Marketing internetowy

10 najważniejszych definicji SEO

SEO (Search Engine Optimization) to szereg działań optymalizacyjnych wykonywanych bezpośrednio na stronie internetowej i poza nią, mających na celu poprawę jej widoczności i pozycji w wynikach wyszukiwania. Elementów, które można modyfikować w obrębie kodu i treści publikowanych na stronie jest wiele i nie wszystkie mają dla końcowej pozycji w wyszukiwarce takie samo znaczenie. Jakie definicje SEO warto znać? Sprawdź 10 definicji, które zdaniem ekspertów SEO mają dla pozycjonowania największe znaczenie. 

Anchor

Z angielskiego kotwica, anchor to treść, którą umieszcza się w kodzie pomiędzy znacznikami i w ramach określenia treści linka, jaki ma zostać umieszczony w tekście. Anchor pozwala na to, by w przygotowanej treści nie pojawiały się długie hiperłącza, a słowa pasujące do kontekstu całości. Po kliknięciu w dane słowo użytkownik zostanie przeniesiony na link ukryty w anchorze. Optymalizując anchory na stronie najczęściej wybiera się na nie słowa kluczowe zgodne z tematyką treści, słowa krótkie, tak by nie umieszczać linku pod całym zdaniem, i słowa wyróżniające się na tle treści innym kolorem lub pogrubieniem czcionki. Anchory warto stosować z umiarem, bo ich przesyt nie jest najlepiej widziany przez użytkownika ani roboty wyszukiwarki. W ramach anchorów nie powinno się używać słów „kliknij tutaj” lub „kliknij”.

 

Breadcrumbs

Breadcrumbs, czyli w tłumaczeniu okruszki to jeden z ważniejszych elementów nawigacji na witrynie internetowej, który podobnie jak linkowanie wewnętrzne ma ułatwić użytkownikowi poruszanie się po stronie. Breadcrumbs umieszcza się najczęściej w górnej części strony jako ścieżkę wszystkich podstron, które do niej doprowadziły (np. Strona główna>akcesoria>torebki>torebki mini). Breadcrumbs mogą być jedną z form linkowania wewnętrznego. 

 

CTA (Call To Action)

Bezsprzecznie jedno z najważniejszych narzędzi w rękach pozycjonera. Call to Action to komunikat, którego umieszczenie w treści ma nakłonić użytkownika do podjęcia konkretnego działania. CTA będzie zachęcało do rozwinięcia treści i dalszego czytania, przejścia do podstrony ofertowej, skorzystania z promocji, nawiązania kontaktu z marką. Możliwości jest wiele, podobnie jak form CTA. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest obecnie umieszczanie w treści graficznego przycisku będącego anchorem do konkretnej podstrony, ale często zdarza się też umieszczać w tekstach dłuższe, słowne zachęcenie do działania zakończone pojawieniem się przycisku. 

 

Duplikaty treści

Google nie ocenia pozytywnie stron, które korzystają z dokładnie tego samego tekstu w kilku miejscach w obrębie witryny. Jeśli tworzymy kilka podstron, na których chcemy zachować zbliżoną tematykę treści, postarajmy się by każda z nich była unikalna i nie była duplikatem tego, co pojawia się pod innym adresem URL. Treści nie należy też duplikować z innych stron internetowych – Google może takie przypadki oflagować jako plagiat, a to zdecydowanie obniży wartość, zaufanie i pozycję strony. 

 

Landing page

Langing page jest stroną docelową, na którą użytkownik trafi bezpośrednio po kliknięciu w link, a więc choćby w opisane wcześniej przyciski CTA. Za landing page może posłużyć dowolna podstrona istniejąca w obrębie witryny, stworzona w celu reklamy ale i stanowiąca stały element witryny. Langing page skupia się z reguły na konkretnej usłudze lub produkcie i będzie wykorzystywana w kampaniach reklamowych oraz linkowaniu zewnętrznym. 

 

Link building

Linkowanie wewnętrzne to nie jedyna praca, jaką należy wykonać w kontekście linków w ramach SEO. Link building jest jednym z podstawowych zadań dla pozycjonera i skupia się na uzyskiwaniu wyższej pozycji strony w rankingu przez rozbudowywanie sieci prowadzących do niej linków. Te publikowane na witrynach zewnętrznych, w sprawdzonych, wartościowych i zaufanych treściach będą miały wysoką wartość i pozwolą widzieć naszą stronę docelową jako równie wartościową. W link buildingu liczy się odpowiednio dobrany anchor, systematyczność pozyskiwania linków oraz wartość źródeł, na których linki są umieszczane. 

