Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Marketing internetowy

Co to jest social media marketing?

Social media and network concept wood letters on wooden background

Social media marketing to stosunkowo młoda, ale z roku na rok zyskująca coraz bardziej na znaczeniu dziedzina w obrębie marketingu internetowego. Już dziś mówi się o tym, że marki które nie działają w mediach społecznościowych dla wielu użytkowników pozostają zupełnie niezauważalne i nie istnieją. Profil w mediach społecznościowych to jednak nie tylko wirtualna wizytówka Twojej firmy. Umiejętne wykorzystanie obecności w social media może być skutecznym narzędziem marketingowym i promocyjnym oraz jedną z najlepszych metod komunikacji z klientem. Czym jest social media marketing i jak go wykorzystać? 

Podstawy social media marketingu 

SMM (social media marketing) to docelowo działania, które mają generować ruch na stronie internetowej marki i wspomóc budowanie jej wizerunku w sieci. W ostatnim czasie social media zaczynają odgrywać jednak o wiele ważniejszą rolę i poza przekierowywaniem do strony www mają odgrywać jeden z głównych kanałów komunikacji z klientami. Bez względu na to, czy mówimy o profilu na Facebooku, Twitterze, Instagramie, LinkedIn czy YouTube, każdy z nich ma wiarygodnie reprezentować naszą markę, ułatwiać zdobywanie nowych klientów, docierać do nich z reklamą i przekonywać do skorzystania z oferty nawet bez bezpośredniego łączenia odwiedzin profilu w mediach społecznościowych z wyświetleniami strony głównej. 

Marketing w mediach społecznościowych jest jednym z narzędzi długofalowej strategii marketingowej. Przy współczesnym skupieniu odbiorców właśnie w social mediach, SMM może okazać się ważniejszy i skuteczniejszy niż tradycyjne formy reklamy internetowej. Social media umożliwiają wymianę treści pomiędzy użytkownikami – za reklamę profilu naszej marki będziemy odpowiadać nie tylko my tworzący profil, ale i użytkownicy wchodzący w nim z interakcję, decydujący się na udostępnianie treści swoim znajomym. 

Jakie social media wykorzystuje się w polskim marketingu?

Media społecznościowe docierają na cały świat i profil twojej marki, choć stworzony w Polsce, prowadzony po polsku i kierowany do odbiorcy w kraju może równie dobrze dotrzeć w ręce klienta zagranicznego znajdującego się po drugiej stronie globu. Chcąc skutecznie wykorzystać możliwości marketingu internetowego warto na bieżąco śledzić trendy i sprawdzać które z mediów społecznościowych są w Polsce najbardziej aktywne i mają największy potencjał reklamowy. Według raportu Digital Poland 2019, pierwsze miejsca zajmują YouTube oraz Facebook, a tuż za nimi plasuje się Instagram. Nieco mniejsze znaczenie ma u nas Twitter, Snapchat oraz LinkedIn, z którego korzystają przede wszystkim marki skupiające się na pozyskiwaniu zainteresowania ludzi branży, np. w obrębie marketingu internetowego. 

Social media marketing – na czym to polega? 

Jak bawić się marketingiem w mediach społecznościowych, by prowadzenie profilu na jednym z popularnych portali miało dla marki jakikolwiek sens? Działania warto zacząć od opracowania strategii, bo choć samo istnienie w mediach społecznościowych ma jakieś znaczenie, dziś jest już ono o wiele mniejsze niż jeszcze kilka lat temu. Użytkownik wymaga dziś nie tylko tego, by marka pojawiała się w social media, ale aktywnie się w nich udzielała. Profil ma wzbudzać zaangażowanie, zachęcać do interakcji i przekazywać odbiorcy treści w zupełnie innej formie niż strona internetowa czy reklama tradycyjna. 

Marketing w mediach społecznościowych opiera się o ideę marketingu wirusowego – dobra treść odnosi sukces, jeśli zaczyna być udostępniana przez wielu użytkowników i dzięki nim dociera do kolejnych, generując duży ruch wokół postu, a w efekcie także na stronie internetowej. 

 

Tzw. viral to jednak nie wszystko. Jeden post może cieszyć się ogromną popularnością, ale nie przełoży się na długofalowe efekty jeśli nie pójdzie w parze z dużym zaangażowaniem marki w interakcje z odbiorcami, tworzenie spójnego profilu i wizerunku marki oraz przygotowywanie kolejnych treści z dużym potencjałem wirusowym. Zdobycie chwilowej popularności nie jest trudne. Najważniejsze pytanie marketingu social media to jak popularność taką utrzymać. 

Stawiając na social media marketing warto przeprowadzić dokładne badanie swojej społeczności i zdecydować w których mediach społecznościowych mamy największe szanse dotarcia do grupy docelowej. Znaczenie mają wiek, miejsce zamieszkania, płeć czy zainteresowania, bo nawet najpopularniejsze media społecznościowe nie interesują w równym stopniu wszystkich użytkowników Internetu. Badaniu grupy docelowej warto poświecić sporo czasu, bo prowadzenie mediów społecznościowych i dbanie o wizerunek marki w sieci wymaga dużego nakładu energii i nie warto marnować jej na media społecznościowe, które nie dotrą do Twojego odbiorcy. 

Płatna reklama w social media

Darmowe treści to nie jedyny sposób na wykorzystanie potencjału mediów społecznościowych w celach marketingowych. Właściwie wszystkie największe portale oferują obecnie opcję tworzenia płatnych reklam pozwalających zwiększyć zasięg danej treści i dotarcie z nią do określonej grupy docelowej. Na płatny social marketing warto zdecydować się, jeśli mamy na to budżet i potrafimy jasno określić swoje cele. Czy płatne treści mają zwiększać ruch na stronie, a może budować rozpoznawalność profilu? 

Zdecydowaną zaletą płatnego social media marketing jest możliwość skuteczniejszego monitorowania zachowań użytkowników, którzy wyświetlili daną treść i pomiaru ROI (return on investment).  Chociaż media społecznościowe dają markom wiele statystyk, w wersji płatnej, po publikacji kampanii reklamowej, dostęp do analizy odbiorców i wyników profilu jest jeszcze szerszy. 

Social media marketing ma wiele zalet – we współczesnym świecie użytkowników internetu skupionych wokół mediów społecznościowych trudno wyobrazić sobie sytuację, w której marki nie próbują wykorzystać ich potencjału by dotrzeć do swojej grupy docelowej. Profil w mediach społecznościowych pozwala na bardziej bezpośredni kontakt z klientem, zwiększenie zasięgu marki, pozyskiwanie nowych klientów i budowanie trwałych relacji ze stałymi klientami. Z działaniem w social media trzeba jednak uważać, bo popełnione błędy i „wpadki” marki mogą rozejść się tu wirusowo tak samo szybko, jak treści pozytywne i wywołać u użytkowników negatywne reakcje, które utrzymują się z marką na długo. W mediach społecznościowych często tracimy kontrolę nad przekazywanymi informacjami, dlatego każda z przygotowanych pod marketing social media treści powinna być odpowiednio przemyślana i dopasowana do strategii marki. 

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Sprawdź również

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa jest korekta...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm lub na żądanie nabywcy. Ze względu na korzystanie...

Biznes

Inwestowanie swoich pieniędzy to jeden z szybszych sposobów na pomnożenie swoich oszczędności. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej Polaków inwestuje nadwyżki. Jednak dla osób, które nigdy wcześniej nie miały...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do 31 marca każdego roku przedsiębiorcy mają...

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne