Pozycjonowanie stron internetowych i optymalizacja SEO to obecnie popularne działania marketingowe, które wpływają na widoczność strony w sieci. Odpowiednie narzędzia, wiedza i sprecyzowany cel to czynniki, które mają wpływ na skuteczność pozycjonowania strony internetowej i większość prowadzonych działań marketingowych. Co trzeba wiedzieć, aby uzależnić od siebie użytkowników Google i wzmocnić swoją markę w Internecie?
Pozycjonowanie – co to jest?
Pozycjonowanie to różne działania marketingowe i informatyczne, których celem jest uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania przeglądarki internetowej. Zasada jest bowiem taka, że im wynik wyszukiwania jest wyżej, tym częściej i chętniej trafią na nią użytkownicy. Aby zamienić internautów w klientów przedsiębiorstwa, nie wystarczy jednak dobra reklama, ale szereg działań, które składają się na pozycjonowanie strony firmowej lub sklepu internetowego.
Aż 97% osób korzystających w Polsce z Internetu korzysta z wyszukiwarki Google, wpisując różnorodne słowa i frazy. Zadaniem pozycjonowania jest jak najlepsze dopasowanie się do wyszukiwań odbiorców – odpowiedzenie na zadawane pytania, zaproponowanie idealnej usługi, ale także zapewnienie dobrego contentu. Szansę na kliknięcie przez odbiorców ma jednak niewielu, ponieważ najczęściej liczy się pierwsze 10 wyników wyszukiwania.
Jakie działania wchodzą w skład pozycjonowania?
Pozycjonowanie strony w wyszukiwarce to absolutna konieczność, aby móc generować zyski dzięki wykorzystaniu siły Internetu. Na pozycjonowanie składają się różne grupy działań promocyjnych, do których zalicza się działania SEM (ang. Search Engine Marketing), PPC (Pay Per Click) i SEO (Search Engine Optimalization). SEM to działania, których celem jest osiągnięcie widoczności strony lub sklepu wysoko w wynikach wyszukiwania. Aby to osiągnąć, konieczne jest prowadzenie PPC, czyli kampanii linków sponsorowanych oraz działań optymalizacyjnych SEO. Działania pozycjonujące obejmują więc:
- reklamy w wyszukiwarkach,
- pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych,
- linkowanie wewnętrzne,
- wybór i wdrożenie fraz kluczowych,
- optymalizację treści na stronie,
- optymalizację off-site,
- optymalizację konwersji.
Ile czasu zajmuje zbudowanie dobrej strony pod pozycjonowanie?
Proces powstawania strony internetowej dobrej pod pozycjonowanie jest uzależniony od specyfiki branży oraz innych czynników, które mają wpływ na generowanie zysków z widoczności strony online. Agencje interaktywne, które tworzą strony, często mają wiele szablonów do wyboru, które wykorzystują, kiedy klientowi bardzo zależy na szybkim wykonaniu zadania. Takie strony mogą być funkcjonalne, ale nie są jednak oryginalne. Postawienie indywidualnego projektu zajmuje jednak więcej czasu. Należy także pamiętać o tym, że pozycjonowanie to wieloetapowy proces.
Samo wykupienie domeny i stworzenie strony nie wystarczy. Konieczne jest wykonanie audytów i zbudowanie strategii działania, która umożliwia skuteczne pozycjonowanie.
Kiedy można spodziewać się efektów pozycjonowania?
Efekty z działań są uzależnione od wyboru agencji oraz sprawności copywriterów i specjalistów SEO, którzy tworzą treści. Trzeba się jednak uzbroić w cierpliwość, ponieważ efekty kampanii mogą przychodzić wolno. Z tygodnia na tydzień w zależności od podjętych działań strona internetowa powinna być jednak lepiej widoczna w serpach wyszukiwarki. Po około pół roku wynik działań pozycjonujących stronę powinien być już odpowiedni, aby móc podjąć działania mające na celu polepszenie wyników.
Pozycjonowanie to trudny, czasochłonny i skomplikowany proces, który wymaga umiejętności analitycznych, umiejętności badania konkurencji, ale także dużej wiedzy i doświadczenia. Sukces pozycjonowania jest uzależniony także od strony i umieszczonych na niej informacji. Są branże, które mają mniejszą konkurencję i silniejsze słowa kluczowe. Ma to wpływ na treści umieszczane na stronie, które mogą być bardziej lub mniej dopasowane do potrzeb użytkowników, dlatego zawsze należy jasno ustalić ilość fraz istotnych dla pozycjonowanej strony.
Efekty pozycjonowania zależą także od wieku i dotychczasowej historii domeny i prowadzonych na niej działań, ilości linków przychodzących i wychodzących oraz zasięgu działalności firmy czy sklepu internetowego.