Marketing, zwłaszcza e-marketing, rządzi się własnymi prawami, a każdy kto nawet przez krótką chwilę zajmował się tym tematem wie, że tutaj każdy krok musi być przemyślany. Przypadkowość w reklamie i marketingu praktycznie nie istnieje. Dlatego też warto zawczasu znać zasady, które dominują w tym sektorze oraz modele, które doskonale sprawdzą się do zwiększenia zasięgów. Jednym z takich modeli jest model AIDA.
Bez wątpienia emocje w marketingu odgrywają ogromną rolę. Wzbudzenie różnego rodzaju emocji i wywołanie w jego głowie konkretnych obrazów to prosta droga do sukcesu. Tego typu reklamy i treści zapadają w pamięć, co przyczynia się do wzrostu zainteresowania ofertą, a tym samym – lepszych wyników sprzedażowych.
Wykorzystanie AIDA jako modelu reklamy to jeden z najskuteczniejszych typów marketingowych. Czym model AIDA jest i w jakich sytuacjach może zostać wykorzystany? Jakie treści zostały utworzone w ten sposób?
Model komunikacji AIDA – definicja
Model AIDA został opracowany niemal 100 lat temu, a nawet dzisiaj stanowi on jedną z technik strategii marketingowych. Jako technika, zadaniem modelu AIDA jest przede wszystkim wzbudzenie zainteresowania wśród potencjalnego klienta. Model AIDA opiera się na 4 podstawowych filarach, dzięki którym możliwe jest zwiększenie swojej sprzedaży.
Model AIDA został opracowany dokładnie w 1898 roku przez St. Elmo Lewisa, który w swojej teorii wspomniał o 3 najważniejszych zasadach skutecznej reklamy – uwaga klienta, zainteresowanie oraz ostateczne przekonanie go do zakupu. W efekcie powstał model hierarchii efektów skupiające się na kwestiach poznawczych, afektywnych oraz behawioralnych.
Dlaczego model AIDA jest skuteczny w content marketingu?
Jednym z najskuteczniejszych sposobów na wzbudzenie zainteresowania potencjalnego klienta jest pokazanie mu, że rozumiemy jego potrzeby, a także potrzeby. Wykorzystanie pragnień i emocji, a także przedstawienie wszelkiego rodzaju korzyści związane z finalizacją zakupu – skutecznie pozwoli domknąć sprzedaż, a nawet utrzymać zainteresowanie klienta. Język korzyści od lat jest jedną z najskuteczniejszych technik marketingowych i to właśnie na nim opiera się cały model marketingowy AIDA.
Model komunikacji z klientem to 4 etapy, które pozwalają na budowanie długotrwałych relacji z klientem.
AIDA, czyli co?
Model AIDA to skrót od akronimów:
- Attention – wzbudzenie uwagi klienta i przyciągnięcia go do konkretnego towaru;
- Interest – zainteresowanie przedstawioną ofertą;
- Desire – pragnienie potencjalnego klienta i pojawienia się chęci kupna produktu;
- Action – działania zachęcające klienta do ostatecznego zakupu, finalizacja procesu.
Jednym z najtrudniejszych etapów wykorzystania modelu AIDA w content marketingu jest wzbudzenie zainteresowania potencjalnego klienta. Szeroki wybór różnego rodzaju ofert, a tym samym ogromna konkurencja utrudniają ten proces. Dlatego model AIDA opiera się w dużej mierze na emocjach klienta i tworzenia za pomocą obrazów i treści chęci do dokonania zakupu bądź bliższego zapoznania się z ofertą.
Niekiedy w modelu AIDA wspomina się również o satysfakcji klienta, co sprzyja budowaniu trwałej relacji.
Zastosowanie modelu AIDA – wybrane przykłady
Model AIDA w znajduje swoje zastosowanie w różnego typu działaniach marketingowych i reklamowych. Doskonale sprawdza się zarówno w content marketingu, jak i w reklamach dostępnych w telewizji. Typowe reklamy, wykorzystujące filary AIDA można spotykać zwłaszcza w:
- Postach w mediach społecznościowych – zastosowanie modelu AIDA w postach na SM zwiększa szansę, że zostaną one doczytane do końca. W efekcie spełnią one swoją podstawową funkcję i zachęcą do podjęcia działania użytkownika;
- Kampaniach mailingowych – model AIDA znajduje zastosowanie już w tytule wiadomości, wzbudzając zainteresowanie czytelnika do otwarcia e-maila. W treści natomiast można już rozwijać język korzyści, budując emocje i tworząc pozytywne obrazy za pomocą słów. Na końcu wiadomości w kampanii mailingowej znajduje się zazwyczaj odnośnik, zmuszający do podjęcia działania;
- Spotach reklamowych – wrzucenie klienta w sam środek obrazu i emocji. W większości reklam nazwa marki czy jego logo przedstawiane jest dopiero pod koniec spotu;
- Kampaniach teaserowych – wykorzystanie ciekawych u pomysłowych haseł na plakatach lub innych powierzchniach. Hasła nawiązują do siebie i ostatecznie wyjaśniają sens, który wzbudza emocje i chęć działania klienta.
Model komunikacji AIDA znajdzie swoje zastosowanie także w optymalizacji SEO oraz pozycjonowania strony w wyszukiwarkach. Wynika to z tego, że optymalizacja sama w sobie ma za zadanie przyciągnąć klienta na stronę oraz zatrzymać go na niej dłużej. Dlatego optymalizacja oparta na 4 filarach techniki marketingowej AIDA jest skuteczniejsza. Pozycjonowanie pod frazy i pisanie językiem korzyści to szansa na zwiększenie ruchu organicznego wśród klientów zainteresowanych danego typu produktem bądź usługą.
AIDA to zatem model marketingowy wykorzystywany w sprzedaży na każdym etapie tego procesu. Stąd też jego wykorzystanie, nawet w najmniejszej części, może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży.