Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Aktualności

Work-life balance – jak go utrzymać?

work-life balance

Work-life balance to idea, która powstała na przełomie lat 70 i 80 ubiegłego wieku w Wielkiej Brytanii. To właśnie tam zaczęto zwracać uwagę na problemy społeczne, np. wypalenie zawodowe czy pracoholizm. W dużych korporacjach zauważono, że zwiększona ilość przepracowanych godzin nie przekłada się na większą wydajność, kreatywność czy zaangażowanie pracowników. Tak właśnie zrodziła się idea work-life balance.

Czym jest i jak wygląda work-life balance?

Work-life balance w tłumaczeniu na język polski oznacza równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Stan ten określa spójną całość oraz pełną kontrolę pracownika nad swoimi obowiązkami, zadaniami i potrzebami. Z kolei podejmowane działania mają odpowiadać jego wartościom, celom oraz wizji. Główną ideą work-life balance jest równowaga między pracą, życiem osobistym, rodzinnym, towarzyskim, jak i odpoczynkiem, hobby czy rozrywką. Wiele firm wdrożyło działania zgodnie z założeniami work-life balance, dzięki temu osiągają znacznie większą motywację i zaangażowanie wśród pracowników. Przekłada się to również na lepszą atmosferę w miejscu pracy.

Co zakłada unijna dyrektywa work-life balance?

Unijna dyrektywa work-life balance to dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2019/1158. Nakłada ona na państwa członkowskie, także i Polskę obowiązek uchwalenia stosownych przepisów, które zastąpią dotychczasowe zapisy w szczególności w Kodeksie pracy. Dyrektywa ma na celu:

– pomoc rodzicom aktywnym zawodowo,

– umożliwić godzenie obowiązków służbowych z rodzinnymi;

– zachęcenie ojców do większego zaangażowania w opiekę nad dziećmi;

– osiągnięcie równości kobiet i mężczyzn w odniesieniu do równych szans na rynku pracy oraz traktowania w miejscu pracy;

– przeciwdziałanie zjawisku ograniczania aktywności zawodowej wśród kobiet.

Dyrektywa określa także minimalne wynagrodzenie, które należy uwzględnić przy udzielaniu urlopu rodzicielskiego, ojcowskiego, opiekuńczego, jak również elastycznej organizacji pracy dla tych pracowników, którzy są rodzicami lub opiekunami.

Postanowienia zawarte w dyrektywie unijnej mają zastosowanie do pracowników:

– zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, w tym także pracujących w niepełnym wymiarze czasu pracy;

– zatrudnionych na czas określony;

– zatrudnionych przez agencje pracy tymczasowej.

work-life balance

Jak osiągnąć work-life balance?

Wdrożenie zasad work-life balance nie oznacza wielkich inwestycji dla firmy. Tak naprawdę to zbiór niewielkich usprawnień, które w dłuższej perspektywie pozwolą osiągnąć i utrzymać balans pracowników oraz spokój pracodawcy. Pierwszym krokiem w osiągnięciu równowagi powinno być minimalizowanie sytuacji, w których pracownik zajmuje się czynnościami służbowymi poza godzinami pracy. Warto, aby pracodawca szanował prywatny czas podwładnego i nie wykonywał telefonów czy też nie wysyłał wiadomości mailowych. W wielu firmach często organizowane są cykliczne imprezy integracyjne, których zadaniem jest lepsza zażyłość całego zespołu. Ważne jest również umożliwienie wykonywania obowiązków służbowych w zaciszu domowym. W przypadku, kiedy specyfika danego zawodu uniemożliwia pracę zdalną lub hybrydową, wówczas pracodawca powinien zaproponować inne rozwiązanie, które będzie dostosowane do rzeczywistych potrzeb godzin pracy danego pracownika.

Od strony pracownika ważnym aspektem jest zdrowy tryb życia i rozwijanie własnych zainteresowań. Regularna aktywność fizyczna, zdrowa i zbilansowana dieta oraz rozwijanie swoich pasji są kluczowym aspektem w osiągnięciu work-life balance. Ważne jest także zaplanowanie czasu, który będzie spędzony z rodziną, bliskimi oraz przyjaciółmi. Warto pamiętać, że urlop oraz dni wolne od pracy mają służyć wypoczynkowi i regeneracji sił, stąd też nie należy w tym czasie zajmować się sprawami służbowymi.

Korzyści z work-life balance dla pracowników

Wdrożenie work-life balance pozwala pracownikowi osiągnąć równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Przynosi to wiele korzyści, m.in. pozytywnie wpływa na kontakty społeczne, relacje rodzinne oraz przyjacielskie. Pogodzenie pracy zawodowej z życiem prywatnym sprawia, że pracownicy stają się szczęśliwsi, co bezpośrednio przekłada się na ich efektywność i zaangażowanie w pracy. Dużym atutem jest również zminimalizowanie napięcia oraz sytuacji stresowych. Dodatkowo zachowanie równowagi pozwala na lepszą organizację dnia oraz redukcję zmęczenia, co z kolei korzystnie wpływa na zdrowie. Work-life balance znacząco ogranicza ryzyko przepracowania oraz wypalenia zawodowego, dzięki czemu pracownik wykonuje swoje obowiązki służbowe w sposób wydajny i efektywny bez czynników stresujących.

Korzyści z work-life balance dla pracodawców

Z perspektywy pracodawców work-life balance także jest korzystną ideą. Szczęśliwy, zdrowy i wypoczęty pracownik jest znacznie bardziej zaangażowany w wykonywanie swoich obowiązków. Pracuje szybciej i efektywniej, a przy tym wydajniej i dokładniej. Dodatkową zaletą jest także wysoki poziom motywacji, kreatywności i koncentracji podwładnych, co przekłada się na zwiększoną produktywność. Wszystko to przynosi realne korzyści w postaci ograniczenia kosztów związanych z rekrutacją, zwiększenia zysków, lepszej opinii firmy oraz lojalność pracowników.

 

Warto pamiętać, że nawet wymarzona praca nie powinna przysłaniać reszty świata. W każdym zawodzie równowaga pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym jest niezwykle ważna. Właściwy balans między różnymi sferami życia pozwoli osiągnąć dobrostan.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Biznes

Decyzja o wynajmie biura musi być przemyślana i podyktowana ważnymi czynnikami. Zazwyczaj jest to postępowanie długoterminowe, stąd też warto uwzględnić kilka kluczowych aspektów. Ważny...

Biznes

Umowa na okres próbny jest najpopularniejszą formą zatrudnienia nowego pracownika. Pozwala zweryfikować zaangażowanie podwładnego oraz jego predyspozycje czy umiejętności. Charakteryzuje się krótkim okresem trwania,...

Biznes

Osoba, która decyduje się na założenie działalności gospodarczej, musi wybrać formę prawną własnej firmy. To kluczowa kwestia dla prowadzenia biznesu, sposobu rejestracji, kosztów prowadzenia...

Marketing internetowy

Biznes to nie tylko produkt czy usługa, ale przede wszystkim strategia, która pozwala na ich skuteczną promocję na rynku. Dlatego coraz więcej firm decyduje...

Biznes

Strategia marketingowa to spójny plan rozwoju przedsiębiorstwa oraz maksymalizacja zysków. Niewątpliwie stanowi fundamentalny dokument każdej organizacji, opisujący cechy, które posiada dana marka, jak również...

Marketing internetowy

Pozytywne doświadczenia klientów są niezwykle ważne w każdym biznesie. To właśnie one wpływają na postrzeganie danego produktu, usługi, strony internetowej czy aplikacji. Kluczowe jest...

Sprawdź również

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm...

Księgowość

Jednym z najważniejszych obowiązków każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą jest bieżące regulowanie zobowiązań finansowych wobec urzędu skarbowego. Jedną z podstawowych danin jest podatek dochodowy....

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne