Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Marketing internetowy

Czym jest model AIDA i gdzie warto go stosować?

Model AIDA

Marketing, zwłaszcza e-marketing, rządzi się własnymi prawami, a każdy kto nawet przez krótką chwilę zajmował się tym tematem wie, że tutaj każdy krok musi być przemyślany. Przypadkowość w reklamie i marketingu praktycznie nie istnieje. Dlatego też warto zawczasu znać zasady, które dominują w tym sektorze oraz modele, które doskonale sprawdzą się do zwiększenia zasięgów. Jednym z takich modeli jest model AIDA.

Bez wątpienia emocje w marketingu odgrywają ogromną rolę. Wzbudzenie różnego rodzaju emocji i wywołanie w jego głowie konkretnych obrazów to prosta droga do sukcesu. Tego typu reklamy i treści zapadają w pamięć, co przyczynia się do wzrostu zainteresowania ofertą, a tym samym – lepszych wyników sprzedażowych.

Wykorzystanie AIDA jako modelu reklamy to jeden z najskuteczniejszych typów marketingowych. Czym model AIDA jest i w jakich sytuacjach może zostać wykorzystany? Jakie treści zostały utworzone w ten sposób?

Model komunikacji AIDA – definicja

Model AIDA został opracowany niemal 100 lat temu, a nawet dzisiaj stanowi on jedną z technik strategii marketingowych. Jako technika, zadaniem modelu AIDA jest przede wszystkim wzbudzenie zainteresowania wśród potencjalnego klienta. Model AIDA opiera się na 4 podstawowych filarach, dzięki którym możliwe jest zwiększenie swojej sprzedaży.

Model AIDA został opracowany dokładnie w 1898 roku przez St. Elmo Lewisa, który w swojej teorii wspomniał o 3 najważniejszych zasadach skutecznej reklamy – uwaga klienta, zainteresowanie oraz ostateczne przekonanie go do zakupu. W efekcie powstał model hierarchii efektów skupiające się na kwestiach poznawczych, afektywnych oraz behawioralnych.

Dlaczego model AIDA jest skuteczny w content marketingu?

Jednym z najskuteczniejszych sposobów na wzbudzenie zainteresowania potencjalnego klienta jest pokazanie mu, że rozumiemy jego potrzeby, a także potrzeby. Wykorzystanie pragnień i emocji, a także przedstawienie wszelkiego rodzaju korzyści związane z finalizacją zakupu – skutecznie pozwoli domknąć sprzedaż, a nawet utrzymać zainteresowanie klienta. Język korzyści od lat jest jedną z najskuteczniejszych technik marketingowych i to właśnie na nim opiera się cały model marketingowy AIDA.

Model komunikacji z klientem to 4 etapy, które pozwalają na budowanie długotrwałych relacji z klientem.

AIDA, czyli co?

Model AIDA to skrót od akronimów:

  • Attention – wzbudzenie uwagi klienta i przyciągnięcia go do konkretnego towaru;
  • Interest – zainteresowanie przedstawioną ofertą;
  • Desire – pragnienie potencjalnego klienta i pojawienia się chęci kupna produktu;
  • Action – działania zachęcające klienta do ostatecznego zakupu, finalizacja procesu.

Jednym z najtrudniejszych etapów wykorzystania modelu AIDA w content marketingu jest wzbudzenie zainteresowania potencjalnego klienta. Szeroki wybór różnego rodzaju ofert, a tym samym ogromna konkurencja utrudniają ten proces. Dlatego model AIDA opiera się w dużej mierze na emocjach klienta i tworzenia za pomocą obrazów i treści chęci do dokonania zakupu bądź bliższego zapoznania się z ofertą.

Niekiedy w modelu AIDA wspomina się również o satysfakcji klienta, co sprzyja budowaniu trwałej relacji.

