Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Marketing internetowy

Eye tracking a projekt strony WWW

Eyetracking

Umiejętne analizowanie zachowania użytkowników na firmowej stronie www i dopasowanie jej projektu tak, by była maksymalnie użyteczna i funkcjonalna to podstawa projektowania współczesnych stron internetowych. Dziś nie wystarczy posiadać własną stronę w sieci, by wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć uwagę do swojej oferty. Twoja strona internetowa powinna rozwijać się wraz z marką, odpowiadać na potrzeby klientów, dopasowywać się do odbiorcy i ułatwiać mu korzystanie z każdej funkcji, jaka została na stronie wprowadzona. Jedną z metod, która usprawnia przygotowywanie stron pod kątem użyteczności jest tzw. eye tracking. Na czym to polega i jak jego wyniki wpływają na projektowanie stron www?

Czym jest eye tracking?

Eye tracking to badanie polegające na śledzeniu gałek ocznych użytkownika korzystającego z komputera, wykorzystujące kamerę oraz diody elektroluminescencyjne rozmieszczone w rogach ekranu. W kontekście projektowania stron www, metodę tą stosuje się przede wszystkim po to, by sprawdzić w jaki sposób użytkownicy postrzegają obiekty znajdujące się przed nimi i wyświetlające się na monitorze. Badanie pozwala odnaleźć elementy, które w szczególności przyciągają uwagę użytkownika i te, które przy naturalnym przeglądaniu stron www są przez użytkowników zupełnie pomijane.

Wyniki badań eye trackingu, przedstawione w formie mapy cieplnej, ścieżki skanowania oraz procentowego wskazania elementów zainteresowania dają lepsze pojęcie o projektowaniu stron internetowych i sklepów online, ułatwiając rozmieszczanie treści, nagłówków i kluczowych elementów generujących sprzedaż i zainteresowanie użytkownika.

Badanie użyteczności strony www – jak wykorzystać eye tracking?

Usability, czyli użyteczność strony www jest jednym z głównych parametrów, na które zwraca się uwagę projektując strony internetowe wygodne dla użytkownika. Zarówno z uwagi na zmieniające się trendy, jak i chęć przygotowania dla swoich odbiorców jak najlepszej jakości strony internetowej, usability powinno być jednym z punktów skupienia projektantów stron www, a metoda eye trackingu może znacząco wspomóc śledzenie użyteczności strony. Uzyskane wyniki pozwolą ocenić które z elementów strony zupełnie się nie sprawdzają, które z nich przyciągają najwięcej uwagi i w jakich gorących punktach warto ustawić podstawowe elementy sprzedażowe tak, by strona generowała zyski, a nie jedynie puste wyświetlenia.

Eye tracking śledzi ruchy gałek ocznych i jest badaniem zupełnie bezbolesnym i nieinwazyjnym z perspektywy użytkownika Internetu. Przeprowadzane na grupie focusowej pozwala przeanalizować działanie konkretnej strony www i określenie w badaniu nie tylko tego, czy użytkownicy korzystają ze strony zgodnie z aktualnymi trendami i branżowymi założeniami, ale jak faktycznie poruszają się po stronie www Twojej firmy.

Podczas badania użytkownicy będą proszeni o wykonanie konkretnych poleceń, w tym np. skorzystanie z formularza kontaktowego, dokonanie zakupu, rejestrację konta czy odszukanie konkretnych informacji na stronie. Uzyskując mapę cieplną wskazującą na ruchy oczu użytkownika, a także czas w jakim poszczególni użytkownicy byli w stanie zrealizować wydawane im polecenia możemy dość śmiało wnioskować na temat elementów strony wymagających natychmiastowej poprawy.

Mapy cieplne, czyli jak odczytywać wyniki eye trackingu na stronie www

Aby zrozumieć w pełni wyniki eye trackingu i przeanalizować je pod kątem usprawnienia użyteczności strony www tworzone są tzw. heat maps, czyli mapy cieplne obrazujące na jakich częściach strony www użytkownicy skupiali swój wzrok podczas badania. Punkty czerwone, najcieplejsze, to oczywiście punkty najważniejsze, a im chłodniejszy kolor (przez pomarańcz, żółty, zieleń, aż do niebieskiego i białego), tym mniejszą uwagę przykuwa dana treść czy element.

W kulturze zachodniej zazwyczaj czytamy od lewej strony do prawej, niezależnie od tego czy sięgamy po książkę, gazetę, czy stronę internetową. W związku z tym w wielu mapach cieplnych widoczne jest, że w taki też sposób skupiamy swój wzrok na firmowych stronach www, szukając najważniejszych informacji w górnym pasku menu oraz po lewej stronie, zgodnie ze schematem litery F.

Wiedzę tą można doskonale wykorzystać przy projektowaniu strony www – nawet jeśli główna treść artykułu znajdzie się w centralnej części strony, punkty takie jak „koszyk”, nawigacja strony czy podstawowe informacje o produkcie powinny pojawiać się kolejno na górze i po lewej stronie ekranu.

Dlaczego eye tracking ma znaczenie przy projektowaniu strony www?

Znając zachowania użytkowników i mając świadomość tego w jaki sposób odbierają treści publikowane na stronach www możemy skupić się na zaprojektowaniu ich w taki sposób, by uwidocznić najważniejsze elementy tam, gdzie użytkownik sięga wzrokiem najczęściej. Nie należy przy tym oczywiście zakładać, że wyłącznie górna i lewa część ekranu będą przyciągały najwięcej uwagi – do uwidocznienia pewnych elementów strony ważnych z perspektywy marki stosuje się różne rozwiązania projektowe. Jakie?

Stosuj obrazy i grafiki, które według wielu przeprowadzonych badań eye trackingu przyciągają najwięcej uwagi i skupiają ją na sobie najdłużej. Jeśli na stronie pojawia się tekst, zadbaj o nagłówki i śródtytuły. Pisane większą czcionką, pogrubione i wyróżnione na tle tekstu przekażą najważniejsze informacje, a jednocześnie zwrócą uwagę w stronę treści, która znajdzie się bezpośrednio pod nimi. Pamiętaj, że pierwsze słowa każdego akapitu są najważniejsze – to na ich podstawie użytkownik stwierdza, czy warto czytać dalej i to na początku tekstu jest w stanie skupić się najbardziej.

Nie istnieje jedna, uniwersalna zasada budowania użytecznych stron www. Choć reguł można wymienić kilka, każda strona internetowa może traktować użyteczność nieco inaczej, dostosowując pojęcie do swoich potrzeb i preferencji swoich użytkowników.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sprawdź również

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm...

Biznes

Inwestowanie swoich pieniędzy to jeden z szybszych sposobów na pomnożenie swoich oszczędności. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej Polaków inwestuje nadwyżki. Jednak dla osób,...

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa...

Biznes

Zbudowanie dobrej jakości ogłoszenia o pracę, które zostanie zauważone i przyciągnie na rozmowę wartościowych kandydatów wymaga nie tylko atrakcyjnych warunków samego zatrudnienia, ale i...

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne