Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Biznes

Jak napisać ogłoszenie o pracę?

Ogłoszenie o prace

Zbudowanie dobrej jakości ogłoszenia o pracę, które zostanie zauważone i przyciągnie na rozmowę wartościowych kandydatów wymaga nie tylko atrakcyjnych warunków samego zatrudnienia, ale i umiejętności zaprezentowania oferty pracy. Choć na wiele ofert odpowiadają dziesiątki chętnych, proces rekrutacji wcale nie rozpoczyna się od rozmów, a już od umieszczenia ogłoszenia w sieci – jeśli będzie napisane od niechcenia, szanse na pozyskanie doświadczonego i zaangażowanego pracownika maleją. Na sukces ogłoszenia o pracę składa się jego treść, konstrukcja oraz miejsce, w którym zostanie opublikowane. Na co szczególnie zwrócić uwagę przy pisaniu oferty pracy, by była dobra i skuteczna?

Co powinno się znaleźć w ogłoszeniu o pracę?

Nie ma jednej, sztywnej reguły i formularza według którego należałoby wypełniać ogłoszenia o pracę. Z perspektywy pracodawców i kandydatów jest to jednak dobra informacja – choć ci drudzy mają swoją listę informacji, które chcieliby widzieć w każdym ogłoszeniu, sama jego treść i konstrukcja mogą ujawnić dużo o pracodawcy, jego podejściu do pracownika czy atrakcyjności oferowanego stanowiska. Zwyczajowo w ogłoszeniu należy zamieścić informacje takie jak:

  • Nazwa stanowiska, na które poszukujemy pracownika,
  • Informacja o firmie (2-3 zdania wprowadzające krótko firmę, jej rozwój, rozpoznawalność na rynku. Dobrym pomysłem jest umieszczenie zdania „wraz z rozwojem poszukujemy osoby na stanowisko …” lub „do uzupełnienia zespołu … poszukujemy …”.
  • Opis stanowiska pracy i zadań, jakie będą należały do obowiązków pracownika,
  • Opis wymagań i kwalifikacji niezbędnych na danym stanowisku. Lista nie powinna być zbyt długa, ale musi jasno określać Twoje oczekiwania względem pracownika, szczególnie jeśli dotyczą niezbędnych certyfikatów lub potwierdzonego doświadczenia.

W dalszej kolejności przechodzimy do oferty, czyli tego co pracodawca może zagwarantować pracownikowi. Na tym etapie kreatywność przedstawienia oferty, ale i umiejętność konkretnego przedstawienia korzyści jest najważniejsza. W ofercie wskazujemy przedział wynagrodzenia (ważne, choć wielu pracodawców zdaje się o tym zapominać), a także pozapłacowe dodatki do pensji – kartę Multisport, pakiet usług medycznych, biuro w atrakcyjnej lokalizacji, możliwość pracy zdalnej czy niesławne owocowe czwartki. Na tym etapie warto zaznaczyć, czy oferowane benefity wymagają od pracownika dodatkowego wkładu finansowego. Nieetycznym jest promowanie oferty na podstawie licznych benefitów, by po zatrudnieniu postawić pracownika przed faktem, że każda z usług w ofercie jest dodatkowo płatna/koszty obcinane są z miesięcznej pensji.

Jak napisać ogłoszenie o prace

Ofertę pracy warto zamknąć informacjami o wymaganych dokumentach aplikacyjnych – przesłaniu CV, listu motywacyjnego, życiorysu, i/lub portfolio kandydata. Należy zaznaczyć też w jaki sposób kandydat ma aplikować na ofertę sprawdzając, czy jeśli chcesz wykorzystać opcje dostępne na wybranym portalu ogłoszeniowym, możliwe jest przesłanie więcej niż jednego pliku. Na zakończenie dodaj informację do kiedy ważna jest oferta oraz zaznacz, że skontaktujesz się z wybranymi kandydatami. Umieść też informację, by w CV zawarta została klauzula o przetwarzaniu danych osobowych na potrzeby rekrutacji.

Dobre ogłoszenie o pracę? Tych błędów lepiej unikać

Wśród wypisanych wyżej zasad dobrej oferty pracy pojawiło się kilka błędów, które mogą zniechęcić kandydatów do aplikowania lub zataić istotne z perspektywy potencjalnego pracownika informacje. O ile firma nie musi wypisywać w ofercie konkretnych zadań, jakie pracownik będzie wykonywał (te często są tajemnicą firmy), musi opisać jaki zakres działań będzie w obowiązkach kandydata. I tak, aby uniknąć nieprzychylnego stosunku potencjalnego kandydata na pracownika już na etapie zapoznawania się z ofertą, w trakcie jej przygotowywania należy unikać m.in.:

  • Opisywania konkretnych cech pracownika (np. poszukujemy wyłącznie kobiet w wieku 25 lat, skupionych wyłącznie na pracy i gotowych do wykonywania zleceń 24/7), o ile oczywiście wymagania te nie są specyficzne dla danej branży. Znacznie lepiej jest w takim wypadku opisać jedynie cechy „mile widziane”, np. pracowitość, zaangażowane w realizowane projekty czy inne, najbardziej pożądane cechy.
  • Nie zawyżaj stawki wynagrodzenia i nie zatajaj go całkowicie przed kandydatem. Dlaczego? Choć nie każda firma chce wprost podawać stawkę, jaką zapłaci, stwierdzenia typu „wynagrodzenie zależne od doświadczenia” nie przyciągną osób z realnym doświadczeniem i specjalistów, a ci którzy zdecydują się aplikować mogą mieć zupełnie inne oczekiwania finansowe niż firma jest w stanie im zaproponować. Nie warto marnować wzajemnie swojego czasu.
  • Nie prezentuj oferty niedbale. Formułki typu „wysokie wynagrodzenie podstawowe i pakiet benefitów” nie są już dla pracownika atrakcyjne, nic nie mówią mu o faktycznej ofercie firmy i co ważniejsze, często negatywnie wpływają na wizerunek pracodawcy. Dodatki w postaci służbowego sprzętu, karty MultiSport czy pakietu medycznego są wartościowe, ale najważniejsze pozostaje wynagrodzenie – próba ukrycia niskich stawek pod obietnicą wielu dodatków często kończy rezygnacją po pierwszej rozmowie lub przy podpisaniu umowy.
  • Jeśli coś jest od kandydata wymagane lub opcjonalne, wyraźnie to zaznacz. Kandydaci często aplikują na stanowiska ponad swoimi kompetencjami, bo pracodawca nie określił jasno czy jest to obowiązkowe do wykonywania jego zadań lub wcale nie określił do czego dana umiejętność będzie niezbędna.
  • Nie ukrywaj etapów rekrutacji. Nie każda firma przyjmuje kandydata po jednej rozmowie, szczególnie w branżach wymagających weryfikacji kompetencji. O fakcie prowadzenia rekrutacji wieloetapowej poinformuj już na poziomie ogłoszenia, pozwalając by osoby zainteresowane znalezieniem pracy od zaraz nie zaangażowały się w proces rekrutacyjny rozłożony na kilka tygodni.

Gdzie warto opublikować ofertę pracy?

Na koniec pozostaje jeszcze kwestia miejsca publikacji oferty, która w wielu branżach pozostaje nie bez znaczenia. Oczywiście w pierwszej kolejności warto zainteresować się podstawowymi portalami z ofertami pracy – to tam wielu pracowników, szczególnie niższych szczebli, poszukuje interesujących ich ofert.

Zawsze wybieraj miejsce, w którym najłatwiej dotrzesz do swojej grupy docelowej – osoby kandydujące na wysokie stanowiska w specjalistycznej branży częściej poszukują ofert na portalach dedykowanych dla ich specjalności, a nie ogólnych portalach ogłoszeniowych.

Bez względu na to, czy wybierzesz platformy specjalistyczne, czy te dające opcję zamieszczania ogłoszeń w bardzo różnorodnych branżach, pamiętaj by wybierać portale cieszące się dobrą opinią wśród kandydatów – umieszczenie na nich ogłoszeń będzie płatne, ale da możliwość przeglądania CV udostępnionych przez kandydatów zainteresowanych daną branżą. Sprawdzone portale przemawiają też na korzyść pracodawcy – wielu kandydatów korzysta z maksymalnie jednej do dwóch stron internetowych i nie szuka ogłoszeń na portalach takich jak OLX.

Informacje o poszukiwanych kandydatach warto zamieścić także w mediach społecznościowych i te wybrać, po raz kolejny, odpowiednio do grupy docelowej. Przykładowo, branża IT i marketing często korzystają z ogłoszeń w LinkedIn, a także w dedykowanych dla danej specjalizacji grup na Facebooku zrzeszających osoby o określonych kompetencjach i zainteresowaniach. Mogą być to grupy dla copywriterów, specjalistów mediów społecznościowych, grafików, fotografów czy freelancerów. Dla wielu firm taka forma komunikacji będzie najszybszym sposobem na zdobycie zainteresowania wokół oferty. Co ciekawe, z grup takich często zyskuje się szerszy zasięg oferty, niż z portali ogłoszeniowych – osoby będące w grupie mogą przekazać ogłoszenie bliskim, którzy lepiej spełniają oczekiwania pracodawcy lub podesłać je tym, którzy mogli ofertę przeoczyć.

 

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Biznes

Decyzja o wynajmie biura musi być przemyślana i podyktowana ważnymi czynnikami. Zazwyczaj jest to postępowanie długoterminowe, stąd też warto uwzględnić kilka kluczowych aspektów. Ważny...

Biznes

Umowa na okres próbny jest najpopularniejszą formą zatrudnienia nowego pracownika. Pozwala zweryfikować zaangażowanie podwładnego oraz jego predyspozycje czy umiejętności. Charakteryzuje się krótkim okresem trwania,...

Biznes

Osoba, która decyduje się na założenie działalności gospodarczej, musi wybrać formę prawną własnej firmy. To kluczowa kwestia dla prowadzenia biznesu, sposobu rejestracji, kosztów prowadzenia...

Marketing internetowy

Biznes to nie tylko produkt czy usługa, ale przede wszystkim strategia, która pozwala na ich skuteczną promocję na rynku. Dlatego coraz więcej firm decyduje...

Biznes

Strategia marketingowa to spójny plan rozwoju przedsiębiorstwa oraz maksymalizacja zysków. Niewątpliwie stanowi fundamentalny dokument każdej organizacji, opisujący cechy, które posiada dana marka, jak również...

Marketing internetowy

Pozytywne doświadczenia klientów są niezwykle ważne w każdym biznesie. To właśnie one wpływają na postrzeganie danego produktu, usługi, strony internetowej czy aplikacji. Kluczowe jest...

Sprawdź również

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm...

Księgowość

Jednym z najważniejszych obowiązków każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą jest bieżące regulowanie zobowiązań finansowych wobec urzędu skarbowego. Jedną z podstawowych danin jest podatek dochodowy....

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne