Social media marketing to stosunkowo młoda, ale z roku na rok zyskująca coraz bardziej na znaczeniu dziedzina w obrębie marketingu internetowego. Już dziś mówi się o tym, że marki które nie działają w mediach społecznościowych dla wielu użytkowników pozostają zupełnie niezauważalne i nie istnieją. Profil w mediach społecznościowych to jednak nie tylko wirtualna wizytówka Twojej firmy. Umiejętne wykorzystanie obecności w social media może być skutecznym narzędziem marketingowym i promocyjnym oraz jedną z najlepszych metod komunikacji z klientem. Czym jest social media marketing i jak go wykorzystać?
Podstawy social media marketingu
SMM (social media marketing) to docelowo działania, które mają generować ruch na stronie internetowej marki i wspomóc budowanie jej wizerunku w sieci. W ostatnim czasie social media zaczynają odgrywać jednak o wiele ważniejszą rolę i poza przekierowywaniem do strony www mają odgrywać jeden z głównych kanałów komunikacji z klientami. Bez względu na to, czy mówimy o profilu na Facebooku, Twitterze, Instagramie, LinkedIn czy YouTube, każdy z nich ma wiarygodnie reprezentować naszą markę, ułatwiać zdobywanie nowych klientów, docierać do nich z reklamą i przekonywać do skorzystania z oferty nawet bez bezpośredniego łączenia odwiedzin profilu w mediach społecznościowych z wyświetleniami strony głównej.
Marketing w mediach społecznościowych jest jednym z narzędzi długofalowej strategii marketingowej. Przy współczesnym skupieniu odbiorców właśnie w social mediach, SMM może okazać się ważniejszy i skuteczniejszy niż tradycyjne formy reklamy internetowej. Social media umożliwiają wymianę treści pomiędzy użytkownikami – za reklamę profilu naszej marki będziemy odpowiadać nie tylko my tworzący profil, ale i użytkownicy wchodzący w nim z interakcję, decydujący się na udostępnianie treści swoim znajomym.
Jakie social media wykorzystuje się w polskim marketingu?
Media społecznościowe docierają na cały świat i profil twojej marki, choć stworzony w Polsce, prowadzony po polsku i kierowany do odbiorcy w kraju może równie dobrze dotrzeć w ręce klienta zagranicznego znajdującego się po drugiej stronie globu. Chcąc skutecznie wykorzystać możliwości marketingu internetowego warto na bieżąco śledzić trendy i sprawdzać które z mediów społecznościowych są w Polsce najbardziej aktywne i mają największy potencjał reklamowy. Według raportu Digital Poland 2019, pierwsze miejsca zajmują YouTube oraz Facebook, a tuż za nimi plasuje się Instagram. Nieco mniejsze znaczenie ma u nas Twitter, Snapchat oraz LinkedIn, z którego korzystają przede wszystkim marki skupiające się na pozyskiwaniu zainteresowania ludzi branży, np. w obrębie marketingu internetowego.
Social media marketing – na czym to polega?
Jak bawić się marketingiem w mediach społecznościowych, by prowadzenie profilu na jednym z popularnych portali miało dla marki jakikolwiek sens? Działania warto zacząć od opracowania strategii, bo choć samo istnienie w mediach społecznościowych ma jakieś znaczenie, dziś jest już ono o wiele mniejsze niż jeszcze kilka lat temu. Użytkownik wymaga dziś nie tylko tego, by marka pojawiała się w social media, ale aktywnie się w nich udzielała. Profil ma wzbudzać zaangażowanie, zachęcać do interakcji i przekazywać odbiorcy treści w zupełnie innej formie niż strona internetowa czy reklama tradycyjna.
Marketing w mediach społecznościowych opiera się o ideę marketingu wirusowego – dobra treść odnosi sukces, jeśli zaczyna być udostępniana przez wielu użytkowników i dzięki nim dociera do kolejnych, generując duży ruch wokół postu, a w efekcie także na stronie internetowej.
Tzw. viral to jednak nie wszystko. Jeden post może cieszyć się ogromną popularnością, ale nie przełoży się na długofalowe efekty jeśli nie pójdzie w parze z dużym zaangażowaniem marki w interakcje z odbiorcami, tworzenie spójnego profilu i wizerunku marki oraz przygotowywanie kolejnych treści z dużym potencjałem wirusowym. Zdobycie chwilowej popularności nie jest trudne. Najważniejsze pytanie marketingu social media to jak popularność taką utrzymać.
Stawiając na social media marketing warto przeprowadzić dokładne badanie swojej społeczności i zdecydować w których mediach społecznościowych mamy największe szanse dotarcia do grupy docelowej. Znaczenie mają wiek, miejsce zamieszkania, płeć czy zainteresowania, bo nawet najpopularniejsze media społecznościowe nie interesują w równym stopniu wszystkich użytkowników Internetu. Badaniu grupy docelowej warto poświecić sporo czasu, bo prowadzenie mediów społecznościowych i dbanie o wizerunek marki w sieci wymaga dużego nakładu energii i nie warto marnować jej na media społecznościowe, które nie dotrą do Twojego odbiorcy.
Płatna reklama w social media
Darmowe treści to nie jedyny sposób na wykorzystanie potencjału mediów społecznościowych w celach marketingowych. Właściwie wszystkie największe portale oferują obecnie opcję tworzenia płatnych reklam pozwalających zwiększyć zasięg danej treści i dotarcie z nią do określonej grupy docelowej. Na płatny social marketing warto zdecydować się, jeśli mamy na to budżet i potrafimy jasno określić swoje cele. Czy płatne treści mają zwiększać ruch na stronie, a może budować rozpoznawalność profilu?
Zdecydowaną zaletą płatnego social media marketing jest możliwość skuteczniejszego monitorowania zachowań użytkowników, którzy wyświetlili daną treść i pomiaru ROI (return on investment). Chociaż media społecznościowe dają markom wiele statystyk, w wersji płatnej, po publikacji kampanii reklamowej, dostęp do analizy odbiorców i wyników profilu jest jeszcze szerszy.
Social media marketing ma wiele zalet – we współczesnym świecie użytkowników internetu skupionych wokół mediów społecznościowych trudno wyobrazić sobie sytuację, w której marki nie próbują wykorzystać ich potencjału by dotrzeć do swojej grupy docelowej. Profil w mediach społecznościowych pozwala na bardziej bezpośredni kontakt z klientem, zwiększenie zasięgu marki, pozyskiwanie nowych klientów i budowanie trwałych relacji ze stałymi klientami. Z działaniem w social media trzeba jednak uważać, bo popełnione błędy i „wpadki” marki mogą rozejść się tu wirusowo tak samo szybko, jak treści pozytywne i wywołać u użytkowników negatywne reakcje, które utrzymują się z marką na długo. W mediach społecznościowych często tracimy kontrolę nad przekazywanymi informacjami, dlatego każda z przygotowanych pod marketing social media treści powinna być odpowiednio przemyślana i dopasowana do strategii marki.