Linkowanie wewnętrzne

Jak sama nazwa wskazuje, linkowanie wewnętrzne polega na umiejętnym umieszczaniu w obrębie witryny linków, które ułatwią nawigację po stronie i przechodzenie do kolejnych treści w sposób płynny i naturalny. Wewnętrzne linkowanie wspiera proces indeksowania strony przez roboty wyszukiwarki, ale jest też wygodne dla użytkowników, którzy mogą przeglądać kolejne podstrony bez konieczności powracania do poprzednich treści czy cofania się do strony głównej. 

On-page SEO czy off-page SEO

Na pierwszy ogień wzięliśmy definicję dwóch haseł, które rozgraniczają dwa różne modele SEO istotne dla pozycjonowania strony internetowej. On-page SEO skupia się na czynnikach na stronie internetowej, dostępnych dla robotów wyszukiwarki bezpośrednio w kodzie strony. Na on-page SEO składają się czynniki takie jak dostępność strony, architektura informacji, content, optymalizacja kodu HTML oraz wygląd witryny. Działania uzupełniające on-page SEO i wykonywane poza stroną internetową to off-page SEO, w ramach którego pracuje się nad elementami takimi jak linkowanie zewnętrzne (link building) oraz sygnały społecznościowe. 

Słowa kluczowe (key words)

O słowach kluczowych i ich roli w pozycjonowaniu można napisać odrębny artykuł, bo sam temat ich wyboru, dopasowania do treści i optymalizacji jest bardzo obszerny. W najprostszym ujęciu słowa kluczowe to te, które najlepiej opisują tematykę danej podstrony. Słowa kluczowe to frazy, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarce poszukując odpowiedzi na swoje pytania, konkretnych produktów czy określonych informacji. Słowa kluczowe można umieszczać w nagłówkach, treści, znacznikach meta i anchorach. 

Rozmawiając o temacie słów kluczowych należy pamiętać o ich najważniejszym podziale na frazy generyczne, czyli ogólne wyrażenia opisujące treść (np. meble, kuchnia, torebka) oraz frazy długiego ogona (long tail) opisujące szczegółowo zapytanie użytkownika (np. meble na wymiar Wrocław, czarna torebka wieczorowa). Frazy long tail są z reguły mniej popularne, rzadziej wyszukiwane, ale przy tym cechują się znacznie wyższą konwersją i przyciągają użytkowników zainteresowanych konkretnym zagadnieniem. 

Pracując ze słowami kluczowymi znaczenie będzie miało też ich zagęszczenie. Współczynnik ten przedstawia stosunek liczby słów kluczowych do liczby wszystkich słów w treści. Im więcej przypadków użycia danej frazy na stronie, tym wyższy współczynnik ich gęstości – w white hat SEO przesadne zagęszczenie słów kluczowych nie jest mile widziane, bo obniża jakość treści. 

 

White hat SEO

Pozycjonowanie strony można wykonać dobrze, zgodnie z obowiązującymi w Google standardami i technikami, lub źle, naruszając wytyczne największej wyszukiwarki świata. Działania, które uwzględniają techniki SEO akceptowane przez Google to właśnie White Hat SEO. Korzystanie z metod etycznych, dopuszczonych przez Google jako właściwe pozwala poprawić autorytet witryny i uzyskać wiarygodną, wartościową pozycję która nie zostanie zdegradowana przez roboty za niewłaściwe podejście do pozycjonowania. Google stawia na jakość, a nie ilość działań na stronie i strony budowane w oparciu o zasady white hat SEO mają szansę na utrzymanie wysokich pozycji SERP znacznie dłużej. Wśród wartościowych technik wyróżnia się tu optymalizację kodu i nagłówków, poprawę szybkości ładowania strony, optymalizację struktury strony i URL, tworzenie wysokiej jakości, tworzenie treści gościnnych. Elementem przeciwnym (black hat SEO) byłoby m.in. nadmierne i nienaturalne przesycanie tekstu słowami kluczowymi. Złota zasada white hat SEO to myślenie o użytkownikach, a nie wyszukiwarkach. 

Pozycjonowanie stron internetowych jest bardzo rozległą dziedziną, którą ze względu na wciąż zmieniające się algorytmy Google dyktujące warunki tworzenia rankingu stron warto pozostawić w rękach doświadczonych specjalistów SEO. Znajomość podstawowych pojęć zdecydowanie ułatwia zrozumienie działania mechanizmu pozycjonowania, ale do pełnego wykorzystania możliwości każdego z czynników SEO potrzeba wiedzy, doświadczenia i umiejętności skutecznego łączenia wszystkich elementów w spójną całość atrakcyjną dla robotów Google i użytkowników. 

Kliknij aby skomentować

Sprawdź również

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm...

Księgowość

Jednym z najważniejszych obowiązków każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą jest bieżące regulowanie zobowiązań finansowych wobec urzędu skarbowego. Jedną z podstawowych danin jest podatek dochodowy....

©Copyright 2020 LTB Sp. z o.o. ul. Gwiaździsta 66, 53-413 Wrocław

Exit mobile version