Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Biznes

System CRM-co to jest?

Systemy CRM (customer relationship management) służą, jak wskazuje nazwa, do zarządzania relacjami z aktualnymi klientami oraz nawiązywania nowych relacji z potencjalnymi nabywcami. Wykorzystywane na co dzień nie tylko przez duże korporacje, ale i mniejsze firmy, systemy CRM mogą ułatwiać zarządzanie zadaniami i procedurami niezbędnymi podczas kontaktów z kontrahentami i skupić się na budowaniu pozytywnych relacji z kupującymi. To ogromne ułatwienie dla współczesnych działów sprzedaży, pozwalające na skuteczniejsze zarządzanie ich pracą i działaniami. Kiedy warto zainteresować się korzystaniem z CRM i jakie funkcje może oferować tego typu system? 

Czym jest CRM?

Systemy CRM porządkują codzienną pracę działu handlowego firmy, ułatwiając zarządzanie kontaktami z klientem i przechowując informacje o wszystkich relacjach nawiązanych na przestrzeni lat. Gromadząc historię działań firmy w zakresie kontaktów z klientami, systemy ułatwiają nie tylko bieżące zarządzanie działaniami, ale i budowanie strategii w oparciu o poprzednie działania i ich efekty. CRM może ułatwić personalizację obsługi klienta, poprawić współpracę wewnątrz organizacji i zoptymalizować działania pracowników działu handlowego. Może posłużyć do oceniania szans sprzedażowych, analizowania kontaktów z odbiorcami, tworzenia ofert handlowych, planowania pracy, rozdzielania ról pomiędzy pracowników czy prognozowania przychodów na podstawie zbudowanych relacji z klientami. 

Systemy CRM, ze względu na swoje rozbudowane możliwości przydają się w firmach niezależnie od ich rozmiaru, skali działania czy liczby obsługiwanych klientów. Ułatwiają przechowywanie informacji o kontrahentach niezależnie od pracowników, co w praktyce pomaga zachować ciągłość działań nawet przy rotacji kadry i zmieniających się osobach odpowiedzialnych za obsługę konkretnego klienta. CRM-y ułatwiają też porządkowanie dokumentów, opracowywanie ofert czy analizowanie potrzeb odbiorców, a te będą miały realny wpływ na wyniki sprzedażowe firmy. Wykorzystując CRM od wczesnych etapów działalności marki można wdrożyć się w stosowanie systemu przy niewielkiej ilości klientów i pozwolić, by funkcjonalność programu rozwijała się wraz z rozwojem potrzeb firmy. 

Jak wykorzystać funkcjonalności systemów CRM?

Potrzeby firm są mocno zróżnicowane nawet w obrębie jednej branży, dlatego systemy CRM i algorytmy na których bazują są tworzone z myślą o personalizacji wielu dostępnych funkcji. Te najważniejsze mają ułatwiać codzienną organizację pracy działu sprzedaży i usprawniać obsługę dokumentów, projektów i zadań. Wśród ciekawszych funkcji dostępnych w większości systemów CRM wymienić można: 

Przypisywanie ról pracownikom

Użytkownicy wpisani do systemu CRM mogą zostać przyporządkowani do określonych ról i związanych z nimi funkcji, podzieleni pod kątem dostępności do konkretnych dokumentów czy przydzieleni do grup skupiających się na obsłudze konkretnego zadania. Podejście takie ułatwia codzienną komunikację między zespołami i ogranicza zbędny dostęp do nadmiaru informacji tam, gdzie nie jest to konieczne. 

Zbieranie informacji o klientach

CRM-y ułatwiają zbieranie i porządkowanie informacji o klientach, tworząc rozbudowane bazy danych dostępne przy konstruowaniu strategii, budowaniu indywidualnej relacji z klientem czy codziennych działaniach sprzedażowych. Korzystając z CRM można prześledzić historię kontaktów z klientem, oszacować jego potencjalną wartość i dopasować działania do jego potrzeb i oczekiwań. Bazy danych w CRM to nie tylko bazy danych kontaktowych i dokumentów sprzedażowych, ale też notatek sporządzanych w oparciu o poprzednie interakcje z klientem. CRM ułatwia kompleksową obsługę klientów już na poziomie zbierania informacji o nich. 

Łatwe sortowanie dokumentów

CRM może posłużyć jako sprawne narzędzie do zarządzania dokumentami sprzedażowymi, ułatwiając bieżącą współpracę z klientem oraz odnajdowanie się w dokumentach sporządzanych nawet kilka lat wcześniej. To o wiele sprawniejsze, niż przechowywanie wszystkich dokumentów w folderach na komputerze – przypisane do konkretnego klienta mogą ułatwić szybkie znajdowanie interesujących informacji podczas rozmowy z klientem, co w budowaniu dobrych relacji będzie miało wysoką wartość. Co ważne, sprawdzone systemy CRM posiadają wszelkie zabezpieczenia gwarantujące bezpieczeństwo przechowywanych danych i dokumentów – dostęp do nich można ustalić dla konkretnych pracowników czy grup pracowników, osób zaangażowanych w dany projekt. 

Podtrzymywanie relacji z klientem

Z perspektywy zarządu firmy, ale i jej pracowników, CRM może być szybkim sposobem na zapoznawanie się z bieżącymi sprawami klienta. Biorąc za przykład duże działy sprzedażowe, w których jednego klienta może obsługiwać wielu pracowników, możliwość sprawdzenia, w jakich kwestiach prowadzone były ostatnie rozmowy z klientem i w którym punkcie należy podjąć kolejną rozmowę, jest niezwykle cenna. Pracownik ma poczucie, że doskonale zna sprawę każdego odbiorcy, a sami kontrahenci czują realne zainteresowanie swoją sprawą po stronie firmy. 

Planowanie pracy

Większość systemów CRM obsługuje kalendarz, który zintegrowany z bazą klientów pozwala łatwo organizować pracę zespołu sprzedaży i przygotowywać plan pracy w oparciu o nadchodzące wydarzenia. W systemach dostępne są opcje delegowania zadań, ustawiania przypomnień, wysyłania automatycznych wiadomości czy przekazywania zadań w ręce innego pracownika po realizacji swojej części projektu. To o wiele sprawniejsze, niż korzystanie z typowych kalendarzy z opcją współdzielenia wydarzeń. 

Wykorzystaj CRM na swoją korzyść

Systemy CRM pozwalają trzymać wszystkie informacje o prowadzonych działaniach sprzedażowych w jednym miejscu, dając pracownikom wgląd w bieżące działania, aktualną ofertę, planowane zadania i wiele więcej. Na jego wdrożeniu korzystają nie tylko pracownicy, których praca staje się bardziej zautomatyzowana i intuicyjna, ale i zarząd mający większą kontrolę nad podejmowanymi działaniami czy klienci, którzy dostrzegą zalety solidnej organizacji pracy przez podniesienie jakości kontaktów z firmą. CRM-y mają w zamyśle porządkować pracę działu handlowego, ale w praktyce znacząco poprawiają wartość wszystkich relacji z klientami. Na rynku dostępnych jest wiele mniej lub bardziej rozbudowanych systemów CRM dopasowanych do potrzeb małych, średnich i dużych firm. Niektóre z nich, jak choćby CRM Melpe, są zintegrowane z innymi systemami wspomagającymi sprawną pracę firm – programami do fakturowania, systemami automatyzacji marketingu. Jeśli masz dostęp do CRM, korzystaj z niego na każdym etapie działalności – to inwestycja, którą warto rozważyć dla korzyści własnych i korzyści klientów.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź również

Marketing internetowy

Prowadząc sklep internetowy i przygotowując podstrony kolejnych produktów, trzeba zadbać nie tylko o ich zdjęcia, poprawnie wyświetlającą się cenę czy dostępność rozmiarów. O ile...

Księgowość

Ustawa z 1 września 2019 roku wprowadziła elektroniczny wykaz czynnych podatników VAT nazywany białą listą podatników. Wraz z jej wprowadzeniem przedsiębiorcy zyskali możliwość odszukania...

Marketing internetowy

Kolejność wyników, jakie pokazuje wyszukiwarka Google po wpisaniu przez użytkownika określonego hasła czy zapytania, jest ustalana na podstawie algorytmów. Nikt poza Google nie zna...

Domeny, hosting

Wybór hostingu dla tworzonej strony internetowej będzie kluczowy, jeśli chcemy żeby wszystko działało sprawnie. Dobry i szybki hosting gwarantuje, że strona będzie wczytywała się...