Konsekwencje trwającej pandemii sprawiają, że firmy szukają oszczędności praktycznie w każdym sektorze. Tego typu działania nie oszczędziły reklamy i marketingu, gdzie coraz częściej przedstawiciele przedsiębiorstw chcą zweryfikować skuteczność powziętych działań w Internecie. Tylko jak to zrobić, aby wyniki były miarodajne?
Google Analytics
Umożliwia pomiar liczby konwersji oraz wielkości sprzedaży, zapewnia także informacje, w jaki sposób internauci dotarli do danej witryny i jak z niej korzystają.
W zależności od założonych zdarzeń algorytm może monitorować:
- odbiorców – w tym zdarzeniu znajdują się wszelkie dane dotyczące użytkowników witryny. To bardzo ważna zakładka, pomaga określić grupę docelową oraz spersonalizować działania marketingowe.
- pozyskiwanie nowych użytkowników – ta opcja jest pomocna w zbieraniu danych na temat źródła dotarcia przez użytkowników na stronę internetową. Pozwala zmierzyć skuteczność działań promocyjnych,
- sytuację „na żywo” – wskaże, gdzie oraz ile osób korzysta aktualnie z Twojej witryny, a także historię dotarcia do strony,
- konwersję – zawiera informację o tym, jakie cele uprzednio założone, zostały zrealizowane oraz kiedy klienci rezygnują z zakupów,
- zachowanie – bada sposób użytkowania strony, skuteczność poszczególnych zakładek, dane pomogą w ulepszeniu strukturalnym witryny.
Google Search Console
Dzięki temu narzędziu można dowiedzieć się, w jaki sposób algorytm Google postrzega witrynę. Ponadto, osoba korzystająca z Google Search Console może sprawdzić, jakie słowa kluczowe sprawiają, że dana strona pojawia się wyżej w wyszukiwarce oraz zebrać pozostałe dane, które pomogą w optymalizacji.
W sekcji „Skuteczność” znajdują się raporty związane z ruchem na danej stronie wynikającym z przekierowania przez wyszukiwarkę Google. Wszystkie materiały można dostosować do swoich potrzeb, a do dyspozycji użytkownika pozostają poniższe możliwości:
- liczba wejść na witrynę,
- liczba wyświetleń strony w wyszukiwarce,
- średnia pozycja słów kluczowych,
- współczynnik klikalności, czyli stosunek między ilością kliknięć, a wyświetleń.
Ponadto, informacje z raportu mogą być filtrowane według zapytań, rodzajów urządzeń mobilnych, krajów, typów wyszukiwania, stron oraz konkretnych zapisów dat. Dane zawarte w raporcie są przedstawione za pomocą łatwego do odczytania wykresu.
Google Ads
Google Ads jest narzędziem reklamowym pozwalającym na zwiększenie ruchu na stronie internetowej poprzez publikację różnorodnych reklam. Aby sprawdzić, czy powzięte działania odniosły zamierzony efekt, należy zdefiniować cel kampanii, poniżej znajdują się przykładowe propozycje:
- zwiększenie ruchu na stronie,
- zwiększenie zasięgu kampanii,
- zwiększenie widoczności i wzmocnienie wizerunku przedsiębiorstwa.
Ważnym wskaźnikiem pozwalającym sprawdzić skuteczność kampanii internetowej jest budżet i wszelkie koszy kampanii reklamowych w Google Ads. Aby przekonać się, czy reklamy są opłacalne, należy sprawdzić poniższe wskaźniki:
- ROAS – to wskaźnik mierzący zwrot kosztów reklamy,
- CPC – wskaźnik zwrotu z wydatków w Google Ads,
- Wynik jakości, mierzący trafność reklamy,
- Współczynnik konwersji, który wskaże zwrot z inwestycji.
Powyższe wskaźniki często są wykorzystywane również podczas mierzenia skuteczności kampanii reklamowych na Facebooku.
Miernik skuteczności działań na Facebooku
Elementem działań analizy efektywności działań na portalu są mierniki pomiaru stopnia,
w jakich udało się zrealizować cele. Ze względu na jego rodzaj, mogą się one różnić. Poniżej znajdują się przykładowe kryteria.
- Zaangażowania – w jej skład wchodzi polubienie i reakcje na post, udostępnienia, komentarze oraz polubienie strony,
- Leadowe – koszt pozyskania kontaktu oraz jego ilość, czyli uzupełnionych danych
w formularzu Facebooka, - Konwersji – czyli ilość, wartość, koszt oraz średnia wartość zakupów,
- Ruchu do strony – czyli ilość kliknięcia linku, jego współczynnik i koszt, kliknięcia wychodzące (liczba kliknięć linków miejsc, które są poza usługami Facebooka).
Efektywnych narzędzi mierzących opłacalność powziętych działań marketingowych w Internecie jest sporo. Niemniej jednak na uwagę zasługują Google Analytics, Google Search Console czy Google Ads, które zmierzą prawdziwy zasięg oraz liczbę konwersji użytkowników na stronie, co ostatecznie przekłada się na wyniki finansowe firmy. Warto wziąć pod uwagę także Facebooka, który od kilku lat jest poważnym partnerem
w pozyskiwaniu klientów.