jaki sposób zechcesz prowadzić profil, fanpage może przedstawiać podstawowe informacje o Twojej firmie i ofercie, ale i służyć za podstawowe narzędzie nawiązywania kontaktów z odbiorcami i pozyskiwania potencjalnych klientów.
Facebook jest narzędziem na tyle popularnym wśród użytkowników sieci, że w wielu przypadkach to właśnie z pomocą social mediów, a nie wyszukiwarki, użytkownicy po raz pierwszy stykają się z marką i jej ofertą.
Fanpage, szczególnie w przypadku małych firm i działalności lokalnych może zastąpić dziś z powodzeniem stronę internetową. Tendencję taką widujemy przede wszystkim w branży gastronomicznej, gdzie małe restauracje, puby oraz food trucki prowadzą aktywnie własny fanpage, inwestują w reklamę na Facebooku i publikują wszystkie informacje związane ze swoją działalnością. Z ich perspektywy własna strona internetowa nie jest niezbędna – po utworzeniu profilu w Google Moja Firma będą widoczni na mapach Google i w wyszukiwarce, bez konieczności płacenia za domenę czy stworzenie i utrzymanie strony www. Facebook ułatwia przy tym sprawę, udostępniając firmom wiele ciekawych opcji rozbudowy własnego fanpage’a.
Dlaczego warto zdecydować się na prowadzenie fanpage’a?
Facebook już kilka lat temu przeszedł z pozycji zyskującego na popularności medium społecznościowego do roli rozbudowanego narzędzia biznesowego, które choć wciąż zachowuje swój status jednego z najważniejszych platform social media, jednocześnie dostarcza ciekawe narzędzia promocji dla firm.
Tworząc firmowy fanpage zyskujesz możliwość:
- utworzenia oficjalnego profilu swojej marki
- gromadzenia obserwatorów oraz polubień,
- dodawania podstawowych danych kontaktowych swojej firmy,
- publikacji zdjęć,
- stworzenia menu lub przedstawienia oferty produktów,
- zbierania recenzji,
- organizacji wydarzeń
- budowania społeczności wokół swojej marki.
Prowadzony aktywnie fanpage to szansa na zwiększenie widoczności marki w sieci. Wbudowana na portalu wyszukiwarka może przeszukiwać go pod kątem słów kluczowych, wyświetlając posty, marki i zdjęcia związane z dowolnym tematem, przez co może nakierować użytkownika na Twoje produkty nawet jeśli ten nie był wcześniej świadomy istnienia Twojej marki.
Facebook daje przy tym użytkownikom szansę wejścia w bezpośrednią interakcję z firmą – wysłania wiadomości, zostawienia komentarza czy polubienia posta.
Dzięki algorytmowi użytkownik taki będzie widział Twoją markę na swojej tablicy częściej, co tworzy unikalną szansę na wzmacnianie swojego wizerunku i budowanie lojalnej społeczności.
Ważną zaletą fanpage na Facebooku jest również możliwość tworzenia różnego rodzaju reklam, z opcją targetowania na podstawie:
- wieku,
- płci,
- lokalizacji,
- zainteresowań,
- danych demograficznych,
- zachowania w sieci.
Szerokie możliwości wyboru grupy docelowej to gwarancja, że Twój post nie będzie zbierał pustych wyświetleń i dotrze do osób, które mogą być realnie zainteresowane prezentowaną treścią i Twoją ofertą.
Tworzenie fanpage krok po kroku
Przygotowanie firmowego Fanpage nie jest skomplikowane – w panelu logowania Facebooka mamy możliwość utworzenia konta prywatnego lub strony firmowej, a stąd prosta droga do przygotowania fanpage’a. Pamiętaj, by uzupełnić wszystkie najważniejsze informacje o firmie, rozpoczynając od wyboru kategorii profilu. Postaraj się najlepiej dopasować go do swojej działalności, tak by użytkownicy mieli lepsze pojęcie o tym, co reprezentujesz swoją firmą.
Dla przykładu, kategoria „rozrywka” może być zbyt obszerna, jeśli w rzeczywistości zajmujesz się organizacją eventów lub prowadzisz zespół obsługujący wesela.
Facebook umożliwi wybór spośród opcji:
- lokalna firma lub miejsce;
- marka bądź produkt;
- firma, organizacja lub inwestycja;
- rozrywka;
- artysta, zespół lub osoba publiczna;
- strona organizacji dobroczynnej non-profit bądź społeczności.
Przygotowanie profilu w mediach społecznościowych jest proste po stronie technicznej, ale jego rozwinięcie i przyciągnięcie uwagi użytkowników to już zupełnie odrębne zadanie. Wiele firm korzysta z pomocy agencji marketingowych, które specjalizują się w tworzeniu i prowadzeniu mediów społecznościowych, ale coraz więcej marek ma też większą świadomość samych siebie i swoich odbiorców – wiemy, w jaki sposób najłatwiej dotrzeć do naszej społeczności, jakie treści są do nich dopasowane i najchętniej pochłaniane i jakie materiały wzbudzają najwięcej reakcji. Generowanie zasięgów może wymagać czasu, ale tworzenie wartościowych treści zachęcających do regularnego powracania na profil buduje zaufaną społeczność, która dla firm działających w mediach społecznościowych jest wyjściową bazą dla solidnego wizerunku marki w sieci.
O czym warto pamiętać, tworząc fanpage na Facebooku?
O jakich zasadach warto pamiętać, przygotowując się do samodzielnego prowadzenia fanpage na Facebooku?
W pierwszej kolejności, częstym problemem marek okazuje się tematyka publikowanych treści. Posty powinny dotyczyć Twojej marki i branży, w tym specyficznych obszarów, w których działasz. Prowadząc firmę z akcesoriami outdoorowymi działasz co prawda w branży modowej, ale publikowanie treści o najnowszych trendach na wybiegach w Paryżu nie będzie do końca współgrało z Twoją marką i nie przyciągnie uwagi wartościowych dla Ciebie użytkowników.
Drugą, równie ważną zasadą wpływającą pozytywnie na sukces fanpage na Facebooku jest regularność – kluczowy element, jeśli chcesz by użytkownicy powracali i interesowali się tym, co masz do zaoferowania. Posty powinny pojawiać się przynajmniej raz dziennie i choć nie warto przesadzać z ich ilością, zalewając użytkownika nowymi informacjami co godzinę, regularność przynosi znacznie lepsze efekty niż sporadyczne publikowanie pojedynczych postów przekierowujących do sklepu czy na stronę internetową.
W internecie nie brak poradników o tym w jaki sposób stworzyć i prowadzić odnoszący sukcesy fanpage marki na Facebooku. Uważamy, że choć wiele z nich przedstawia naprawdę wartościowe punkty i kryteria rozwoju fanpage, do budowy własnego wizerunku w sieci należy podejść indywidualnie. Poznając swoją społeczność, dopasowując do niej rodzaj i formę publikowanych treści, ale też pozostając wiernym wartościom i wizerunkowi marki masz znacznie większą szansę na sukces niż w sytuacji, kiedy zdecydujesz się naśladować działania swojej konkurencji.