Któż z nas nie lubił słuchać różnych opowieści, kiedy był mały? Przygody ulubionych bohaterów z bajek bądź opowieści rodzinne śledziliśmy z zapartym tchem. Jak kiedyś lubiliśmy słuchać, tak teraz lubimy opowiadać. Specjaliści ds. marketingu wykorzystali niepozorne opowieści i stworzyli niezwykle skuteczne narzędzie do pozyskiwania nowych klientów, czyli storytelling.
Czym jest storytelling?
Storytelling często jest nazywany marketingiem narracyjnym. To technika, która bazuje na zbudowaniu relacji, więzi pomiędzy firmą a klientem przy wykorzystaniu produktów danego przedsiębiorstwa. Cechą charakterystyczną storytellingu jest dokonywanie wnikliwej analizy oraz zbudowanie stosownej historii, nawiązując do danych usług bądź produktów konkretnej marki w celu dotarcia do grona odbiorów. Ten typ komunikacji umożliwia wywarcie wpływu na decyzje zakupowe adresatów, ponieważ ciekawy kontekst wzbudza zaufanie oraz wywoła pożądane emocje.
Jak wykorzystać storytelling w marketingu?
Istnieje 5 najważniejszych sposobów wykorzystujących marketing narracyjny.
- Wizerunek marki
Storytelling w polityce i reklamie już od lat jest wykorzystywany w celu zbudowania zaufania do marki firmy bądź osoby. Odbiorcy tego narzędzia narracyjnego słuchając specjalnie przygotowanej opowieści przez długi czas, mają wrażenie, że ta opowieść jest prawdziwa i „trwa od zawsze”.
- Produkt
Marketing narracyjny sprawdza się również w przypadku promowania danego produktu, ponieważ jest w stanie wywołać mocne i skonkretyzowane skojarzenia. Dzięki temu w odmiennej sytuacji, lecz przy podobnych emocjach dana osoba lepiej skojarzy konkretny produkt.
- Misja
Misja jest połączeniem produktu z wizerunkiem marki. Marketing jest przydatny w sytuacji przekazania szerzej swojej misji w świat osobom publicznym, jak i markom. Wyjście do ludzi, które zostało poparte spójnymi przekazami w mediach, mogą pomóc ukazać nietuzinkową misję marki bądź jednostki. - HR
Komunikaty storytellingowe są niezwykle skuteczne w wewnątrz instytucji, gdyż stanowi swego rodzaju pomost między personelem zajmującym różne szczebla kariery. Czasami jest również wykorzystywany podczas zewnętrznych kampanii rekrutacyjnych. Można to zorganizować za pomocą kampanii outdoorowych, wewnątrz danej organizacji, postom w mediach społecznościowych i wystąpień publicznych, które ukazują korzyści płynące z pracy w danym miejscu.
- Employer branding
Marketing narracyjny jest w tym przypadku wykorzystywany, aby ukazać pracodawcę w jak najlepszym świetle. Storytelling jest kreowany w taki sposób, aby wszyscy Ci, którzy wpisują się w profil danej firmy, chcieli w niej pracować, natomiast Ci, którzy zostali już w danym miejscu zatrudnieni, doceniali swoją posadę, Dzięki temu storytelling tworzy dobrą atmosferę w pracy oraz znacznie ułatwia pracę osobom z działu HR w trakcie rekrutacji oraz rotacji swoich pracowników.
Co można zyskać dzięki tej komunikacji z klientem?
Korzyści wynikające z wykorzystywanego marketingu narracyjnego jest wiele. Przede wszystkim autentyczny wizerunek, ponieważ umożliwia zaprezentowanie adresatom ważnych dla instytucji wartości w nietypowy sposób. Dzięki temu marka jest odbierana jako autentyczna oraz przyjazna, co z kolei wpływa na nawiązanie relacji z klientami. Podstawowym celem marketingu jest wzbudzenie zaufania u nowych i stałych klientów firmy. Storytelling umożliwia skrócenie dystansu i zaangażowanie emocji. Oprócz tego to narzędzie jest ciekawą formą komunikacji, ponieważ odchodzi od przestarzałego, klasycznego formatu treści marketingowych, niewzbudzających emocji i łączących się z negatywnym odbiorem. Ostatnia korzyść to długofalowa promocja. Komunikaty storytellingowe mogą tkwić w pamięci odbiorców przez długi czas i pozytywnie wpływać na wizerunek marki.
Kampanii promocyjnych wykorzystujących marketing jest wiele. Do najpopularniejszych należą:
- Ikea reklama pt. „Want to work at IKEA?”,
- Allegro – reklama pt. „Czego szukasz w święta?”
- Orange – reklama z serii „Serce i rozum”,
- reklama społeczna pt. „10 mniej ratuj życie”,
- HBO reklama pt. „I still have soul”,
- Volkswagen reklama pt. „Darth Vader”
Storytelling to narzędzie marketingowe wykorzystujące opowieść i zawarte w niej emocje, które mają za zadanie wzbudzić zaufanie, nawiązać relacje i skłonić do zakupu. Obecnie jest to jedna z najskuteczniejszych technik marketingowych.