Responsywna strona internetowa jeszcze jakieś 3 lata temu nie miała tak wielkiej wagi jak obecnie. Czasy się zmieniają i dopasowanie strony do urządzeń mobilnych dzisiaj staje się standardem, któremu po prostu musisz sprostać, jeśli chcesz, by Twoja strona nadal miała wysokie wyniki w wyszukiwarkach. W poniższym artykule odpowiadamy na kilka ważnych pytań związanych z responsywną stroną WWW.
Czym jest strona responsywna?
Jest to nowy standard tworzenia stron internetowych, oznaczający, że będzie ona wygodna do przeglądania na każdym rodzaju urządzenia – bez względu na to, czy użytkownik będzie z niej korzystał na klasycznym komputerze, tablecie, laptopie, czy smartfonie.
Responsive Web Design pozwala na dostosowanie zawartości strony do rozdzielczości wykorzystywanego urządzenia, co zarazem mobilizuje do “odsączenia” jej ze wszystkich zbędnych elementów.
Wszędzie powtarzaną dziś zasadą jest zatem to, że jeśli chcesz zbudować responsywną stronę internetową, zacznij najpierw od jej budowania pod kątem najmniejszego urządzenia mobilnego. Dzięki temu, przy tworzeniu wersji na większe urządzenia, wystarczy jedynie powiększyć niektóre elementy lub nieznacznie zmienić font. Strona gotowa!
Jak sprawdzić responsywność strony – proste sposoby
Masz już swoją stronę, lecz nie masz pewności, czy jest ona responsywna? Na szczęście możesz to szybko sprawdzić.
- Zmniejsz okno przeglądarki mniej więcej do wielkości wyświetlacza smartfona. Jeśli nadal widzisz całą treść, bez konieczności przesuwania jej na boki, strona najprawdopodobniej jest responsywna.
- Czy to wszystko? Absolutnie nie, sprawdź swoją stronę również na innych urządzeniach niż PC.
- Największy rynkowy gigant proponuje dziś posiadaczom stron prosty Test Mobile Friendly. Jest to bardzo proste zadanie. Wpisz nazwę swojej witryny, a w zamian otrzymasz analizę responsywności swojej strony, wraz ze zidentyfikowanymi problemami i podglądem, co wspomoże przeprowadzenie analizy.
Co zrobić, aby strona stała się responsywna?
Zacznij od najmniejszego ekranu
Wybierz najważniejsze elementy swojej strony i ułóż je tak, by ich przeglądanie było wygodne na smartfonie. Jest to szalenie ważne, jako że ludzie korzystają z nich dużo częściej, niż ze stacjonarnych komputerów.
Pomoże Ci to ustalić najważniejsze priorytety i zatrzymać klienta dłużej na stronie – wygodny, przejrzysty układ sprawi, że elementy strony będą tworzyły jedną, spójną całość, a użytkownik będzie wręcz intuicyjnie wiedział, gdzie ma wejść, by wykonać pożądaną przez siebie akcję.
Zatroszcz się o wielkość obiektów
Wybierz wielkości relatywne, czyli takie, które dopasują się do rozmiaru urządzenia (np. 40% szerokości ekranu). Wówczas grafika będzie zajmowała 40% tej rozdzielczości, jaka jest akurat dostępna.
Zadbaj o skalowanie
Statyczny układ treści może sprawiać, że rozwinięcie jednego elementu powoduje przesłonięcie drugiego. Aby temu zapobiec, zastosuj układ pływający, dostosowujący się do rozmiarów urządzenia.
Dostosuj rodzaj grafiki
Zastanów się, czy w przypadku zastosowanych przez Ciebie na stronach obiektów lepsza będzie grafika wektorowa, czy też rastrowa. Grafika rastrowa sprawdzi się w przypadku licznych detali, lecz w innym przypadku może ulec nieestetycznemu rozpikselowaniu podczas powiększania.
Ustal minimalne i maksymalne szerokości elementu
Aby uniknąć sytuacji, w której grafika jest doskonale dopasowana rozmiarem do smartfona, a na większym ekranie ulega nadmiernemu rozciągnięciu, ustal wymiary, jakich obiekt przekroczyć zwyczajnie nie może.
Weź pod uwagę tzw. gęstość wyświetlaczy
Gęstość wyświetlacza informuje, ile pikseli mieści się w jednym calu ekranu. Pozwala to na wyświetlanie obrazu w lepszej jakości. Oznacza to, że jeśli Twój obraz będzie dostosowany jedynie do standardowych ekranów, to na ekranach o zwiększonej gęstości ulegnie on powiększeniu i rozpikselowaniu, tracąc tym samym na jakości.
Zadbaj o liczbę widoków
Ogólnie przyjęło się projektować strony pod komputer, tablet i smartfon, lecz coraz częściej mamy do czynienia z urządzeniami o nieco innych rozmiarach, co sprawia, że strona responsywna, przystosowana do smartfona klasycznej wielkości lub tabletu, będzie niewygodna w przeglądaniu w przypadku użytkowników będących w posiadaniu urządzeń o rozmiarze “pomiędzy”. Aby uniknąć takiej sytuacji, wprowadź rozwiązanie, dzięki któremu przeglądanie będzie komfortowe bez względu na wymiary ekranu urządzenia.
Responsywna strona WWW – ile kosztuje?
Na ostateczną cenę strony internetowej, niezależnie od jej responsywności, wpływa znaczna ilość czynników. Najprostsza strona internetowa w formie wizytówki może kosztować np. ok. 500 złotych, zaś już bardziej rozbudowane formy, np. strona dedykowana lub sklep internetowy, mogą być już wydatkiem sięgającym rzędu 4000 zł. Od czego jeszcze zależy cena strony internetowej?
- Rodzaj strony – wizytówka, one page, landing page, sklep internetowy, strona premium, itd.
- Wykonawca – agencja czy freelancer? – W przypadku agencji masz do czynienia z szerszym wachlarzem usług.
- Czas wykonania – w przypadku wizytówki może on wynieść 5 dni, a w przypadku bardziej rozbudowanych stron nawet do miesiąca.
- W przypadku współpracy z agencją dochodzi również możliwość wykupienia usługi pozycjonowania, co ma szczególne znaczenie, jako że trendy w zakresie SEO ulegają ciągłej zmianie.
Jak ważna jest responsywność strony internetowej?
- Szacuje się, że już od 2012 roku sukcesywnie spada sprzedaż komputerów stacjonarnych, a badania z 2019 roku wykazały że już prawie 70% internautów korzysta przede wszystkim z urządzeń mobilnych.
- Dochodzą do tego kryteria wprowadzone przez Google w marcu 2015 roku – chodzi o to, że jeśli strona nie spełnia kryteriów responsywności np. dla smartfonów, nie będzie ona wówczas w ogóle wyświetlana w wynikach wyszukiwania na danym urządzeniu.
- Responsywność strony internetowej ma ogromne znaczenie również z innych powodów. Przede wszystkim odznacza się ona szybszym wczytywaniem ze względu na lepiej dopasowaną wielkość prezentowanych na niej elementów, co podnosi szanse na zatrzymanie odbiorców na stronie.
- Dopasowując stronę do urządzeń użytkownika, przedstawiasz swój biznes jako bardziej nowoczesny, idący z duchem czasu, a nic bardziej nie zachęca odbiorców niż gotowość na zmiany i szybkie reagowanie na potrzeby klienta.
Responsywność urządzenia ma znaczenie również z punktu widzenia SEO – algorytmy Google znacznie wyżej “cenią” strony responsywne, poprawiając ich wynik w wyszukiwarkach.