Google Analytics 4 to narzędzie, które zastąpi Universal Analytics od 1 lipca 2023 roku. Jakie zmiany dla użytkowników wprowadza i jakie są jego zalety?
Czym różni się Google Analytics 4 od Universal Analytics?
Główne różnice między Google Analytics 4 a Universal Analytics dotyczą sposobu procesowania danych, modelu mierzenia aktywności, limitów dotyczących liczby zebranych hitów, a także eksportu danych do BigQuery.
Sposób procesowania danych
Google Analytics 4 wykorzystuje inny sposób zbierania, przechowywania, filtrowania oraz raportowania danych od Universal Analytics, co przekłada się na wyraźne różnice z zakresu onboardingu i obsługi panelu. Stosowany przez tę wersję schemat zbliżony jest do rozwiązań zaimplementowanych w Google Analytics for Firebase.
Model mierzenia aktywności
W przeciwieństwie do Universal Analytics, które do mierzenia aktywności wykorzystuje sesje, Google Analytics 4 używa w tym celu zdarzeń z określonymi parametrami. Dzięki temu mierzenie danych ulega przeformułowaniu i staje się łatwiejsze, szczególnie w sytuacji, gdy konieczna jest analiza zachowania zarówno na witrynach internetowych, jak i w aplikacjach mobilnych.
Limit liczby zebranych hitów
Google Analytics 4 pozwala na nielimitowaną liczbę zbieranych hitów, co w znaczącym stopniu ułatwia pracę analityków i stanowi dla nich dużą oszczędność, umożliwiając rezygnację z płatnych narzędzi oferujących te same funkcje.
Eksport danych do BigQuery
Funkcją, która odróżnia Google Analytics 4 od Universal Analytis, jest również możliwość darmowego eksportu danych do BigQuery. Pozwala to na bardziej precyzyjną i multipoziomową analizę danych.
Zmiany, jakie pojawiły się w Google Analytics 4
Google Analytics 4 odstąpiło od dotychczasowego, wykorzystywanego przez Universal Analytics modelu monitorowania konwersji, rentowności i innych wskaźników ruchu konsumenckiego. Do zmian, jakie pojawiły się w nowej wersji narzędzia, zaliczają się:
- nowy wygląd strony głównej,
- integracja kanałów mobile, web i wideo z ujednoliconą metryką,
- włączenie uczenia maszynowego do procesu analizy danych,
- dodanie wielu płatnych narzędzi do dostępnej dla każdego dystrybucji standardowej,
- przyjęcie wielokanałowej perspektywy skoncentrowanej na użytkowniku,
- objęcie analizą stron internetowych, różnych segmentów aplikacji mobilnych oraz kroków użytkowników poza siecią reklamową Google przy mocy ulepszonych algorytmów Cross-Device Analytics,
- wygodniejsza integracja dzięki zbieraniu danych ze źródeł innych niż witryny i aplikacje przy pomocy Measurement Protocol.
Google Analytics 4 umożliwia precyzyjną identyfikację tak zwanych touchpointów, czyli miejsc styku z klientem, mierzenie ich efektywności oraz skuteczniejsze profilowanie zarówno komunikacji marki, jak i samych reklam, na podstawie zebranych danych historycznych.
Zalety przejścia na Google Analytics 4
Przejście na Google Analytics 4 wiąże się z wieloma korzyściami dla użytkowników. Narzędzie to oferuje szerokie możliwości na zrozumienie zachowania użytkowników w wielu kanałach i na wielu poziomach. Google Analytics 4 ułatwia optymalizację ścieżki zakupowej klienta oraz dostarczenie odpowiedniego doświadczenia użytkownika dzięki bazującemu na zdarzeniach zestawu metryk Enhanced Measurement, a także zintegrowanemu raportowaniu danych z zebranych w jednym miejscu stron internetowych i aplikacji. Przejście na Google Analytics 4 to ułatwienie pracy oraz oszczędność czasu i pieniędzy.
Jak zaplanować przejście z Google Analytics 3 do Google Analytics 4?
Wdrożenie Google Analytics przebiega w kilku łatwych do wykonania krokach.
Uruchomienie Google Analytics 4
Pierwszym krokiem na drodze do przejścia z Google Analytics 3 do Google Analytics 4 jest wejście w zakładkę „Administracja” na stronie Google Analytics, wybranie strony, która ma ulec migracji, a następnie kliknięcie w odnośnik „Asystent konfiguracji usługi Google Analytics 4”, znajdujący się pod wybraną usługą. Po wykonaniu tej akcji na ekranie wyświetli się sekcja dająca możliwość utworzenia nowej usługi, gdzie konieczne jest kliknięcie przycisku „Zacznij”, a następnie „Utwórz usługę”, na skutek czego status asystenta konfiguracji usługi Google Analytics 4 zmieni się na „Połączono” i użytkownik zyska możliwość dalszej konfiguracji narzędzia.
Konfiguracja Google Analytics 4
Konfiguracja Google Analytics 4 jest możliwa po kliknięciu przycisku „Przejdź do usługi”, przenoszącego użytkownika do asystenta konfiguracji narzędzia. W tym miejscu możliwe jest połączenie Google Analytics 4 z Google Ads oraz BigQuery, a także zaimportowanie danych i celów z Google Analytics 3. Następnie użytkownik może dokonać konfiguracji zaawansowanych funkcjonalności.
Wdrożenie kodu śledzącego
W celu zakończenia procesu przechodzenia z Google Analytics 3 do Google Analytics 4 konieczne jest wdrożenie kodu śledzącego. By tego dokonać, należy wejść do panelu Google Analytics, z usług aplikacji wybrać tę stworzoną podczas konfiguracji, a następnie kliknąć przycisk znajdujący się pod komunikatem „Twoja witryna nie przesłała jeszcze danych”. Na skutek tej akcji użytkownik zostanie przekierowany do sekcji, w której dokonuje wyboru sposobu tagowania, co stanowi zakończenie procesu konfiguracji Google Analytics 4.
W celu zapoznania się z nowymi funkcjami oferowanymi przez narzędzie użytkownik może skorzystać z kursów Google Analytics dostępnych online.