Media społecznościowe

Wyszukiwarka

Domeny, hosting

Rodzaje domen internetowych

Domena internetowa to unikalny adres, pod którym dostępna będzie Twoja strona internetowa, poczta e-mail czy serwer FTP. Wybór nazwy domeny nie powinien być przypadkowy – będzie reprezentował stronę w sieci, dlatego warto by kojarzył się z jej tematyką, nazwą firmy czy typem działalności, jaki prowadzimy. Przy wyborze domeny ważna będzie jednak nie tylko jej nazwa, ale i rozszerzenie pojawiające się po kropce w adresie strony. Jak się okazuje, .pl, .com czy .gov nie są skrótami przypadkowymi – określają rodzaj domeny i posiadają określone zasady wykorzystania.

Rodzaj domen internetowych

Podstawowy podział domen internetowych wyróżnia:

  • domeny najwyższego poziomu (TLDs – top level domains)
  • domeny drugiego poziomu (SLDs – second level domains).

Każdy z poziomów można podzielić na kolejne rodzaje domen internetowych, nakierowujące na konkretne zastosowanie dla każdego z rozszerzeń. I tak, dla poziomu najwyższego TLDs wyróznia się trzy rodzaje domen:

  • domeny generyczne/domeny globalne (gTLDs- generic top-level domains) – np. .com, .net, .org, .eu
  • domeny krajowe (ccTLDs – country code top-level domains) – np. .pl, .de, .it
  • domeny sponsorowane (sTLDs – sponsored top-level domains) – np. .gov, .aero, .tel
  • domeny .xxx zarezerwowane dla serwisów pornograficznich i rejestrowane na odrębnych zasadach.

Domeny drugiego poziomu (SLDs) można podzielić na domeny funkcjonalne i regionalne. Dla Polski będą to np. rozszerzenia:

  • .com.pl,
  • .biz.pl,
  • .info.pl,
  • .net.pl,
  • .org.pl,

a także domeny funkcjonalne:

  • .auto.pl,
  • .edu.pl,
  • .media.pl,
  • .nieruchomosci.pl,
  • .sklep.pl,
  • .szkola.pl,
  • .turystyka.pl,

oraz domeny regionalne zawierające nazwy miejscowości np.:

  • .warszawa.pl,
  • .waw.pl,
  • .wroclaw.pl,

lub regionu np.:

  • .mazury.pl,
  • .pomorskie.pl,
  • .slask.pl.

Jaki rodzaj domeny wybrać dla nowej strony internetowej?

Rejestrując domenę, użytkownik ma do wyboru wiele rozszerzeń, często nie zwracając do końca uwagi co tak naprawdę oznacza każdy z nich. Obecnie w Polsce nie ma sztywnych reguł dyktujących wybór określonego rozszerzenia dla domeny, choć pewnie z nich są zarezerwowane dla określonych organizacji. Przykładowo, w przypadku domen globalnych, przyjęło się, że rozszerzenie .com wybierają firmy, .org – organizacje i stowarzyszenia, .info – serwisy informacyjne, .gov – organizacje rządowe, a .edu placówki edukacyjne. Wraz z rozwojem globalnym Internetu, dla uzyskania większej puli adresów wiele jednostek zaczęło korzystać z domen drugiego poziomu i rozszerzeń typu .org.pl czy .gov.pl.

Domeny krajowe

Domeny narodowe, jak sama nazwa wskazuje, są przydzielone do określonych krajów i zarezerwowane dla domen tam rejestrowanych. Dla Polski będzie to skrót .pl, dla Niemiec .de, Wielkiej Brytanii .uk, Włoch .it. Nie w każdym kraju można skorzystać jednak ze wszystkich rozszerzeń dla swojej domeny i choć np. w Polsce można zarejestrować domenę .com.pl, w Niemczech rejestrowane są tylko .de, a w Wielkiej Brytanii .co.uk (nie istnieje samodzielne .uk).

Każdy z krajów, do którego przynależy dane rozszerzenie narodowe może ustalać zasady jego używania, dlatego planując rejestrację domeny z rozszerzeniem innym niż .pl warto wcześniej zapoznać się z wytycznymi.

Domeny funkcjonalne

Domeny funkcjonalne mają za zadanie dookreślić tematykę strony internetowej już na poziomie samego adresu, wskazując np. że jest to strona firmowa, organizacyjna, rządowa czy edukacyjna. W sytuacjach takich używa się skrótów .com.pl (dla firm), .edu.pl dla placówek i stron edukacyjnych w Polsce czy .gov.pl dla instytucji rządowych. Niektóre z domen, ze względu na ich rezerwację dla określonych instytucji czy jednostek samorządowych nie mogą być rejestrowane przez popularnych dostawców usług hostingowych (np. home.pl czy az.pl), a jedynie z pomocą Krajowego Rejestru Domen (NASK) na wniosek odpowiedniej jednostki.

Domeny funkcjonalne

Lista domen funkcjonalnych, źródło: https://www.dns.pl/lista_domen_funkcjonalnych

Domeny regionalne

Domeny regionalne są specyficzną odmianą domen krajowych i funkcjonalnych, wykorzystywaną dla określonych regionów. Rozszerzenia takie mogą być wykorzystywane dla regionalnych projektów, oficjalnych stron internetowych dla regionu, ale też firm działających lokalnie na danym obszarze. Z tego względu możliwe jest zarejestrowanie strony unmed.wroc.pl dla Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, ale też warzywniak.wroc.pl dla sklepu warzywniczego chcącego działać w sieci.

Taka nazwa domeny będzie kojarzona z typem prowadzonej działalności oraz z miejscem jej wykonywania, a dzięki temu łatwa do zapamiętania przez zainteresowanych klientów.

Wybór domeny dla nowego biznesu

Wybierając rodzaj domeny dla swojej strony internetowej pamiętaj, że adres ten będzie kojarzony z Twoją działalnością przez wszystkich użytkowników odwiedzających stronę. To między innymi dlatego osoby, które wychodzą z własną działalnością do szerszego grona klientów, rezygnują z adresów typu .wordpress.pl dla założonych przez siebie blogów i wykupują adresy .pl, które automatycznie kojarzą się z profesjonalną marką, a nie podrzędnym blogerem.

Rozszerzenia z ograniczoną dostępnością, w tym rozszerzenia europejskie .eu, rządowe .gov czy niektóre rozszerzenia międzynarodowe mają wyznaczoną listę warunków, które należy spełnić, by je wykorzystać i najczęściej nie są dostępne dla przeciętnego użytkownika chcącego zarejestrować swoją domenę. Wybierając, decyduj świadomie, a żeby się wyróżnić, nie szukaj unikalnego rodzaju domeny, a unikalnej nazwy poprzedzającej rozszerzenie.

Kliknij aby skomentować

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź również

Biznes

Programy do fakturowania online to wygodne narzędzie, które ułatwia dziś wielu firmom prowadzenie własnej księgowości i kontrolowanie bieżących spraw finansowych. W małych i średnich...

Biznes

Home office to nie nowość. Niemniej jednak stan epidemii spowodował, że takie świadczenie pracy bardzo się upowszechniło i wygląda na to, że pod tym...

Marketing internetowy

Prowadząc sklep internetowy i przygotowując podstrony kolejnych produktów, trzeba zadbać nie tylko o ich zdjęcia, poprawnie wyświetlającą się cenę czy dostępność rozmiarów. O ile...

Marketing internetowy

Kolejność wyników, jakie pokazuje wyszukiwarka Google po wpisaniu przez użytkownika określonego hasła czy zapytania, jest ustalana na podstawie algorytmów. Nikt poza Google nie zna...