Już 11 lat temu Międzynarodowa Organizacja Standaryzacyjna opracowała normę, której głównym zadaniem jest uporządkowanie wiedzy pracodawców i pracowników z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Jest to norma zakładająca wzięcie odpowiedzialności za ochronę interesów pracowników, ochronę środowiska, czy też branie udziału w akcjach społecznych. Na czym dokładnie polega społeczna odpowiedzialność biznesu i jak ją skutecznie wdrożyć w swojej firmie?
Czym dokładnie jest społeczna odpowiedzialność biznesu?
Zakłada ona zwiększoną dbałość o relację firmy z jej otoczeniem m.in. poprzez wspieranie akcji społecznych, udzielanie się pracowników w wolontariacie, czy też podnoszenie ich kompetencji za pośrednictwem renomowanych kursów i szkoleń. Jednym z filarów strategii CSR (ang. Corporate Social Responsibility) jest udostępnianie informacji o działaniach podejmowanych przez firmę do otoczenia, co jest jednym ze skutecznych sposobów na podniesienie wiarygodności przedsiębiorstwa.
W jaki sposób można wdrożyć standardy CSR?
Udział w przedsięwzięciach społecznych
Jedną z najpopularniejszych obecnie form jest angażowanie się w kampanie społeczne. Udział ten może się przejawiać poprzez wsparcie finansowe poszczególnych fundacji, pracę charytatywną lub organizację warsztatów edukacyjnych, czy też prowadzenie inwestycji z zastosowaniem metod obniżających szkodliwość dla środowiska naturalnego.
Krzewienie świadomości ekologicznej
Działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu przejawiają się m.in. poprzez szkolenia pracowników z zakresu tematyki proekologicznej. Dodatkowo w firmach wdrażana jest segregacja odpadów, a także wdrażanie przyjaznych naturze rozwiązań technologicznych.
Poprawa sytuacji zawodowej pracowników
Normy CSR obejmują również działania bezpośrednie na rzecz poprawy sytuacji pracowników. Pracodawcy inwestują w kursy i szkolenia podnoszące ich kwalifikacje, a do tego zapewniają wysoki poziom prywatnej opieki medycznej. Innymi przykładami mogą być zaangażowanie w programy mające na celu walkę z dyskryminacją pracowników niepełnosprawnych, czy też kobiet w ciąży.
Działania te mają na celu również wyrównanie szans między kobietami a mężczyznami na rynku pracy.
Wprowadzanie oznakowań
Wszyscy znamy m.in. takie oznakowania, jak Euroliść lub Fairtrade. Firmy odpowiedzialne społecznie udzielają wyczerpujących informacji na temat swoich produktów, tak aby umożliwić świadomym konsumentom zakup wyrobu, który jest wolny od szkodliwych substancji chemicznych, nie jest wytworzony kosztem pracy niewolniczej lub cierpienia zwierząt.
Zarządzanie łańcuchem dostaw
Każdy etap projektowania i wytwarzania dóbr angażuje kolejne grupy osób nie tylko z firmy, lecz też i z zewnątrz. Firma odpowiedzialna społecznie dokładnie sprawdza swoich dostawców i podwykonawców, unikając współpracy z firmami nieprzestrzegającymi wymaganych standardów.
Raporty społeczne
Pozwalają one na wprowadzenie pełnej przejrzystości w obszarze sposobów zarządzania przedsiębiorstwem, ze szczególnym naciskiem na realizację strategii określających funkcjonowanie z zakresu działań odpowiedzialności społecznej. Zawierają one informacje na temat czasu sprawozdawczego, wyników firmy, a także celów i obranej polityki prowadzenia firmy.
Jakie korzyści płyną z wprowadzenia modelu społecznej odpowiedzialności biznesu?
Oprócz skutecznego kreowania wizerunku przedsiębiorstwa godnego zaufania pojawia się także szereg innych korzyści. Jakich?
- Wyższa płynność finansowa, wynikająca z lepszych wyników sprzedażowych.
- Lepsze wykorzystanie zasobów ludzkich.
- Spadek poziomu wpływu negatywnego na środowisko naturalne.
- Realizacja większej ilości ważnych inicjatyw społecznych dzięki wysokiemu wsparciu finansowemu.
- Wyższa kultura i bezpieczeństwo pracy.
- Podnoszenie poziomu skuteczności kampanii społecznych i proekologicznych m.in. poprzez zezwolenie na wykorzystanie wizerunku firmy.
- Wyrównanie szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy.
CSR wyznacznikiem firmy przyszłości?
Model społecznej odpowiedzialności biznesu pozwala na pokazanie przyjaznej twarzy biura, troszczącej się o pracowników i otoczenie. Wprowadzanie w życie takowego sposobu zarządzania będzie skutkowało wzrostem zaufania społecznego i lepszą motywacją pracowników do działania. Być może rozpowszechnienie modelu CSR pomoże podnieść jego rangę z alternatywnej możliwości prowadzenia firmy do niezbędnego standardu.