Zastosowanie modelu AIDA – wybrane przykłady

Model AIDA w znajduje swoje zastosowanie w różnego typu działaniach marketingowych i reklamowych. Doskonale sprawdza się zarówno w content marketingu, jak i w reklamach dostępnych w telewizji. Typowe reklamy, wykorzystujące filary AIDA można spotykać zwłaszcza w:

  • Postach w mediach społecznościowych – zastosowanie modelu AIDA w postach na SM zwiększa szansę, że zostaną one doczytane do końca. W efekcie spełnią one swoją podstawową funkcję i zachęcą do podjęcia działania użytkownika;
  • Kampaniach mailingowych – model AIDA znajduje zastosowanie już w tytule wiadomości, wzbudzając zainteresowanie czytelnika do otwarcia e-maila. W treści natomiast można już rozwijać język korzyści, budując emocje i tworząc pozytywne obrazy za pomocą słów. Na końcu wiadomości w kampanii mailingowej znajduje się zazwyczaj odnośnik, zmuszający do podjęcia działania;
  • Spotach reklamowych – wrzucenie klienta w sam środek obrazu i emocji. W większości reklam nazwa marki czy jego logo przedstawiane jest dopiero pod koniec spotu;
  • Kampaniach teaserowych – wykorzystanie ciekawych u pomysłowych haseł na plakatach lub innych powierzchniach. Hasła nawiązują do siebie i ostatecznie wyjaśniają sens, który wzbudza emocje i chęć działania klienta.

Model komunikacji AIDA znajdzie swoje zastosowanie także w optymalizacji SEO oraz pozycjonowania strony w wyszukiwarkach. Wynika to z tego, że optymalizacja sama w sobie ma za zadanie przyciągnąć klienta na stronę oraz zatrzymać go na niej dłużej. Dlatego optymalizacja oparta na 4 filarach techniki marketingowej AIDA jest skuteczniejsza. Pozycjonowanie pod frazy i pisanie językiem korzyści to szansa na zwiększenie ruchu organicznego wśród klientów zainteresowanych danego typu produktem bądź usługą.

AIDA to zatem model marketingowy wykorzystywany w sprzedaży na każdym etapie tego procesu. Stąd też jego wykorzystanie, nawet w najmniejszej części, może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Marketing internetowy

Optymalizacja konwersji (CRO) to działania poprawiające doświadczenie użytkownika, które w założeniu mają doprowadzić do konwersji w obrębie witryny internetowej, czyli np. dokonania zakupu, pobrania...

Biznes

Decyzja o wynajmie biura musi być przemyślana i podyktowana ważnymi czynnikami. Zazwyczaj jest to postępowanie długoterminowe, stąd też warto uwzględnić kilka kluczowych aspektów. Ważny...

Biznes

Umowa na okres próbny jest najpopularniejszą formą zatrudnienia nowego pracownika. Pozwala zweryfikować zaangażowanie podwładnego oraz jego predyspozycje czy umiejętności. Charakteryzuje się krótkim okresem trwania,...

Biznes

Osoba, która decyduje się na założenie działalności gospodarczej, musi wybrać formę prawną własnej firmy. To kluczowa kwestia dla prowadzenia biznesu, sposobu rejestracji, kosztów prowadzenia...

Marketing internetowy

Biznes to nie tylko produkt czy usługa, ale przede wszystkim strategia, która pozwala na ich skuteczną promocję na rynku. Dlatego coraz więcej firm decyduje...

Biznes

Strategia marketingowa to spójny plan rozwoju przedsiębiorstwa oraz maksymalizacja zysków. Niewątpliwie stanowi fundamentalny dokument każdej organizacji, opisujący cechy, które posiada dana marka, jak również...

Sprawdź również

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm...

Księgowość

Jednym z najważniejszych obowiązków każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą jest bieżące regulowanie zobowiązań finansowych wobec urzędu skarbowego. Jedną z podstawowych danin jest podatek dochodowy....

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne