Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Domeny, hosting

Rodzaje domen internetowych

Domena internetowa to unikalny adres, pod którym dostępna będzie Twoja strona internetowa, poczta e-mail czy serwer FTP. Wybór nazwy domeny nie powinien być przypadkowy – będzie reprezentował stronę w sieci, dlatego warto by kojarzył się z jej tematyką, nazwą firmy czy typem działalności, jaki prowadzimy. Przy wyborze domeny ważna będzie jednak nie tylko jej nazwa, ale i rozszerzenie pojawiające się po kropce w adresie strony. Jak się okazuje, .pl, .com czy .gov nie są skrótami przypadkowymi – określają rodzaj domeny i posiadają określone zasady wykorzystania.

Rodzaj domen internetowych

Podstawowy podział domen internetowych wyróżnia:

  • domeny najwyższego poziomu (TLDs – top level domains)
  • domeny drugiego poziomu (SLDs – second level domains).

Każdy z poziomów można podzielić na kolejne rodzaje domen internetowych, nakierowujące na konkretne zastosowanie dla każdego z rozszerzeń. I tak, dla poziomu najwyższego TLDs wyróznia się trzy rodzaje domen:

  • domeny generyczne/domeny globalne (gTLDs- generic top-level domains) – np. .com, .net, .org, .eu
  • domeny krajowe (ccTLDs – country code top-level domains) – np. .pl, .de, .it
  • domeny sponsorowane (sTLDs – sponsored top-level domains) – np. .gov, .aero, .tel
  • domeny .xxx zarezerwowane dla serwisów pornograficznich i rejestrowane na odrębnych zasadach.

Domeny drugiego poziomu (SLDs) można podzielić na domeny funkcjonalne i regionalne. Dla Polski będą to np. rozszerzenia:

  • .com.pl,
  • .biz.pl,
  • .info.pl,
  • .net.pl,
  • .org.pl,

a także domeny funkcjonalne:

  • .auto.pl,
  • .edu.pl,
  • .media.pl,
  • .nieruchomosci.pl,
  • .sklep.pl,
  • .szkola.pl,
  • .turystyka.pl,

oraz domeny regionalne zawierające nazwy miejscowości np.:

  • .warszawa.pl,
  • .waw.pl,
  • .wroclaw.pl,

lub regionu np.:

  • .mazury.pl,
  • .pomorskie.pl,
  • .slask.pl.

Jaki rodzaj domeny wybrać dla nowej strony internetowej?

Rejestrując domenę, użytkownik ma do wyboru wiele rozszerzeń, często nie zwracając do końca uwagi co tak naprawdę oznacza każdy z nich. Obecnie w Polsce nie ma sztywnych reguł dyktujących wybór określonego rozszerzenia dla domeny, choć pewnie z nich są zarezerwowane dla określonych organizacji. Przykładowo, w przypadku domen globalnych, przyjęło się, że rozszerzenie .com wybierają firmy, .org – organizacje i stowarzyszenia, .info – serwisy informacyjne, .gov – organizacje rządowe, a .edu placówki edukacyjne. Wraz z rozwojem globalnym Internetu, dla uzyskania większej puli adresów wiele jednostek zaczęło korzystać z domen drugiego poziomu i rozszerzeń typu .org.pl czy .gov.pl.

Domeny krajowe

Domeny narodowe, jak sama nazwa wskazuje, są przydzielone do określonych krajów i zarezerwowane dla domen tam rejestrowanych. Dla Polski będzie to skrót .pl, dla Niemiec .de, Wielkiej Brytanii .uk, Włoch .it. Nie w każdym kraju można skorzystać jednak ze wszystkich rozszerzeń dla swojej domeny i choć np. w Polsce można zarejestrować domenę .com.pl, w Niemczech rejestrowane są tylko .de, a w Wielkiej Brytanii .co.uk (nie istnieje samodzielne .uk).

Każdy z krajów, do którego przynależy dane rozszerzenie narodowe może ustalać zasady jego używania, dlatego planując rejestrację domeny z rozszerzeniem innym niż .pl warto wcześniej zapoznać się z wytycznymi.

Domeny funkcjonalne

Domeny funkcjonalne mają za zadanie dookreślić tematykę strony internetowej już na poziomie samego adresu, wskazując np. że jest to strona firmowa, organizacyjna, rządowa czy edukacyjna. W sytuacjach takich używa się skrótów .com.pl (dla firm), .edu.pl dla placówek i stron edukacyjnych w Polsce czy .gov.pl dla instytucji rządowych. Niektóre z domen, ze względu na ich rezerwację dla określonych instytucji czy jednostek samorządowych nie mogą być rejestrowane przez popularnych dostawców usług hostingowych (np. home.pl czy az.pl), a jedynie z pomocą Krajowego Rejestru Domen (NASK) na wniosek odpowiedniej jednostki.

Domeny funkcjonalne

Lista domen funkcjonalnych, źródło: https://www.dns.pl/lista_domen_funkcjonalnych

Domeny regionalne

Domeny regionalne są specyficzną odmianą domen krajowych i funkcjonalnych, wykorzystywaną dla określonych regionów. Rozszerzenia takie mogą być wykorzystywane dla regionalnych projektów, oficjalnych stron internetowych dla regionu, ale też firm działających lokalnie na danym obszarze. Z tego względu możliwe jest zarejestrowanie strony unmed.wroc.pl dla Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, ale też warzywniak.wroc.pl dla sklepu warzywniczego chcącego działać w sieci.

Taka nazwa domeny będzie kojarzona z typem prowadzonej działalności oraz z miejscem jej wykonywania, a dzięki temu łatwa do zapamiętania przez zainteresowanych klientów.

Wybór domeny dla nowego biznesu

Wybierając rodzaj domeny dla swojej strony internetowej pamiętaj, że adres ten będzie kojarzony z Twoją działalnością przez wszystkich użytkowników odwiedzających stronę. To między innymi dlatego osoby, które wychodzą z własną działalnością do szerszego grona klientów, rezygnują z adresów typu .wordpress.pl dla założonych przez siebie blogów i wykupują adresy .pl, które automatycznie kojarzą się z profesjonalną marką, a nie podrzędnym blogerem.

Rozszerzenia z ograniczoną dostępnością, w tym rozszerzenia europejskie .eu, rządowe .gov czy niektóre rozszerzenia międzynarodowe mają wyznaczoną listę warunków, które należy spełnić, by je wykorzystać i najczęściej nie są dostępne dla przeciętnego użytkownika chcącego zarejestrować swoją domenę. Wybierając, decyduj świadomie, a żeby się wyróżnić, nie szukaj unikalnego rodzaju domeny, a unikalnej nazwy poprzedzającej rozszerzenie.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Biznes

Decyzja o wynajmie biura musi być przemyślana i podyktowana ważnymi czynnikami. Zazwyczaj jest to postępowanie długoterminowe, stąd też warto uwzględnić kilka kluczowych aspektów. Ważny...

Biznes

Umowa na okres próbny jest najpopularniejszą formą zatrudnienia nowego pracownika. Pozwala zweryfikować zaangażowanie podwładnego oraz jego predyspozycje czy umiejętności. Charakteryzuje się krótkim okresem trwania,...

Biznes

Osoba, która decyduje się na założenie działalności gospodarczej, musi wybrać formę prawną własnej firmy. To kluczowa kwestia dla prowadzenia biznesu, sposobu rejestracji, kosztów prowadzenia...

Marketing internetowy

Biznes to nie tylko produkt czy usługa, ale przede wszystkim strategia, która pozwala na ich skuteczną promocję na rynku. Dlatego coraz więcej firm decyduje...

Biznes

Strategia marketingowa to spójny plan rozwoju przedsiębiorstwa oraz maksymalizacja zysków. Niewątpliwie stanowi fundamentalny dokument każdej organizacji, opisujący cechy, które posiada dana marka, jak również...

Marketing internetowy

Pozytywne doświadczenia klientów są niezwykle ważne w każdym biznesie. To właśnie one wpływają na postrzeganie danego produktu, usługi, strony internetowej czy aplikacji. Kluczowe jest...

Sprawdź również

Księgowość

Jednym z dokumentów księgowych przedsiębiorstw jest nota obciążeniowa. Księgowanie noty obciążeniowej, uznaniowej lub obciążeniowo-uznaniowej pozwala między innymi na dokumentowanie nieopodatkowanych transakcji. Chociaż często możliwa...

IT

Czy wiesz, że jeśli reklamujesz swój biznes za pomocą portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, czy też Google, obowiązuje Cię od tego podatek? Do...

Księgowość

Nievatowcy, zwolnieni z obowiązku opodatkowania sprzedaży, mogą posługiwać się w rozliczeniach rachunkami lub wystawiać faktury sprzedażowe, w szczególności w ramach sprzedaży na rzecz firm...

Księgowość

Jednym z najważniejszych obowiązków każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą jest bieżące regulowanie zobowiązań finansowych wobec urzędu skarbowego. Jedną z podstawowych danin jest podatek dochodowy....

Topowe tematy

Marketing partyzancki | jednoosobowa działalność gospodarcza | zasady tworzenia stron internetowych | platformy e-commerce | cele reklamy | ranking hostingu | program do wystawiania faktur online | księgowość w małej firmie | kiedy wystawić fakturę | linki afiliacyjne | copywriter praca | rodzaje reklam linkedin | faktura proforma | faktura korygująca | Brand Hero | szkolenia motywacyjne