Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Biznes

Czy franczyza się opłaca?

Jak działa franczyza?

Jak wynika z raportów na temat franczyz, w Polsce między 2019 a 2020 r. w Polsce było ponad 1310 sieci franczyzowych, a własne biznesy w ramach franczyz prowadzi 83 tysiące franczyzobiorców. Zastanawiasz się, czy franczyza to dobry pomysł? Jeśli masz środki finansowe i chcesz rozwijać markę, franczyza to dobry sposób na zarabianie pieniędzy. Bycie franczyzobiorcą to dla wielu osób lepsze rozwiązanie niż założenie własnej firmy. Franczyza zapewnia mniejsze ryzyko, ale daje taką satysfakcję, jak prowadzenie własnego biznesu.

Jak działa franczyza?

Franczyza (z ang. franchising) to system sprzedaży towarów, usług lub technologii, który opiera się na współpracy franczyzodawcy z jego indywidualnymi franczyzobiorcami. Cechą charakterystyczną jest to, że podmioty te są niezależnymi od siebie przedsiębiorstwami. Franczyzodawca podejmuje współpracę z franczyzobiorcą opartą na modelu biznesowym, który polega na udzielaniu wiedzy czy prawa do korzystania z marki. W zamian za to oczekuje określonego wynagrodzenia.

Wyróżnia się różne rodzaje franczyz. Można je podzielić ze względu na rodzaj prowadzonej działalności, rodzaj know-how przekazywanego przez franczyzodawców oraz ze względu na organizację systemu franczyzowego.

Jakie są najpopularniejsze sieci do współpracy?

Nawiązanie współpracy z franczyzodawcą ma wiele zalet. Nic więc dziwnego, że wiele osób zastanawia się nad prowadzeniem własnej franczyzy. Jak kształtuje się rynek franczyz w Polsce? Wśród najpopularniejszych sieci można wyróżnić sieci:

  • PKO Bank Polski
  • Carrefour Express
  • Żabka Polska
  • McDonald’s
  • Subway
  • DaGrasso
  • Esotiq
  • Golden Rose
  • pl

Jak widać franczyzy w Polsce to sieci z różnorodnych branż. Od sprzedaży produktów spożywczych, kosmetyków lub bielizny po lokale gastronomiczne, a także firmy specjalizujące się w usługach transportowych.

Czy franczyza się opłaca?

Franczyza – jakie warunki musi spełnić franczyzobiorca?

Prowadzenie franczyzy pozwala na prowadzenie własnego biznesu, podejmowanie ciekawych wyzwań i rozwój. Podstawowym warunkiem do prowadzenia franczyzy jest jednak wywiązywanie się ze zobowiązań finansowych. Aby móc założyć franczyzę konieczne jest to, aby spełniać wymagania finansowe. Co więcej, w zależności od przyjętego modelu, zwykle ponosi się różne opłaty.

Ile kosztuje franczyza?

Podpisanie umowy franczyzy wiąże franczyzodawcę i franczyzobiorcę relacjami biznesowymi. Wiąże się to z tym, że upoważnia się franczyzobiorcę m.in. do legitymowania się nazwą, logo czy wiedzą z zakresu prowadzenia danej firmy. Możliwość korzystania z tych przywilejów wiąże się jednak z obowiązkiem przekazywania franczyzodawcy określonych w umowie udziałów w zyskach. Co miesiąc franczyzobiorca musi ponosić tzw. opłaty franczyzowe. Zwykle jest to proces od obrotów przekazywany regularnie.

Na początku trzeba też wnieść opłatę licencyjną, która upoważnia franczyzobiorcę do korzystania ze znaku towarowego, jest opłatą za szkolenia, a także działania promocyjne.

Czy franczyza się opłaca?

Otworzenie i prowadzenie franczyzy jest uzależnione od wielu czynników. Chociaż system franczyzowy zapewnia mniejsze ryzyko niepowodzenia niż własny biznes, to dobry franczyzobiorca wie, że aby prowadzenie franczyzy się opłacało, poza pozwoleniem na korzystanie ze stanu towarowego i przekazaniem know-how, ważne jest także oferowanie pomocy, wsparcie sprzedażowe i marketingowe czy przekazywanie wskazówek pozwalających optymalizować biznes. Jaką franczyzę wybrać? Najbardziej opłacalne franczyzy to te związane z gastronomią, produktami bankowymi czy nieruchomościami.

 

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Biznes

Decyzja o wynajmie biura musi być przemyślana i podyktowana ważnymi czynnikami. Zazwyczaj jest to postępowanie długoterminowe, stąd też warto uwzględnić kilka kluczowych aspektów. Ważny...

Biznes

Umowa na okres próbny jest najpopularniejszą formą zatrudnienia nowego pracownika. Pozwala zweryfikować zaangażowanie podwładnego oraz jego predyspozycje czy umiejętności. Charakteryzuje się krótkim okresem trwania,...

Biznes

Osoba, która decyduje się na założenie działalności gospodarczej, musi wybrać formę prawną własnej firmy. To kluczowa kwestia dla prowadzenia biznesu, sposobu rejestracji, kosztów prowadzenia...

Marketing internetowy

Biznes to nie tylko produkt czy usługa, ale przede wszystkim strategia, która pozwala na ich skuteczną promocję na rynku. Dlatego coraz więcej firm decyduje...

Biznes

Strategia marketingowa to spójny plan rozwoju przedsiębiorstwa oraz maksymalizacja zysków. Niewątpliwie stanowi fundamentalny dokument każdej organizacji, opisujący cechy, które posiada dana marka, jak również...

Marketing internetowy

Pozytywne doświadczenia klientów są niezwykle ważne w każdym biznesie. To właśnie one wpływają na postrzeganie danego produktu, usługi, strony internetowej czy aplikacji. Kluczowe jest...

Sprawdź również

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm...

Księgowość

Jednym z najważniejszych obowiązków każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą jest bieżące regulowanie zobowiązań finansowych wobec urzędu skarbowego. Jedną z podstawowych danin jest podatek dochodowy....

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne