Umiejętności miękkie stanowią ważną pozycję w CV. Wielu rekruterów przywiązuje do nich sporo uwagi, ponieważ cechy, jakie posiada kandydat, mogą zdecydować o zatrudnieniu. Warto zatem dowiedzieć się czym są umiejętności miękkie i w jaki sposób nad nimi pracować.
Czym są umiejętności miękkie?
Umiejętności miękkie można zdefiniować jako cechy psychofizyczne oraz kompetencje społeczne danego człowieka, które są odpowiedzialne za określone zachowania czy postawę. Związane są z osobowością konkretnej osoby, ponadto zdolności tych nie da się zmierzyć. Można je podzielić na dwie grupy:
– kompetencje osobiste, np. zarządzanie swoim czasem czy zdolność radzenia sobie w sytuacjach stresujących;
– umiejętności interpersonalne, np. praca zespołowa, zdolność perswazji czy motywowanie innych.
Kompetencje miękkie nabywane są przez całe życie, które można doskonalić również poprzez różne kursy czy szkolenie – umiejętności miękkie, z zakresu rozwoju osobistego. Ich poziom związany jest z indywidualnymi cechami charakteru oraz osobowością. Do przykładów umiejętności miękkich można zaliczyć: komunikatywność, kreatywność, dobra organizacja pracy czy analityczne myślenie.
Czym różnią się od twardych?
Umiejętności twarde to kompetencje, które łatwo można zmierzyć i stosunkowo szybko nauczyć. To m.in. wiedza merytoryczna z określonej branży czy dziedziny, biegłość specjalistyczna czy wszelkie umiejętności praktyczne. Dodatkowo łatwo je zweryfikować. Do przykładów umiejętności twardych można zaliczyć: prawo jazdy kat. B, znajomość języków obcych czy obsługa pakietu MS Office.
Umiejętności twarde są niezbędne, aby móc wykonywać określony zawód i znacznie łatwiej je nabyć, natomiast kompetencje miękkie jest trudniej wyćwiczyć, jednak są one uniwersalne i przydają się niemal w każdym zawodzie, ponadto ułatwiają funkcjonowanie w społeczeństwie.
Dlaczego kompetencje miękkie przydają się w pracy?
Kompetencje miękkie, czyli indywidualne cechy osobowości danego człowieka są niezwykle istotne w wykonywaniu obowiązków służbowych. Posiadanie określonych umiejętności znacząco wpływa na produktywność pracownika. Twarde kompetencje będą niewystarczające, jeżeli nie zostaną podparte zdolnościami interpersonalnymi. Sama wiedza i praktyczne zdolności będą niewiele znaczyć, jeżeli dana osoba nie potrafi współpracować w grupie lub nie ma zdolności zarządzania, wymaganych na kierowniczym stanowisku. Obecnie wiele osób pracuje w mniejszych bądź sporych grupach i musi się w tym odnaleźć. Trudno jest taką umiejętność nabyć, jeżeli jej się nie posiada. Stąd też rekruterzy coraz większą uwagę skupiają na kompetencjach miękkich oraz cechach interpersonalnych. Umiejętności miękkie stają się obecnie równie ważne bądź nawet istotniejsze niż kompetencje twarde.
Jakie kompetencje są najważniejsze?
Rekruterzy wymieniają kilka umiejętności miękkich, które są pożądane u przyszłego pracownika. Do najczęściej wyszczególnianych należą:
- Elastyczność – pozwala na dostosowanie się do zmiennych warunków. To niezwykle pożądana cecha w obecnych czasach. Osoby elastyczne są aktywne, chętne do działania, stale się angażują w różne przedsięwzięcia, są skłonne do przekwalifikowania się, rozwijają swoje umiejętności, kształcą się i przede wszystkim dobrze reagują na zmiany. Takie cechy są niezwykle ważne dla rekruterów.
- Odporność na stres – to niezwykle ważna cecha. Ta dobrze rozwinięta umiejętność pozwala zachować spokój i opanowanie nawet w najbardziej stresujących sytuacjach. Pozwala na profesjonalne działanie w trudnych warunkach. Odporność na stres jest pożądaną cechą w wielu zawodach. Osoby posiadające tę umiejętność postrzegane są jako odważne, otwarte, aktywne oraz chętne do działania, ponadto dobrze reagują na krytykę.
- Kreatywność – umiejętność ta przydaje się nie tylko w pracy, ale również w życiu codziennym. Pracodawcy chętnie zatrudniają osoby z niestandardowym podejściem, których głowa jest pełna pomysłów i rozwiązań. Zdolność innowacyjnego podejścia jest niezwykle ważna w wielu zawodach. Osoba kreatywna lubi tworzyć, działać, posiada zdolności innowacyjne, a jej pomysły zawsze są ciekawe i oryginalne.
Czy da się nabyć kompetencje miękkie – w jaki sposób pracować nad ich rozwojem?
Umiejętności miękkie można kształcić, a nawet trzeba, ponieważ to właśnie one są i będą uważane za ważniejsze od kompetencji twardych, które znacznie prościej jest nabyć. Pewne cechy da się wypracować i pomocne są w tym różne publikacje naukowe, szkolenia czy treningi. Trener umiejętności miękkich to osoba, która pomoże rozwinąć określone cechy osobowości. Sam w sobie jest wzorem człowieka o wysokorozwiniętych kompetencjach. Praktyka również jest ważna, stąd też kluczowe jest, aby na co dzień doskonalić swoje cechy. Można zapisać się na dodatkowe zajęcia, aktywność fizyczną czy wolontariat. Warto również uczestniczyć w przedsięwzięciach społecznych czy lokalnych. W tak łatwy sposób można ćwiczyć współpracę w grupie, komunikatywność czy zarządzanie czasem. Samodyscyplina również odgrywa znaczącą rolę. Ważna jest także obserwacja własnej postawy i eliminowanie ewentualnych błędów.
Kompetencje miękkie są bardzo pożądane na rynku pracy. Zamieszczając je w CV, prezentujemy własną osobę oraz umiejętności personalne. W przyszłości rynek pracy będzie opierał się głównie na indywidualnych predyspozycjach przyszłego pracownika. Warto zatem rozwijać swoje umiejętności miękkie.