TikTok to obecnie jedna z najbardziej popularnych platform społecznościowych, na której zarejestrowane są ponad 2 miliardy użytkowników na całym świecie. Aplikacja ta jest obecna w 150 krajach i umożliwia zarówno konsumpcję, jak i samodzielne tworzenie ciekawych treści. Z uwagi na swoje cechy TikTok stanowi platformę o niezwykłym potencjale marketingowym.
Wykorzystanie TikToka do celów marketingowych
Większość aktywnych zarejestrowanych użytkowników TikToka ma mniej niż 30 lat, jest to więc niezwykle interesująca dla wielu firm grupa docelowa. Treści publikowane na tej platformie społecznościowej powinny być zabawne i kreatywne. Równocześnie nie muszą cechować się wysoką jakością, co sprawia, że są łatwe w produkcji, a rozpoczęcie ich tworzenia nie wymaga dużych nakładów finansowych ani długotrwałego planowania.
Do promowania marki na TikToku najlepiej nadają się proste i lekkie filmy dające wrażenie autentyczności. W tym celu doskonale sprawdzają się również niezwykle popularne wyzwania z hashtagiem związanym bezpośrednio z marką lub jednym z jej produktów. Wyzwania tego typu pomagają w zdobywaniu zasięgu i zwiększają świadomość marki. Aplikacja TikTok oferuje również formaty reklamowe pozwalające dotrzeć do potencjalnych klientów przez dokładne targetowanie odbiorców.
Reklama in-feed
W aplikacji dostępne są reklamy in-feed, czyli reklamy skierowane do konkretnego użytkownika, które wyświetlają się na jego stronie głównej oraz stronie wyszukiwania. Treści tego typu mają długość od 5 do 15 sekund i wyświetlają się w trybie pełnoekranowym. Firma może zdecydować o zamieszczeniu przy nich przycisku wzywającego do działania, który przekierowuje użytkowników do innej strony – strony docelowej, strony pobierania lub zakładki z wyzwaniem z hashtagiem. TikTok dla firm umożliwia również udostępnianie reklam przez użytkowników na innych mediach społecznościowych, co znacząco zwiększa zasięgi.
Brand takeover
Brand takeover to reklama w formie obrazu bądź GIF-a, która wyświetla się bezpośrednio po otwarciu aplikacji przez użytkownika i pozostaje na ekranie od 3 do 5 sekund. Pozwala na zwiększenie zasięgów i świadomości marki.
Branded filters
Branded filters, czyli stworzone przez markę filtry, z których mogą korzystać użytkownicy aplikacji TikTok, to doskonały sposób na budowanie rozpoznawalności marki.
Współpraca z influencerami
Influencerzy stanowią istotną część TikToka. Tworzą interaktywne treści w określonym stylu i zachęcają innych użytkowników aplikacji do interakcji, dzięki czemu gromadzą wokół siebie duże społeczności. W celu zwiększenia widoczności marka może zdecydować się na współpracę z influencerem, ważne jest jednak, by jego grupa docelowa pokrywała się z grupą docelową marki.
Czy TikTok może poprawić wizerunek firmy?
TikTok jest platformą, która różni się od pozostałych mediów społecznościowych. Jej specyfika skłania nawet najpoważniejsze marki do pokazywania się od innej, mniej formalnej strony. Treści zamieszczane na TokToku powinny przybierać lekką, a często także humorystyczną formę. Pozwala to ocieplić wizerunek firmy i nawiązać bliższe relacje z klientami.
Kiedy powinno się rozważyć założenie firmowego konta na TikToku?
Założenie firmowego konta na TikToku powinny rozważyć przede wszystkim marki, których grupa docelowa mieści się w przedziale wiekowym użytkowników tej aplikacji lub takie, które chcą poszerzyć swoje zasięgi i dotrzeć z ofertą do młodszych odbiorców. Obecność na tej platformie społecznościowej jest polecana również firmom działającym w takich branżach, jak moda i szeroko pojęta branża beauty, gdyż to właśnie tego typu marki cieszą się największą popularnością wśród użytkowników aplikacji.
Czy warto zatrudnić specjalistę zajmującego się contentem, strategią i grupą docelową?
Prowadzenie firmowego konta na TikToku, a także profilów na innych platformach społecznościowych, to praca wiążąca się z ogromem obowiązków. Osoby pełniące tę funkcję nie tylko realizują strategię marketingową marki, lecz także rozwiązują problemy klientów, odpowiadają na ich pytania, animują społeczność i budują relacje na linii firma – konsument. Zadania te wymagają zaangażowania oraz zestawu specyficznych umiejętności podpartych konkretną wiedzą, ich realizację należy więc powierzyć odpowiednio wykwalifikowanemu personelowi. Z tego powodu zatrudnienie specjalisty zajmującego się contentem, strategią i grupą docelową to krok, na jaki powinna się zdecydować każda nowoczesna firma chcąca zabezpieczyć swoją pozycję na rynku.
Inne sposoby promowania firmy w internecie
Poza prowadzeniem konta na TikToku, firma może promować się w internecie również na inne sposoby. Skuteczną metodą reklamy online jest czytelna i intuicyjna strona internetowa, a także prowadzenie branżowego bloga, dzięki któremu możliwe jest stworzenie wizerunku eksperta w danej dziedzinie. W promowaniu firmy w internecie nieocenione jest wdrożenie strategii SEO i pozycjonowanie strony, pozwalające osiągnąć jak najwyższą pozycję w wyszukiwarce. Proces ten polega między innymi na nasycaniu publikowanych treści słowami kluczowymi, optymalizacji kodu HTML, poprawnym indeksowaniu mobile first oraz linkowaniu wewnętrznym. Sposobami na skuteczną reklamę w sieci są także uruchomienie kampanii Google Ads, promocja firmy poprzez dyskusje na forach internetowych, a także wykorzystywanie innych mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, Youtube, Twitter czy też Linkedin.