Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Marketing internetowy

Tworzenie makiet stron internetowych – dlaczego warto?

Makiety stron internetowych

Proces twórczy jest niezwykle wymagający. Oprócz wiedzy i znajomości sprawdzonych rozwiązań konieczne jest wsłuchanie się w potrzeby użytkownika i wcielenie ich w projekt. Pomocne w zmianie nastawienia i podejścia do całego procesu twórczego pod kątem użyteczności produktu, jest korzystanie z makiety strony internetowej. Zespół, który tworzy projekty będzie miał możliwość przetestować wprowadzone rozwiązania. To z kolei przełoży się na ulepszenie funkcjonalności jeszcze przed startem strony.

Czym jest makieta strony internetowej?

Makieta strony internetowej pełni ważną rolę w projektowaniu User Experience. Niejednokrotnie makieta uważana jest za gotowy projekt, który jest niedopracowaną wersją strony. Jednak od momentu weryfikacji analiz i badań do stworzenia gotowego szablonu strony, należy jeszcze wykonać wiele innych kroków. Są one czasochłonne i wymagają zaangażowania oraz wsłuchania się w potrzeby użytkowników, jeszcze przed wdrożeniem finalnego produktu.

Makieta (nazywana także prototypem) to narzędzie, które służy do doskonalenia produktu. Jest to wstępny szkic widoku strony, który może być wykonany zarówno w kolorach, jak i odcieniach szarości. Jej celem jest przedstawienie wyglądu, założeń i rozwiązań, które będą obecne. Jako narzędzie do udoskonalenia strony, pomaga także w przeprowadzeniu analizy pod kątem:

  • estetyki,
  • funkcjonalności,
  • układu,
  • architektury informacji.

Dzięki niej możliwe jest sprawdzenie kroków, które będzie musiał wykonać użytkownik.

Makieta strony internetowej

Kiedy się ją tworzy?

Makiety powinny być wykorzystywane przy tworzeniu każdej strony internetowej – zwłaszcza przy rozbudowanych serwisach www. Niejednokrotnie jednak jest to pomijany krok, co przekłada się na jakość stron. Jest to najczęściej spowodowane chęcią zaoszczędzenia czasu i budżetu, jednak to pozorna korzyść, która może być powodem wielu problemów. Makieta może pomóc w uniknięciu błędów z zakresu User Experience czy przepływu między ekranami, które tworzą dany krok. Jest to wizualne przedstawienie założeń projektu, które spisane są w dokumentacji. Dzięki niej możliwe jest pokazanie przewidywanego efektu ostatecznego, a dzięki temu doprecyzowanie go na etapie tworzenia strony.

Makieta strony internetowej to również cenne narzędzie dla klienta. Twórcy mogą przedstawić mu w ten sposób sporne kwestie, zaproponować wdrożenie lepszych, bardziej intuicyjnych rozwiązań czy też poprawić projekt według założeń klienta. Pozwala ona zatem także na uniknięcie późniejszych poprawek – co przekłada się na sporą oszczędność czasu i nerwów.

Jakie informacje zawiera?

Makieta to w pewnym sensie pokazowy prototyp strony internetowej. Tworzona jest na podstawie briefu, czyli listy wytycznych, które przekazuje zleceniodawca. Według niej należy stworzyć listę elementów, które są na niej potrzebne i posegregować je według ważności. Pozwala to na wyodrębnienie tego co jest istotne i umieszczenie w bardziej eksponowanych miejscach. Natomiast pozostałe można umieścić na podstronach lub w stopce.

Kolejnym krokiem jest tworzenie schematu, którego celem jest ustalenie miejsca nagłówku, typ planowanego menu oraz umieszczenie i sposób rozłożenia konkretnych boksów. Warto taki wstępny szkic wykonać ręcznie, żeby stworzyć wizję strony bez ograniczeń narzucanych przez programy, takich jak chociażby rodzaje i wielkości fontów. Jednak po tym kroku konieczne jest przeniesienie strony do świata cyfrowego.

Tutaj oprócz rozmieszczenia i wstępnych założeń konieczne jest zamieszczanie tekstów. Pozwala to na przystosowanie wielkości fontów, logo, czy ilości znaków w akapicie. Elementy te można dowolnie zmieniać, według potrzeb i ustaleń klienta, gdyż nie jest to czasochłonne.

Jakich narzędzi można użyć podczas tworzenia makiet stron www

Figma

Figma to narzędzie pozwalające na darmowe opracowanie graficzne. Aplikacja łączy w sobie elementy wielu innych narzędzi i rozwiązań, które oferują płatne pakiety. Dzięki temu możliwe jest tworzenie i edytowanie grafiki. Zarówno wektorowej jak i rastrowej, we wspólnym polu roboczym.

Figma posiada bardzo przejrzysty i intuicyjny interfejs, co czyni ją prostą w obsłudze, nawet dla osób, które nie miały z nią wcześniej styczności. Dodatkowym atutem jest to, że działa ona w chmurze – co zapewnia dostęp do niej z każdego sprzętu oraz automatyczne zapisywanie wprowadzonych zmian.

Moqups

Moqups.com jest bardzo funkcjonalnym narzędziem, jego dodatkowym atutem jest darmowy dostęp. Dostęp do aplikacji jest nieograniczony, a poszerzenie funkcjonalności możliwe jest po opłaceniu subskrypcji. Moqups jest intuicyjny i przejrzysty, dzięki czemu zapoznanie się z nim nie zajmie sporo czasu.

Tworzenie makiet stron internetowych

Korzyści jakie daje tworzenie makiet w porównaniu do pracowania od razu w trybie live

Stworzenie makiety strony internetowej jest bardzo potrzebne i pomocne, ich zastosowanie przyniesie szereg korzyści:

  • możliwość doprecyzowania szczegółów,
  • oszczędność czasu, ograniczenie ewentualnych błędów i poprawek,
  • optymalizacja zadań,
  • zachowanie pełnej kontroli nad realizacją projektu,
  • przejrzystość na każdym etapie fazy projektowej.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Sprawdź również

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa jest korekta...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm lub na żądanie nabywcy. Ze względu na korzystanie...

Biznes

Inwestowanie swoich pieniędzy to jeden z szybszych sposobów na pomnożenie swoich oszczędności. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej Polaków inwestuje nadwyżki. Jednak dla osób, które nigdy wcześniej nie miały...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do 31 marca każdego roku przedsiębiorcy mają...

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne