Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Księgowość

Czy można anulować fakturę?

Anulowanie faktury

Lista obowiązków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej jest naprawdę długa. Pomoc w sprawnym działaniu, które ma wspierać rozwój firmy zapewniają poszczególne działy. Jednym z kluczowych jest księgowość. Również osoby odpowiedzialne za finanse, prowadzenie ksiąg rachunkowych i wiele innych zadań, są obarczone ogromnym natłokiem pracy. Wszystkie te czynniki stanowią podstawę do zaistnienia błędów m.in. podczas wystawiania faktur. Co należy zrobić, kiedy znajdziemy się w takiej sytuacji? Jest to pytanie, które stawia sobie wielu przedsiębiorców oraz osoby odpowiedzialne za przygotowywanie tych dokumentów.

Kiedy można anulować fakturę?

Przepisy ustawy o VAT stawiają sprawę jasno – wystawionej faktury nie można anulować. W przypadku pojawienia się błędnych informacji można dokonać korekty. Organy podatkowe wyłącznie wyrażają zgodę na anulowanie faktury przy spełnieniu dwóch warunków:

  • transakcja nie doszła do skutku,
  • odbiorca nie otrzymał faktury VAT, więc analogicznie nie trafiła ona do obiegu prawnego.

Powyżej wymienione czynniki dotyczą sytuacji, kiedy dokument sprzedażowy został wystawiony niepotrzebnie. Fakturę można anulować w sytuacji, gdy dotyczy ona czynności, która nie została wykonana. Można to zrobić jednak tylko w sytuacji, gdy dokument nie został dostarczony do kontrahenta. Oznacza to, że wystawca dokumentu musi posiadać oba egzemplarze.

Częstym powodem takiego działania jest np. sytuacja, gdy klient zrezygnował z zamówienia na podstawie którego została wystawiona faktura. Mógł nie odebrać przesyłki, do której został dołączony dokument sprzedażowy. W przypadku takiego zdarzenia nie doszło do sprzedaży, gdyż transakcja nie doszła do skutku, a tym samym nie utworzył się obowiązek podatkowy. Również faktura VAT nie trafiła do rąk odbiorcy. To wszystko daje podstawę do skorzystania z możliwości anulowania faktury.

Anulowanie faktury

Brak uregulowania płatności a anulowanie faktury

Analiza prawna zapisów o anulowaniu faktury VAT, przywołuje jednak pewną wątpliwość wśród przedsiębiorców. Często zastanawiają się bowiem, co w sytuacji, kiedy to kontrahent uchyla się od uregulowania zapłaty za wykonaną usługę lub dostarczony towar, a nawet nie chce przyjąć faktury?

Odpowiadając na pierwszą część pytania, należy podkreślić, że podstawą do anulowania nie może być sytuacja, kiedy do doszło do zdarzeń gospodarczych wskazanych na dokumencie. Również brak akceptacji zobowiązania do zapłaty lub chęci przyjęcia faktury, nie może być traktowane, jako powód do anulowania.

Co zrobić z fakturami zawierającymi błędy?

Pojawiających się na fakturze błędów nie poprawi się jej anulowaniem. Jedynym sposobem jest wystawienie faktury korygującej lub noty korygującej. Ustawodawca wskazuje na różne powody wystawiania tzw. „korekt”. Są to błędy formalne, czyli m.in:

  • omyłkowo dodane dopiski,
  • błędny numer faktury,
  • błędny numer nip jednej ze stron umowy,
  • nieprawidłowe dane sprzedawcy,
  • niewłaściwy adres,
  • niepoprawne dane nabywcy lub sprzedawcy (błędy w imionach, nazwiskach, adresach, itp.),
  • błędne nazwy towarów, usług lub ich kody,
  • złe ceny,
  • brak informacji o zniżkach,
  • błędne wartości produktu.

Prawidłowe anulowanie faktury

Osoba zajmująca się księgowością musi zwrócić uwagę na numerowanie tych dokumentów. Numeracja musi być chronologiczna i niezaburzona. Jest to podstawowa zasada, pozwalająca na uniknięcie ewentualnych problemów.

Aby poprawnie anulować fakturę VAT należy przekreślić obie wersje faktur (zarówno oryginał jak i kopię) oraz dołączyć opis stwierdzający, że dokument został anulowany opatrzony datą oraz podpisem osoby uprawnionej. Warto również podać powód anulowania faktury, nie jest to jednak wymagane przepisami prawa – pomoże natomiast firmie. Pomimo iż anulowane faktury nie podlegają ewidencji, muszą być one przechowywane w firmie. Pozwala to zachować, wcześniej wspomnianą ciągłość numeracji faktur.

Anulowanie faktury

Anulowanie faktury VAT nie może być często wykorzystywane przez przedsiębiorców. Jest to metoda mająca zastosowanie w wyjątkowych sytuacjach, opisanych w powyższym artykule. Jeżeli przedsiębiorca dokonuje anulowania faktury, jako podatnik jest on uprawniony do zmniejszenia podatku należnego, wykazanego pierwotnie w deklaracji VAT za okres rozliczeniowy, w którym uwzględniono wartości wynikające z anulowania faktury VAT, poprzez złożenie deklaracji VAT.

Najlepszym sposobem na uniknięcie anulowania lub wystawiania korekt jest staranna, uważna praca osób odpowiedzialnych za ich wystawianie. Warto również skorzystać z dedykowanych rozwiązań dostępnych na rynku, które mają za zadanie ułatwić wystawianie faktur online. Pozwolą one również zniwelować pojawiające się błędy.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Najnowsze

Dobry UX sprawia, że użytkownik nie tylko w prosty i przejrzysty sposób znajduje to, czego szuka, ale także z łatwością może poruszać się po danej witrynie. W przypadku sklepów internetowych to bardzo ważne. Jednak...

Marketing w social mediach jest niezwykle ważny. Warto zatem zastanowić się, które platformy będą najbardziej skuteczne w promowaniu danej firmy. Niewątpliwie najpopularniejszy jest Facebook czy Instagram. Jednak...

Marketing internetowy

Darmowe kursy Google – czy warto z nich korzystać? Internetowe rewolucje to szkolenia składające się z ponad 20 kursów, podzielonych na moduły, które zawierają lekcje o bogatym zakresie tematycznym. Rozpoczynając...

Pandemia Covid-19 wymusiła przejście na pracę zdalną w wielu przedsiębiorstwach. Było to konieczne, aby zachować ciągłość prawidłowego funkcjonowania danej firmy. Pojawiła się także potrzeba zapewnienia swoim pracownikom...

IT

Polska jest liderem w Europie środkowo-wschodniej w zakresie świadczenia usług outsourcingu IT. Każdy przedsiębiorca wie, jak ważna jest przewaga nad konkurencją, nie dziwi więc fakt, że coraz więcej firm, w tym...

Aktualności

Sprzedaż transgraniczna niesie za sobą ogromny potencjał oraz sporo możliwości dla przedsiębiorców. Dzięki wdrożeniu cross-border’a do strategii e-biznesu można zdywersyfikować kapitał i wypracować większe zyski. Jeśli chcesz rozpocząć...

Sprawdź również

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa jest korekta...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm lub na żądanie nabywcy. Ze względu na korzystanie...

Biznes

Inwestowanie swoich pieniędzy to jeden z szybszych sposobów na pomnożenie swoich oszczędności. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej Polaków inwestuje nadwyżki. Jednak dla osób, które nigdy wcześniej nie miały...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do 31 marca każdego roku przedsiębiorcy mają...

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne