Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Marketing internetowy

Trendy marketingu internetowego w 2020 roku

Sukces w marketingu odnoszą tylko ci, którzy są gotowi dostosować się do najnowszych trendów i zmieniać swoją strategię dynamicznie, wyprzedzając działania konkurencji. Marketing internetowy jest jedynie jednym z odłamów marketingu tradycyjnego – ze względu na swój charakter i mocne oparcie o wszechobecny internet, trendy rządzą nim w sposób szczególny. Które z nich będą miały szczególne znaczenie w 2020 roku? Jakie zmiany warto wprowadzić w swoich działaniach już teraz, by za miesiąc, dwa czy rok nie nadrabiać dystansu do konkurencji w pogoni za klientem?

Najważniejsze trendy w marketingu internetowym na 2020 rok

Przygotowując przegląd trendów dla marketingu internetowego skupiliśmy się zarówno na działaniach, które już od dłuższego czasu mają znaczenie dla budowania wizerunku marki w sieci jak i tych, które dopiero teraz zdobywają uwagę marketingowców i zdają się współgrać ze stale zmieniającymi się oczekiwaniami użytkowników internetu. Marka musi promować się tak, by pozostać wierną swoim standardom i wartościom, ale i iść z duchem czasu i pokazać swoim odbiorcom chęć do zmiany i rozwoju. Umiejętne podążanie za trendami jest na to najlepszym przepisem.

1. Wyszukiwanie głosowe

Wyszukiwanie głosowe to trend, który międzynarodowo ma znaczenie w marketingu internetowym już od kilku lat, ale w Polsce dopiero od 2019 zyskuje realne znaczenie dla użytkowników sieci. To właśnie w 2019 Google Asistant pojawił się w wersji polskojęzycznej i umożliwił korzystanie z urządzeń za pomocą sterowania głosowego. Wyszukiwarki, aplikacje, systemy operacyjne urządzeń – dziś wystarczy odezwać się, by wprowadzić do internetu zapytanie, które jeszcze jakiś czas temu trzeba było ręcznie wyklikać. Jak zmienia to pracę specjalistów SEO i marketingowców?

Wyszukiwanie głosowe oznacza, że użytkownicy stosują dziś dłuższe, często dużo bardziej skomplikowane frazy poszukując interesujących ich informacji. Wykorzystywane do tej pory słowa kluczowe mogą nie wystarczyć, by zapewnić odbiorcy satysfakcjonującą odpowiedź. Wyszukiwanie głosowe może zmienić ranking stron w wynikach wyszukiwania. Aby zawalczyć o dobre pozycje trzeba więc optymalizować treści, pracować nad ich unikalnością i atrakcyjnością, a dodatkowo zadbać o responsywność i czas ładowania strony, które teraz zyskają jeszcze większe znaczenie.

2. Pozycja zero w wynikach wyszukiwania Google – jak stać się odpowiedzią domyślną wyszukiwarki?

Przy pojawieniu się wyszukiwania głosowego Google wprowadziło funkcję tzw. pozycji zerowej (direct answer), czyli odpowiedzi bezpośredniej na zapytanie użytkownika. Odpowiedź ta wyświetla się w tzw. answer box, ponad wszystkimi wynikami wyszukiwania, w tym co najważniejsze, ponad reklamami AdWords. Pozycja zero jest w pewnym sensie rozwiązaniem problemu pozycjonowania dla stron, które i tak ukrywane są pod wynikami opłaconymi przez kampanie AdWords. Jak to działa?

Google wyświetla na pozycji zero nie strony, które wcześniej zajmowały miejsce 1 w organicznych wynikach wyszukiwania, a te, które najlepiej odpowiadają na zapytanie użytkownika i znajdują się w TOP 10 SERP. Pojawienie się na pozycji zero nie zawsze przełoży się na ruch na stronie – jej ideą jest udzielenie odpowiedzi na zapytanie z pozycji przeglądarki, a nie podsunięcie użytkownikowi strony, na której gdzieś znajduje się interesująca go informacja. Pozycja zero może zwiększyć jednak świadomość marki, a to już wiele gdy walczymy o każdego użytkownika.

3. Zakupy w mediach społecznościowych

E-commerce? Zakupy przez internet są dziś tak powszechne, że wielu użytkowników właściwie automatycznie sięga po telefon, czy przeglądarkę w komputerze planując zakupy (także stacjonarnie) i jeśli nie znajdzie w sieci Twojego sklepu, z dużym prawdopodobieństwem uda się do konkurencji. W 2020 coraz większe znaczenie odegrają jednak zakupy w mediach społecznościowych i wprowadzone przez portale opcje dodawania cen i sprzedaży bezpośrednio z poziomu aplikacji. Rozwiązanie takie obserwujemy między innymi na Instagramie, gdzie użytkownik może sprawdzić dostępność produktów widzianych na zdjęciu i zdecydować się na ich zakup nie opuszczając otwartej aplikacji.

Jak wykorzystać potencjał sprzedaży w social media? Jej zdecydowanym atutem jest łatwo dostępny cross-selling i wykorzystanie możliwości wizualizacji. Pokazanie artykułów w kontekście zwiększa prawdopodobieństwo, że użytkownik kupi nie tylko interesujący go produkt, ale i pasujące do niego dodatki. Doskonale widać to na przykładzie marek wnętrzarskich i meblowych – gdy na stronie www klient widzi zdjęcie kanapy, być może przedstawionej na tle innych mebli i dodatków, na Instagramie ma bezpośredni link do każdego z nich i możliwość dodania do koszyka wszystkich interesujących go elementów szybko, wygodnie i bez większego zastanowienia.

Budowanie wizerunku eksperta

Google nieustannie pracuje nad algorytmami wpływającymi na pozycje stron w SERP i wprowadzając w 2019 roku algorytm E-A-T podkreślił, że nadchodzące lata będą stały pod znakiem treści eksperckich w każdej dostępnej formie. Zgodnie z nowymi wytycznymi, o jakości strony i jej pozycji w wynikach wyszukiwania decyduje przedstawiona na stronie wiedza, zbudowany autorytet oraz wiarygodność treści. Popularność fake newsów i click-baitowych tytułów mają zastąpić wiarygodne, sprawdzone informacje, które odpowiadają na zapytania użytkowników w sposób trafny i zgodny ze stanem rzeczywistym.

E-A-T ma pomóc w szczególności serwisom prawniczym, medycznym, finansowym i naukowym. Cel? Zapewnienie użytkownikom takich treści, by nie było konieczne przeczytanie kilkunastu stron i samodzielne upewnianie się, że przyswajane informacje są prawdziwe i wiarygodne. Google przykłada już wagę nie tylko do wiarygodności stron internetowych, ale i tworzących dla nich autorów. Z jednej strony może to oznaczać koniec anonimowych blogów i poradników, banalnych treści na ukrytych podstronach sklepów internetowych czy masowego tworzenia stron zapleczowych, z drugiej dominację dużych wydawców i portali z ugruntowaną pozycją na rynku i będących pod opieką zaufanych kanałów dystrybucji treści Google.

5. Rozszerzona rzeczywistość

Augumented reality (AR), z angielskiego rozszerzona rzeczywistość to kolejny po mobilności trend, który ma szansę pozostać w marketingu internetowym na długo i stać się wyznacznikiem działań dla wielu firm skupiających się na widoczności w sieci. Połączenie obrazu świata rzeczywistego z grafikami i animacjami nałożonymi w procesie post-produkcji daje wyjątkowe efekty, czego najlepszym przykładem była gra Pokemon Go zdobywająca kilka lat temu 28,5 mln aktywnych użytkowników w ciągu kilku dni. Od czasu jej powstania AR doceniane jest przez twórców reklamy dla największych marek na rynku. Z możliwości, jakie daje rozszerzona rzeczywistość korzystają w swoich spotach m.in. Coca-Cola i Ikea. Ta ostatnia pokazuje, że katalogi mebli mogą być przeglądane z pomocą aplikacji, która pozwoli wyobrazić sobie ustawienie nowego wyposażenia w domu nawet wtedy, gdy do dyspozycji mamy tylko puste ściany.

Nowe trendy w marketingu internetowym pojawiają się nieustannie i choć część z nich umiera wyjątkowo szybko, inne pozostają na długo i zdają się wyznaczać kierunek rozwoju współczesnej promocji i reklamy. Obok opisanych wyżej trendów, w nadchodzącym roku uwagę marketingowców z pewnością zwrócą opcje takie jak chatboty i treści interaktywne, a w szerokiej perspektywie budowanie autentyczności marki i eko-marketing.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź również

Księgowość

Ustawa z 1 września 2019 roku wprowadziła elektroniczny wykaz czynnych podatników VAT nazywany białą listą podatników. Wraz z jej wprowadzeniem przedsiębiorcy zyskali możliwość odszukania...

Marketing internetowy

Kolejność wyników, jakie pokazuje wyszukiwarka Google po wpisaniu przez użytkownika określonego hasła czy zapytania, jest ustalana na podstawie algorytmów. Nikt poza Google nie zna...

Marketing internetowy

Prowadząc sklep internetowy i przygotowując podstrony kolejnych produktów, trzeba zadbać nie tylko o ich zdjęcia, poprawnie wyświetlającą się cenę czy dostępność rozmiarów. O ile...

IT

Wprowadzenie solidnego, rozbudowanego systemu płatności w sklepie internetowym to ułatwienie nie tylko dla firmy prowadzącej sklep, ale przede wszystkim dla jej klientów, którzy będą...