Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Marketing internetowy

Rodzaje kampanii Google Ads

Reklamy Google Ads to jedna z najpopularniejszych form promocyjnych dla strony www i pierwsza, po którą sięga większość firm chcących reklamować swój sklep czy markę w sieci. Ads to jednak nie tylko reklamy w wyszukiwarce Google, wyświetlające się ponad wynikami wyszukiwania i opisane jako „reklama” czy „link sponsorowany”. Google Ads daje sporo możliwości promocyjnych w samej wyszukiwarce, w sieci reklamowej oraz na platformie YouTube. Jak to działa? Jakie rodzaje kampanii Google Ads można przygotować dla strony internetowej?

Najważniejsze rodzaje kampanii Google Ads

Spośród możliwości promocyjnych oferowanych przez Google wyróżnia się cztery główne rodzaje kampanii wykorzystujących Google Ads:

  • Search – reklamy tekstowe w sieci wyszukiwania.
  • Display – reklamy graficzne wyświetlane w witrynach należących do sieci partnerów Google (np. banery reklamowe)
  • Youtube – wideo w sieci YouTube lub u partnerów Google.
  • PLA – kampanie sprzedażowe i reklamy produktowe w sieci wyszukiwania.

Każdy z powyższych wariantów oferuje wiele opcji konfiguracji reklamy, pozwalając na realizację różnych celów promocyjnych. Reklamy w Google Ads nie służą jedynie wypromowaniu produktu, ale też budowaniu świadomości marki czy pozyskiwaniu ruchu na stronie związanej z określoną tematyką. Wybór właściwej reklamy będzie zależał więc od tego, co z jej pomocą chcemy osiągnąć. Trzeba jedynie pamiętać, że skuteczne działania promocyjne w Google AdWords często obejmują kilka typów reklamy jednocześnie.

Jak działają kampanie Google Ads – przegląd dostępnych rozwiązań

Kampanie tekstowe Google Search

Ten wariant reklamy to podstawowa i najbardziej rozpoznawalna funkcja Google Ads. Reklama w takim wydaniu wyświetla się ponad wynikami wyszukiwania dla danej frazy kluczowej, dzięki czemu link do strony docelowej zyskuje większą widoczność niż przy standardowym pozycjonowaniu. Dobrze przygotowana kampania Google Search musi być zoptymalizowana pod kątem określonych fraz – jej rolą jest pozyskiwanie kliknięć, leadów i sprzedaży, a sama kampania reklamowa rozliczana jest na podstawie liczby kliknięć w reklamę (CPC).

Dopasowanie słów kluczowych do reklamy tekstowej Google Ads musi opierać się na dokładnym researchu fraz i dobraniu do nich treści promocyjnych, które będą użyte w wyświetlanym linku. Z jednej strony chcemy, by reklama trafiła do jak największego grona odbiorców, z drugiej jednak użycie zbyt ogólnych fraz zwiększy konkurencję dla reklamy i spowoduje, że nie dotrze ona do potencjalnego odbiorcy.

Reklamy tekstowe Search składają się z nagłówka oraz linii opisu – właściwe napisanie obydwu zwiększa szanse na zdobycie oczekiwanego zainteresowania. Reklama powinna zawierać najważniejsze informacje o prowadzonej kampanii promocyjnej, brandzie, ale też wezwanie do działania (CTA). Przy ograniczeniu liczby znaków, możliwych frazach, które nie będą dobrze pozycjonować i konieczności ciągłej optymalizacji w celu zwiększenia współczynnika klikalności (CTR), wykonanie solidnej reklamy Search nie jest tak proste, jak może się wydawać.

Kampanie PLA

Kampanie PLA (Product Listing Ads) to działania typowo sprzedażowe, rozliczane podobnie jak kampanie tekstowe (na podstawie kosztów kliknięcia CPC), ale skupione przede wszystkim na realizacji konwersji, którą w tym wypadku są niewyświetlenia i leady, a bezpośrednia sprzedaż. Reklamy PLA będą wyświetlały się ponad organicznymi wynikami wyszukiwania dla danych fraz, ale zamiast linku i opisu do niego pojawiają się jako zdjęcie produktu z nazwą, ceną i linkiem przekierowującym bezpośrednio do okna sprzedaży w sklepie.

Kampanie Google ADS PLA

Przykład kampanii Google Ads PLA.

W kampanii PLA nie wprowadza się słów kluczowych – te zaciągane są ze strony sklepu, z poziomu opisów produktów i tzw. feedu produktowego – pliku tekstowego zbierającego najważniejsze informacje o produktach w Twojej ofercie. W związku z tym jeśli planujemy kampanię PLA, odpowiednia optymalizacja sklepu będzie miała nadrzędne znaczenie. Co musi znaleźć się w product feed, by Google zaciągnęło do reklamy wszystkie niezbędne dane?

  • title, czyli nazwa produktu zgodna z nazwą na stronie,
  • id czyli unikalny identyfikator produktu, najczęściej numer magazynowy,
  • description, czyli dokładny opis produktu (zawierający frazy kluczowe),
  • image link – link do zdjęcia produktowego na stronie,
  • price – cena produktu
  • link – adres url do strony produktu, link do sklepu czy do kategorii produktowej
  • availabilty – oznaczenie, czy produkt jest dostępny w sklepie
  • brand – określenie marki produktu
  • gtin – globalny numer jednostki handlowej Twojego produktu.

Przygotowując kampanię PLA należy wgrać feed produktowy do Google Merchant Center, a po jego zaakceptowaniu możemy startować z promocją wybranych produktów mając pewność tego, że wszystkie informacje zostaną do reklamy prawidłowo zaciągnięte. Reklamę można później optymalizować, dopasowując opisy, aktualizując ceny czy zmieniając produkty pojawiające się w reklamie i cieszące się wyższym współczynnikiem konwersji.

Kampanie Display

Reklamy graficzne wyświetlane w ramach kampanii display pojawiają się nie w wyszukiwarce, jak kampanie tekstowe czy PLA, a na witrynach należących do sieci reklamowej Google. Reklamy tego typu pojawiają się tam, gdzie pojawia się użytkownik interesujący nas z punktu widzenia sprzedaży. Jeśli znajduje się w gronie grupy docelowej, jest szansa, że reklamę display zobaczy na wielu stronach, które będzie przeglądać – to doskonały sposób na zwiększanie świadomości marki (brand awareness), ale też na zwiększanie ruchu na stronie. Zależnie od celu reklamy, można rozliczać ją na bazie CPC (kosztu za jedno kliknięcie) bądź CPM (kosztu za tysiąc wyświetleń reklamy).

Kampanie display to najczęściej banery, które powinny wyglądać w określony sposób, by przyciągać uwagę użytkownika na stronie. Banery muszą być wyraźne i estetyczne, zawierać logotypy, zdjęcia wybranych produktów, hasło reklamowe i przycisk Call To Action, nawet w postaci „Sprawdź naszą ofertę” czy „skorzystaj z promocji”. Reklamy banerowe mogą być statyczne lub w formie krótkich animacji, które wg zasad Google nie mogą trwać dłużej niż 30 sekund.

Kampanie YouTube

Ostatnia forma reklamy oferowana przez Google Ads przypomina bardziej typową reklamę telewizyjną i wymaga przygotowania filmu reklamowego, który będzie wyświetlany podczas oglądania filmów w YouTube i w sieci partnerów Google. Reklamy tego typu mogą wyświetlać się przed rozpoczęciem materiałów oglądanych przez użytkownika bądź w trakcie ich oglądania, mogą zawierać przycisk umożliwiający pomijanie reklamy bądź wymuszać obejrzenie jej w całości.

Jako że użytkownik oglądający treści na YouTube rzadko będzie chętny do odejścia od filmu i kliknięcia w link zawarty w reklamie, głównym celem kampanii Google Ads na YouTube będzie budowanie świadomości marki. Kampanie tego typu mogą być rozliczane za koszt obejrzenia (CPV) lub koszt tysiąca wyświetleń (CPM).

Kampanie Google Ads – pamiętajmy o optymalizacji

Prowadzenie kampanii reklamowych z Google Ads może być wyjątkowo skuteczne, jeżeli wszystkie treści reklamowe zostaną odpowiednio przygotowane, zoptymalizowane i będą na bieżąco monitorowane, a jeśli to konieczne, poprawiane i dopracowywane. Każda z przedstawionych form ma swoje wady i zalety, a wybór odpowiedniej będzie zależał przede wszystkim od celów, jakie chcemy reklamą osiągnąć.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź również

Księgowość

Ustawa z 1 września 2019 roku wprowadziła elektroniczny wykaz czynnych podatników VAT nazywany białą listą podatników. Wraz z jej wprowadzeniem przedsiębiorcy zyskali możliwość odszukania...

Marketing internetowy

Kolejność wyników, jakie pokazuje wyszukiwarka Google po wpisaniu przez użytkownika określonego hasła czy zapytania, jest ustalana na podstawie algorytmów. Nikt poza Google nie zna...

Marketing internetowy

Prowadząc sklep internetowy i przygotowując podstrony kolejnych produktów, trzeba zadbać nie tylko o ich zdjęcia, poprawnie wyświetlającą się cenę czy dostępność rozmiarów. O ile...

IT

Wprowadzenie solidnego, rozbudowanego systemu płatności w sklepie internetowym to ułatwienie nie tylko dla firmy prowadzącej sklep, ale przede wszystkim dla jej klientów, którzy będą...